Erik Aa. Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Hei. Overgang til DAB radio vil skylle inn over oss nå i 2017. Hva er den beste løsningen for installasjon? Jeg har Harman Kardon på min bil. W/S 212. Er det mulig og anbefales oppgradering av denne? Dersom dette er besvart andre plasser i Forumet vennligst vis meg hvor. Quote
MB JON Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Se her: http://mdnav.no/web/?product_cat=w212 Quote
Erik Aa. Posted January 20, 2017 Author Posted January 20, 2017 Takk for raskt svar. Da skal jeg sjekke her. Vil også spørre Bilradiospesialisten på Sandnes samt BOS. Quote
Tonny S212 Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Jeg fikk pris hos Bilradiospesialisten 11000kr i Bergen. Mdnav 9500kr, med vindusantenne ferdig montert hos begge. Bos lever bil til bilradiospesilisten monter ikke selv. Quote
Toalmar Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Jeg fikk ettermontert DAB løsning til min S204 hos MDnav. Veldig godt fornøyd. Det er brukt original modul og 2 glassantenner. Ser helt ut som originalt i Comand.... Quote
Ivar Bredesen Posted February 4, 2017 Posted February 4, 2017 Jeg fikk et pristilbud på ettermontering fra Star Autoco på 12 000 for et skjult anlegg i en CLS Shooting Brake 2013. Jeg har brukt de på service osv. før og har alltid vært veldig fornøyd. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre enda. Det koster en god del, men andre har vel også sagt at det er der prisen ligger. Jeg har ikke lyst på løse ledninger osv. og det blir kanskje også bedre kvalitet med en fullstendig innbygging og skal bilen på et eller annet tidspunkt byttes ut blir det sikkert et must med DAB. Quote
Bengt E Jacobsen Posted February 7, 2017 Posted February 7, 2017 Jeg fikk denne fra Motor Trade i Trondheim idag. Vet ikke pris men får vente å se hva det kan komme på. Quote
sfinxern Posted May 25, 2017 Posted May 25, 2017 Hei. Noen som har en oppdatering på denne? Hvilke løsning bruker dere som har det integrert med original infotainment? Ser disse linkene her, men det er jo bytte av hele systemet. Litt nysgjerrig på den løsningen det refereres til sist i tråden her. Quote
Erik Aa. Posted May 25, 2017 Author Posted May 25, 2017 Hei. Jeg kommer selv nå i juni å få installert Dab hos BOS. Dette til min s212 2012 . Jeg bestiller fullt integrert. Pris ca 12.000. Der finnes billigere løsninger men jeg vil ikke ha adapter. Føler Litt dumt at bilen ikke hadde det installert fra den var ny. Quote
Erik Aa. Posted July 22, 2017 Author Posted July 22, 2017 Etter jeg fikk installert integrert Dab+ anlegg i min Comand hos BOS har jeg fått ny antenne. Den første var skjult. Ingen success. Nå fikk jeg i forrige uke installert en liten antenne i bakre sidevindu. Kjørte i helgen fra Stavanger til Kristiansand. Radio fungerte stort sett OK men kanalene falt ut enkelte ganger. Irriterende. Jeg skal skal kjøre hjem om et par dager og skal teste ytterligere og :(informere dere dersom jeg følger videre opp mot BOS. P.s. Husk at enkelte BOS avdelinger gir rabatter til medlemmer av Entusiastklubben og Mercedesklubbe. Quote
Toalmar Posted July 22, 2017 Posted July 22, 2017 Hei. Noen som har en oppdatering på denne? Hvilke løsning bruker dere som har det integrert med original infotainment? Ser disse linkene her, men det er jo bytte av hele systemet. Litt nysgjerrig på den løsningen det refereres til sist i tråden her. Det som ble gjort hos meg er ikke å bytte hele systemet. Det ble installert en original Dab+ modul. Dette er som navnet sier kun en modul. Head uniten er fortsatt den samme. Originalt sitter denne modul på en S204 i bagasjerommet, men ble i mitt tilfelle montert foran hanskerommet. Funker som gull. Det eneste jeg vurderer hvis jeg skal ha bilen en stund er å få montert antennene en annet sted enn i frontruten. Quote
sfinxern Posted August 8, 2017 Posted August 8, 2017 Etter jeg fikk installert integrert Dab+ anlegg i min Comand hos BOS har jeg fått ny antenne. Den første var skjult. Ingen success. Nå fikk jeg i forrige uke installert en liten antenne i bakre sidevindu. Kjørte i helgen fra Stavanger til Kristiansand. Radio fungerte stort sett OK men kanalene falt ut enkelte ganger. Irriterende. Jeg skal skal kjøre hjem om et par dager og skal teste ytterligere og :(informere dere dersom jeg følger videre opp mot BOS. P.s. Husk at enkelte BOS avdelinger gir rabatter til medlemmer av Entusiastklubben og Mercedesklubbe. Hei. Har du fått testet noe mer og er signalkvaliteten bra? Vurdere selv å ettermontere DAB+, men jeg bruker ikke så mye penger hvis det ikke blir optimalt mtp signalkvaliteten. Er det forskjellig praksis fra plass til plass hvordan dette gjøres? Jeg går vel ut i fra at det kan være det hvis MB setter bort jobben til lokale bilradiospesialister i stedet for å gjøre det selv. Quote
Erik Aa. Posted August 8, 2017 Author Posted August 8, 2017 Jeg fikk installert DAB+ i min Command hos BOS Stavanger. Antar alle BOS kan gjøre det. Jeg tror ikke alle BOS avdelingene har lik løsning. Jeg har hørt BOS I Kristiansand også har en god løsning. Jeg fikk først montert en skjult antenne. Funka dårlig. Fikk så en liten, nesten usynlig antenne I venstre bakvindu. Fungerer bedre da. Sikre å få en god antenne ! DAB+ er jo bra det. Får inn mange kanaler så jeg ellers ikke hadde på FM båndet. Jeg har kjørt et par ganger Stavanger -Oslo og det faller alltid ut i tunneller (noe jeg visste) og ellers av og til. Totalt sett er jeg fornøyd. Det viktigste for meg er at jeg IKKE skal ha en liten adapter eller koble til Bluetooth til mobilen og er villig til å betale ekstra for dette. (Som medlem av mercedesklubben / MB Entusiastklubb kan du oppnå rabatter hos enkelte bOS forhandlere. ) Quote
Tonny S212 Posted August 23, 2017 Posted August 23, 2017 Da er det bestilt time hos BOS Bergen onsdag 30.08.17 for montering av dab+, 8990kr med vindus antenne i sideruten Quote
MB JON Posted August 23, 2017 Posted August 23, 2017 Da er det bestilt time hos BOS Bergen onsdag 30.08.17 for montering av dab+, 8990kr med vindus antenne i sideruten Er dette original enhet som kobles til dagens system? Eller en tilleggsenhet DAB+ adapter? Quote
Tonny S212 Posted August 23, 2017 Posted August 23, 2017 Da er det bestilt time hos BOS Bergen onsdag 30.08.17 for montering av dab+, 8990kr med vindus antenne i sideruten Er dette original enhet som kobles til dagens system? Eller en tilleggsenhet DAB+ adapter? Hei. Om det er originalt vet jeg ikke, men jeg tror at det er det, har lest at MB har laget et dab system for dei som ikke har det, fikk også vite da jeg prøvet å få rabatt at prisen var netto . Prisen med original dab antenne og forsterker var 3000-4000kr dyere og 1.5 time mere arbeide. Quote
Erik Aa. Posted August 23, 2017 Author Posted August 23, 2017 Sender ved et foto der en ser at DAB er integrert i anlegget. Dog sa BOS at dette ikke er det fullt originale . Jeg betalte ca 11.000 med klubb rabatt... Quote
Toalmar Posted August 23, 2017 Posted August 23, 2017 Da kom jeg greit ut av det på min S204. Kjøpte den originale dab modulen brukt i Nederland og betalte i underkant av kr 2000,- for den. Fikk Mdnav til å montere den. Betalte han ca kr 1500,- Totalt kr 3500,- Funger som fjell. Har 2 glassantenner i frontruten som jeg vurderer å bytte etter hvert Quote
Tonny S212 Posted August 31, 2017 Posted August 31, 2017 Da var dab montert i bilen, ikke mye åmskryte av faller ut hele tiden, virker best når jeg står stille . Håper at det kan rettes på elles 9000kr rett ut av vinduet. Bos, har brukt originalt antenne forsterker samt brukt den originale tv antenne der er i sideruten som dab antenne, Det som jeg reger på er at når dab faller ut på P4 kan jeg høre p4 på fm nettet :( Quote
cityhopper Posted August 31, 2017 Posted August 31, 2017 Da var dab montert i bilen, ikke mye åmskryte av faller ut hele tiden, virker best når jeg står stille . Håper at det kan rettes på elles 9000kr rett ut av vinduet. Bos, har brukt originalt antenne forsterker samt brukt den originale tv antenne der er i sideruten som dab antenne, Det som jeg reger på er at når dab faller ut på P4 kan jeg høre p4 på fm nettet :( Høres ut som et problem med den antenneløsningen som ble valgt. DAB+ ligger ligger nok i et lavere frekvensbånd enn hva den originale TV-antenna er optimalisert for. Og DAB+ bruker vertikal polarisering (stående bølger), analogt TV derimot ble vel distribuert med horisontal polarisering (liggende bølger). Ville tatt en ekstra runde med BOS og sjekket opp i dette. Quote
Tonny S212 Posted August 31, 2017 Posted August 31, 2017 Da var dab montert i bilen, ikke mye åmskryte av faller ut hele tiden, virker best når jeg står stille . Håper at det kan rettes på elles 9000kr rett ut av vinduet. Bos, har brukt originalt antenne forsterker samt brukt den originale tv antenne der er i sideruten som dab antenne, Det som jeg reger på er at når dab faller ut på P4 kan jeg høre p4 på fm nettet :( Høres ut som et problem med den antenneløsningen som ble valgt. DAB+ ligger ligger nok i et lavere frekvensbånd enn hva den originale TV-antenna er optimalisert for. Og DAB+ bruker vertikal polarisering (stående bølger), analogt TV derimot ble vel distribuert med horisontal polarisering (liggende bølger). Ville tatt en ekstra runde med BOS og sjekket opp i dette. Takker for svaret, skal ta det med informasjon til dei.håper det er kvik fiks Quote
Sven Håkon Posted August 31, 2017 Posted August 31, 2017 Da var dab montert i bilen, ikke mye åmskryte av faller ut hele tiden, virker best når jeg står stille . Håper at det kan rettes på elles 9000kr rett ut av vinduet. Bos, har brukt originalt antenne forsterker samt brukt den originale tv antenne der er i sideruten som dab antenne, Det som jeg reger på er at når dab faller ut på P4 kan jeg høre p4 på fm nettet :( Høres ut som et problem med den antenneløsningen som ble valgt. DAB+ ligger ligger nok i et lavere frekvensbånd enn hva den originale TV-antenna er optimalisert for. Og DAB+ bruker vertikal polarisering (stående bølger), analogt TV derimot ble vel distribuert med horisontal polarisering (liggende bølger). Ville tatt en ekstra runde med BOS og sjekket opp i dette. Original TV-løsning er både digital og analog. Man kan såvidt jeg vet ikke velge både DAB og TV, så det høres rimelig ut at det er samme antenne som brukes. Quote
Tonny S212 Posted September 1, 2017 Posted September 1, 2017 Jeg har ikke lengerer tv i bilen, så ingen tv-dab løsning samtidlige , forstår jeg rett kan tv antenne brukes som dab antenne. Vil det hjelpe å monter en vindus antenne. Har tatt fruens billig dab radio med i bilen ,der hvor min faller ut virker den. Quote
Sven Håkon Posted September 1, 2017 Posted September 1, 2017 Jeg har ikke lengerer tv i bilen, så ingen tv-dab løsning samtidlige , forstår jeg rett kan tv antenne brukes som dab antenne. Vil det hjelpe å monter en vindus antenne. Har tatt fruens billig dab radio med i bilen ,der hvor min faller ut virker den. Send en mail til Steve og hør hva han mener, kanskje han har info du kan ta med til forhandleren din? Mine foreldre fikk montert uoriginal DAB i sin 2003 211, og er i grunnen utelukkende misfornøyd med både dekning, integrering og betjening. Med tank på at riksdekkende FM-nett allerede er under avvikling er det i grunnen utrolig at så få later til å kunne noe som helst om DAB og hvordan det skal monteres. Quote
Recommended Posts