mariusl Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Heisann allesammen! Prøvde å gjøre et søk på dette, men alle tråder baserer seg stort sett på bilene med SBC, noe denne selvfølgelig ikke har. Det jeg lurer på er om det er vanskelig å lufte bremsene på disse bilene? Jeg har den siste tiden hatt et par erfaringer fra to forskjellige verksteder som har levert ut våre biler med luft i bremsesystemet etter bytte av bremserør bak. Det ene av disse verkstedene var et original MB verksted. Fikk høre at disse bilene var utrolig vanskelig å lufte hos det originale verkstedet. Der var symptomene slik at bremsene fikk dårligere og dårligere effekt. Gikk til slutt rett i bånn nesten uten å ta tak. I kveld hentet jeg min egen bil av samme type fra et uavhengig verksted som har forsøkt i 2 dager å lufte bremsene etter bytte av bremserør. De har kjørt gjennom x antall liter bremsevæske uten hell. Fikk beskjed om at bilen var klar i ettemiddag, så jeg hentet den. Kjente umiddelbart at bremsene ikke var slik de skulle være. Symptomene her er at man får bremsene til å ta, men de tar for seint. Det er altså lengre pedalvandring før noe skjer, men klarer fint å gjøre en nødbremsing. Noe må fremdeles være galt, det er nødt til å være luft i systemet fremdeles. Forsøkte å lete i WIS-NET for å se om det var beskrevet noe spesielt med facelift-utgavene, men det står ingenting annet enn at det skal stå trykk på reservoaret når luftingen skjer. Har noen erfaring fra disse bilene og kan gi noen tips til hva i all verden som gjør det så vanskelig å lufte dem og få pedalen "hard" igjen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted January 22, 2017 Share Posted January 22, 2017 dette er intressant for meg og. I å med at det er på tide å bytte mi bremse væske og. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted January 22, 2017 Share Posted January 22, 2017 har verksted du har brukt hatt trykksatt beholder da? mulige det er noe i STAR som kan åpne ventiler i ABS enhet for å få kjørt ut alt gammelt. Min erfaring er at det er sjelden verksteder har utstyr til å trykksette, uten at jeg kan forstå hvorfor. Det har jeg da selv i min garasje... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 22, 2017 Share Posted January 22, 2017 Jeg sjekket noe rundt dette i sommer. Bos sa de måtte lufte med star, å at det kunne ta 2timer. Så det er ikke helt likt som på de gamle gode. På min Vito og 2x 210 så måtte jeg lufte med motoren i gang for å få det bra. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariusl Posted February 22, 2017 Author Share Posted February 22, 2017 Joda, sjekket at de brukte trykksatt beholder, og ikke bare brukte undertrykk, så det burde være ok. Tror neppe det er så mye man får styrt på ABS-enheten på disse bilene, står i allefall ingenting om det i WIS-net. Men når det gjelder SBC på pre-facelift w211, så er det en helt annen sak, det vet jeg. Jeg har en av hver Tror bare jeg må skaffe meg utstyr for å sette trykk på beholderen og finne ut av det selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted February 22, 2017 Share Posted February 22, 2017 ja vet det er på SBC, da jeg har det selv, har ikek studert ABR systemet på facelift biler, men vet mange merker og modeller generellt kan åpne abs ventiler med diagnosemaskin for bytte av væske. Hvor holder du til hen da? Jeg har både Bremselufter og star... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 Her må vi skille snørr og bart. På biler med ABR bremser så kan man lufte på gammeldags vis, du får ikke da tømt ABS enheten, men alt det andre. På biler med SBC bremser må man lufte med overtrykk og diagnose. Det er på biler fra og med innføring av ASR anbefalt å lufte med diagnose for å kjøre bremsehydraulikken altså biler fra og med ca 1990 og nyere.(Også på biler med ABR) På biler med ABS uten ASR er det anbefalt å lufte med tenning på for å tømme ABS enheten. Biler med ASR har egen pumpe som kan aktiviseres i HHT for å skifte på HELE systemet. Etter innføring av ESP er det fremdeles noen biler med separat pumpe, men de fleste har da intern pumpe i ABS/ESP systemet Etter innføring av ABR bremser ca 2006 er det intern pumpe i systemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariusl Posted March 15, 2017 Author Share Posted March 15, 2017 Satsa på at Simen skulle komme inn her Fine greier! Sjekka DAS SIM i full fart for å se om det lå prosedyrer for dette, men eneste er litt under actuations for å bremse på hvert enkelt hjul. Hos meg er symptomet lang vandring på pedalen før noe skjer, så jeg mistenker selvfølgelig at det fremdeles er luft i systemet. Men du mener at det altså ikke er nødvendig med overtrykk for å lufte biler med ABR (facelift w211 osv) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Skal ikke vært nødvendig, men personlig har jeg god erfaring med å benytte dette de gangene jeg sliter med å få luftet skikkelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 Hos meg er symptomet lang vandring på pedalen før noe skjer, så jeg mistenker selvfølgelig at det fremdeles er luft i systemet. Det er ikke som på de gamle, at beholderen for bremsevæske skal være helt full til en hver tid under luftingen? Da jeg luftet på 190´n måtte kona stå å etterfylle hele tiden, og da først ble det bra. Jeg luftet med vacuum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted March 18, 2017 Share Posted March 18, 2017 Ja ABR biler kan luftes på vanlig måte, men overtrykk er alltid bedre, det er enklere, raskere og bedre. JA det må være HELT fullt i bremsevæskebeholderen, det er også en ting du slipper å tenke på med bremselufter på overtrykk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koff1 Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 Hei, kom over denne gamle tråden og lurer på om mariusl noen gang fant ut hva problemet var? Hjelper en på jobb som har akkurat samme problem, lang pedalvandring etter bytte av bremserør bak på W211 facelift ABR. MB veksted har luftet i to dager uten at det har blitt bedre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts