magn(e)um Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Jeg har forstått det som at på 220cdi motorer må man bruke 229.51 olje dersom den har partikkelfilter, men har inntrykk av at man kan bruke 229.5 dersom den ikke har dette. 1: Hvordan vet jeg om bilen (2003) har partikkelfilter, har alle 211? 2: Er det noen oljetekniske grunner til å bruke 229.5 dersom man kan det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Biler med partikkelfilter skal ha "lavaskeolje". Om bilen har filter merker du når årsavgifta kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magn(e)um Posted January 16, 2017 Author Share Posted January 16, 2017 Jo, jeg har fått med meg at det siste 1-tallet er nødvendig for partikkelfilteret. Så det enkleste er jo å bestille 229.51 olje og ikke tenke mer på det. Men det ville jo vært kjekt å vite om den har P-filter, og om 229.5 oljen er bedre for motoren dersom jeg kan bruke den (altså om noen gode egenskaper ble fjernet for å få 229.51) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Jeg bruker Mobil1 NewLife 0w40 på min uten partikkelfilter. Det kommer opp at den skal ha 5w30 ESP men, 0w40 er og MB godkjent. Edit:Jeg må bytte olje etter maks 10.000km og kan ikke kjøre så langt som bilen sier. Men det passer meg utmerket, da jeg ved å følge hva bilen mener fikk to vintrer på samme olje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magn(e)um Posted January 16, 2017 Author Share Posted January 16, 2017 Kjøpte meg bilen i helga, og på vei over fjellet proklamerte den at den vil ha ny olje.... Ser i service boka at den har kjørt 16500km etter sist oljeskift, så det er på tide jeg gir den ny. Jeg kommer nok til å kjøre den ca 10000 i året, så da får det bli ny olje hver vår. Jeg har handla meg noen liter Fuchs Titan GT1 Pro C-3 5W-30, håper den virker. Men så var det dette med å vite om bilen har partikkelfilter da....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts