Jump to content

Er en 280 C coupe noe å ha?

Recommended Posts

Posted

Beklager tittelen - selvsagt er den det. Men her er saken:

En fyr har ringt meg og tilbudt meg en byttehandel: Jeg har en skikkelig dårlig 1965 Cadillac DeVille convertible og en litt bedre 1974 Volvo 144 GL med bra teknikk og norsk historie som han vil ha. I bytte med disse restaureringsobjektene tilbyr han meg en 77 eller 78 Mercedes 280 C coupe som visstnok skal være i veldig bra stand.

Jeg har en viss formening om hva bilene mine er verdt. Cadillacen har jeg ikke noe forhold til så den kan jeg gjerne bytte, Volvoen har jeg litt mer følelse for, så den sitter litt lenger inne. Han har også en pris på Mercedesen sin, og vi er ikke veldig langt fra hverandre. Men hva mener dere om dette?

Jeg har lyst på en 123-bil, hadde vel i utgangspunktet ikke tenkt meg noe så flashy som en coupe, men jeg sier jo ikke nei. Med mindre dere mener jeg bør gjøre nettopp dét. Dersom de sjeldne coupe-delene er på plass, er en 280 med forgasser noe å samle på, eller er det bare mer plunder og heft med deler til en slik tidlig 123-bil? Eller er de mer sjeldne og morsommere å ha sånn helt "entusiast-messig" enn senere CE´er?

I følge selger er det eneste som ikke er helt på stell med bilen at det renner inn vann i den ett eller annet sted, han tipper på frontrutepakningen. Da jeg spurte om det er takluke på den, sa han ja med en sånn tone som røpet at han tenkte "søren også, han tenkte på det han også".

Er det i det hele tatt noe å tenke på, eller er det bare å løpe en annen vei? Bør jeg til og med løpe fort? Hva er en slik bil egentlig verdt?

MVH Tore

Posted

Er du helt sikker på at du vil ha forgassermotor ?

280 E / 280 CE ligger ikke så høyt i pris, borsett fra noen som har litt vel høye forventninger om sin egen.

Da jeg lette, var det kun biler med innsprøytning som var fokus.

Ligger et par ute på nettet for sammenlignings skyld. Jeg ville vært i tvil. En 144 GL stiger vel og i verdi for tiden ?

Posted

Tja, jeg er ikke sikker på noen ting, jeg...  :D

Her var det altså bilen som kom til meg, og ikke jeg som kom til bilen, for å si det slik. Volvoen blir mer verdt, ja, men den trenger tross alt en hellakkering pluss diverse rustsveising pluss diverse annet før den er i toppklasse. Cadillacen er et enormt prosjekt, men til like over 20.000 kroner (i mine øyne) er den trolig også Norges billigste Cadillac-cabriolet for den arbeidsvillige. Når det gjelder Mercedesen ville jeg også helt klart lett etter en injection dersom jeg fikk bestemme, men nå er det altså spørsmål om dette byttet kan være noenlunde fornuftig - og om 280 C-coupeen til tross for manglende injection rent av kan ha en viss samlerverdi nettopp fordi den er en tidlig utgave med forgasser.

Hva ligger egentlig disse coupeene på i pris? Flere meninger?

MVH Tore

Posted

Om bilen har forgasser eller injection kommer vel mer eller mindre ut på ett. En forgasser er vel også enklere å fikse hvis noe skulle skjære seg. Vet ikke hvilken gasser det er på disse. Men min 230 hadde Stromberg, og der kjøpte jeg komplett overhalingsett for noen hundrelapper. Og det er et poeng i at det som er sjeldent får høyere samleverdi. Litt skeptisk på den vannlekasjen med tanke på rust. Sjekk godt i gulvet på den. De tidlige 123-bilene hadde en hard guffe i gulvet som ved første øyekast så bra ut, men skjulte et totalt opprustet gulv. 123 coupe er en vakker bil, og jeg ville mye heller hatt det enn en kantete Volvo Grandlux selv om det også er kjekke biler.

Posted

Takker for hjelpen så langt, enig i at det er lysår som skiller c123 og Volvo 140 designmessig, og innrømmer gjerne at jeg begynner å få skikkelig lyst på denne.

Fikk chassisnummeret på bilen i dag, men dessverre får jeg ikke noe treff på den gjennom den russiske siden. Dermed vet jeg heller ikke hvilken årsmodell dette er, om det er en 77 eller 78 (eller kanskje til og med nyere). Sjekket med Kongelig Norsk Biltilsyn for å forsikre meg om at det ikke er en gammel ambulanse som har fått transplantert en ny bakdel, og det var det heldigvis ikke. Men Biltilsynet hadde heller ingen dato for første gangs registrering i Tyskland, den sto ikke som bruktimportert i det hele tatt, bare at den er førstegangs registrert i Norge i 1986.

Chassisnummeret er WDB12305012000960. Det forteller meg at det ganske riktig er en 280 C (050), at den har venstreratt (1), og at den er nummer 960 i rekken av xxxx produserte. Hva det 2-tallet gjør inni der vet jeg ikke, ifølge www.w123club.de skal det være en bokstav der som forteller hvilken fabrikk den stammer fra, men det er i og for seg ikke første gang heller at jeg finner en 123-bil som har et 2-tall i denne posisjonen. Vet noen av dere hva som kan leses ut av det - har det kanskje noe med årsmodell å gjøre?

MVH Tore

Posted
Fikk chassisnummeret på bilen i dag, men dessverre får jeg ikke noe treff på den gjennom den russiske siden

Note: The VIN decoder only recognizes VINs of vehicles manufactured after 1980.

Så det er nok grunnen til det :-)

Posted

Fikk chassisnummeret på bilen i dag, men dessverre får jeg ikke noe treff på den gjennom den russiske siden

Note: The VIN decoder only recognizes VINs of vehicles manufactured after 1980.

Så det er nok grunnen til det :-)

Aha... :oops:  Jeg har liksom bare konsentrert meg om å fylle inn chassisnummer på den siden, så noen kyrilliske bokstaver ellers på siden og gikk liksom ut fra at det ikke var særlig vits i å forsøke å lese noe av det som sto der. Men den setningen du siterer der skjønte jeg jo meningen med jeg også...

MVH Tore

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...