Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg måtte bytte noen pærer, så da knipset jeg litt samtidig. Mobiler tar gjerne dårlige bilder, og når det er mørkt i tillegg så blir det ikke bra.

Dette er bare noen av pærene man kan komme til å måtte bytte. Morten har allerede laget en om hvordan man bytter pære i utetempen. Hvis noen vil føye til noe på de andre pærene, så sett i gang :-)

Sørg for å kjøpe pærer som er 0,4watt , IKKE 1,2 watt

Rimelig enkelt å bytte, men siden det stadig er noen som lurer, og det ikke tar mange minuttene å lage en DIY, så hvorfor ikke.

Sånn her skal det jo ikke være:

1.jpg

Røsk av bryterene. De sitter ganske hardt, men hal og dra til du får dem løs. Jeg har med hell "vippet" dem løs med en tang til kabelsko. Vær forsiktig, det blir fort ripete, og det vil vi jo ikke. Her har jeg dratt ut to kølsvarte pærer :

2.jpg

Nye pærer på plass :

3.jpg

Dytt bryterne skikkelig på plass igjen.

Skal du bytte pærene som lyser opp temphjulene og rundt bryterene, så må de to mutterene på innsiden av bryterene av. På en del biler (før '94-facelift?) er det også to skruer rett over radioen som må skrus ut med stjernetrekker. Ta av treplata, og du ser pærene med en gang.

Giret skal man jo også ha lys i. Skru løs skruen som holder treplata helt bakerst :

4.jpg

Vipp treplata forsiktig opp, og dytt den ned igjen, så ringen rundt girspaken løsner. Hmm.. dårlig bilde :

5.jpg

Der ja.. Bedre bilder :

6.jpg

Plata borte :

7.jpg

Pæreholderen er tredd inn helt foran. Dra den ut og sett i ny pære :

8.jpg

Ved montering, fest plastikkbraketten først. Sett den i sporet sitt frem mot girkassa, og klem den ned i bakkant.

9.jpg

Sånn, ja.

10.jpg

Og der lyser alt som det skal. Deilig.

11.jpg

• 3 years later...
Posted

skal være lys i den og ja, lyspæra er såvidt jeg husker lodda fast inne i bryteren, jeg tok snarveien og bare bytta bryteren. :) men du må ut med det trepanelet rundt ja

Posted

skal være lys i den og ja, lyspæra er såvidt jeg husker lodda fast inne i bryteren, jeg tok snarveien og bare bytta bryteren. :) men du må ut med det trepanelet rundt ja

Det er "enkelt" å bytte pæra hvis man har el-speil kun på høyre side. Om man har på begge sider, er det et aldri så lite h*lvete med fjærbelastede mikroskopiske deler som er nesten umulig å sette ihop igjen. Men om man får det til ser det veldig bra ut med LED-pærer da :P

Posted

Lurer på om det ikke er en del av de med gammel knott, som ikke har belysning, mener å ha sett dem uten tilkobling til lys i SA-lista.

Posted

Men om man får det til ser det veldig bra ut med LED-pærer da :P

Hvor kjøper du disse? Har de et sokkelnavn? Antar det er plug and play?  :lol:

Posted

Hvor kjøper du disse? Har de et sokkelnavn? Antar det er plug and play?  :lol:

Kjøpte en bunke LEDs fra Kina. Nope, de må loddes på sammen med en resistor, og det er omtrent så langt fra Plug'n'Play som overhodet mulig ;)

Posted

Hvor kjøper du disse? Har de et sokkelnavn? Antar det er plug and play?  :lol:

Kjøpte en bunke LEDs fra Kina. Nope, de må loddes på sammen med en resistor, og det er omtrent så langt fra Plug'n'Play som overhodet mulig ;)

Var det jeg fryktet.  :axe: Hehe. Da tviler jeg på at det blir LED med det første her  :(

Posted

Var det jeg fryktet.  :axe: Hehe. Da tviler jeg på at det blir LED med det første her  :(

De aller fleste interiørlysene er greie å bytte (sokkel-pærer). Når man går over på bryterene derimot, er det litt verre. Mange av bryterene har allerede LEDs, noe som gjør det mye enklere å bytte til annen farge. Men enkelte, som dobbeltsidig-speil-justering og bryterene for setevarme har andre løsninger, og er vanskelig/umulig å bytte. Jeg har fortsatt ikke fått til å bytte lyset i setevarme-knappene  :?

• 1 month later...
Posted

Noen som vet hvordan man skifter pæra i hjulet og de knappenen lengs til venstre på biler med auto-ac?

Slik som dette;

DSC_0524.jpg

Har demontert treplata og tatt ut "bryterpanelet", men finner ikke ut hvordan man bytter pæra. Håper noen kan hjelp med dette ganske kjapt. :)

Posted

16 mm slagborr rett på pæra så er det bare å sette i ei ny pære etterpå.

SEr ut til at det er vanlig glassokkel, de kan sitte som besatt noen ganger, har måttet knuse noen i sokkelen, ikke ha på lyset, og vent gjerne på be/av-kreftelse på dette ang. ECC.

• 2 years later...
Posted

På modellen med hanskerom er det en skrue til venstre for dysene. Usikker på om airbag-modellen har noe annet, eller om den bare "mangler" skruen.

Uansett så skal det være en umbraco - skrue som fester selve hjulmekanismen til spjeldet. Denne må løsnes med en lang umbraco først (6mm?).

Så skal det være fire fjærbelastede tapper i de fire sidene av panelet som holder det på plass. Disse løsnes ved å føre et lite skrujern inn i tappene og dra disse mot midten av dysen (opp eller ned) og dra panelet forsiktig ut så de går ut av sporene. Deretter skal det bare være å dra panelet ut, forutsatt at det ikke er noen spesiell skrueløsning på biler med airbag.

Selve pæreskiftet er vel ganske selvforklarende.

Posted

Midtre dyse har bare 2 av de klipsene som sidedysene har. Begge mine S124 har klips på venstre side, og ingen på høyre side mot airbag. Dysen kommer ikke ut når man løsner umbrakoskruen og løfter klips.

• 2 months later...
Guest Fredrik Gundersen
Posted

Heisann!

Hvor kjøper dere 0,4w pærer hen? Jeg har nå vært land og strand på jakt etter slike og mange sier at dette er en utgått vare!

Mvh.

Fredrik

Posted

Heisann!

Hvor kjøper dere 0,4w pærer hen? Jeg har nå vært land og strand på jakt etter slike og mange sier at dette er en utgått vare!

Mvh.

Fredrik

Får de på BOS, men ikke gratis  :D

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Min lokale MB forhandler mener jeg skal bruke 1,2w og sier at det er det de bruker. De mente at grunnen til at jeg hadde 0,4w var fordi det var satt i etterpå.

Finnes det noe annet sted jeg kan få slike pærer?

Posted

Min lokale MB forhandler mener jeg skal bruke 1,2w og sier at det er det de bruker.

Så mye for merkeverksted ...

Det skal brukes 0,4W, ellers risikerer du at plasten smelter.

Posted

Min har 1.2W fungerer som bare det

Helt sikkert, men du kan fortsatt risikere at plasten smelter hvis lysene står på fullt over lenger tid. Jeg har en 1,2-watt i ene bryteren nå, og den blir ubehagelig varm, selv om lyset er dimmet litt ned. Skal få byttet den snart.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...