Jump to content

Løsne skruen på "Veivaksling"

Jsaavedra

Recommended Posts

Jeg prøver å skifte registerkjede på min W211 Kompressor 2003, men dessverre måtte jeg stoppe jobben fordi jeg ikke fikk løsne «veivakselinghjul».

Finnes det noen geniale måter å få løst den skruen på, noen tips på verktøy eller annet?

Tusen takk.

Vifterem.thumb.JPG.c54e0b8324ab529a9611ea4fe1f94ea2.JPG

nå har jeg relativt lite erfaring på den motoren, men det skal nå ikke være nødvendig å ta av"veivakselhjul" for å skifte registerkjede. men uansett så er nå det sjelden problem med å ta av, problemet er heller å montere det på å få korrekt torque på den. og det bør absolutt ha korrekt torque på den bolten. det er nok av eksempler på ødelagte veivaksle rundt omkring i verden fordi folk ikke har klart å torque denne korrekt, og når motoren taes i bruk så løsner bolten og hjulet.

dvs at du bør få tak i, eller laget et verktøy for å holde igjen. finnes forskjellige typer ute på market og slik det ser på bilde så kan du finne et som du holder igjen på hjulet. alternativt er å finne et som du kobler inn på svinghjulet (tar ut starter).

men vist du bare skal ha den enkelt av, så er mutter trekker, evt sjekke hvilken retning motoren turner, og se om du kan koble på en pipe med latmans arm på og turne på starteren for å løsne muteren.

edit: det beste for deg er å få lånt deg utstyr til å skifte register kjede. det er et som du kobler deg på oppe på motoren, ved å "kappe" kjeden og skjøte på ei ny kjede. for så å dra den nye kjeden rundt. sånn lett forklart. nå skrev du ikke hvilken motor du hadde, men vist du har f.eks en e55 med oil chain og du ønsker å skifte denne også så er det nesten enklest å ta ut motoren, av med bunnpanen og pumpa og dra ei ny kjede rundt. men der vet jeg at enkelte har tatt av hjulet for å skifte den kjeden.

På et generelt grunnlag, og uten å vite hvilken motor du har, så synes jeg også at det høres mystisk ut at du skal ha av et 'veiakslingshjul', spesielt fordi avgivelsene av grader i forhold til toppunktet er en veldig fin indikasjon når du skal sjekke om du har montert registerkjedet riktig. Er dette oversatt med et nettbasert program fra en manual, eller har du instruksjonene fra et annet sted?

Med vennlig hilsen, Olaf

Hei..

Tusen takk for alle gode tips!

Jeg har en M271 motor og for å bytte glider og strammer samtidig som jeg bytter kjede ser jeg ikke noe annet mulighet enn å ta motor deksel foran. Jeg fant ingen koblingslås på den kjede som jeg kjøpte (Febi) slik at jeg kunne koble den til den gamle kjede heller. På all informasjon jeg har lest vises det at det må gjøres slik, men hvis dere vet om andre alternativer tar jeg gjerne imot råd og tips.

Denne opptak på Youtube har jeg blant annet sett på:

(Bildene er av min motor)

Motor_II_M271.JPG.af4b76e43a3c917750c459121a1638cc.JPG

Motor_M271.thumb.JPG.72ee478860b50006c6093278436e6534.JPG

Oj, det virker som litt av en jobb!  :shock:

Jeg har dessverre bare enkeltkjede på mine gamle M102 motorer, men jeg er veldig glad for at kjedet kan bruke lås, og skiftes på under en halvtime!

Med vennlig hilsen, Olaf

ok.. ja vist du skal skifte slide rail så må du av med coveret, og dermed så må du av med "hjulet" også, men vist du skal bare skifte tension rail så skal det være mulig uten å ta av coveret, og hjulet.

og ja kjeden skal være klinket isammen og du må separere den med et eget verktøy. en bruker en "koblingslås" for å slide den ny kjeden igjenom (eget verktøy), og klinker isammen den nye kjeden etterpå.

edit:

tok en kjapp titt i wis på 271.941 motor og der sier de det samme, kun på slide rail skifte at en må av med "hjulet". ikke på tension rail eller kjede bytte.

Også på timing chain til lanchester balancer er den klinket isammen, og der trenger du heller ikke å fjerne "hjulet" for å skifte kjeden, men på den må du sef av med bunnpanna da.

så da er spørsmålet vil du skifte slide railen også.. da må du av med hjulet og da bør du egentlig kjøpe eller lage et verktøy for å låse av. er vel den biligste måten å gjøre det på men også den mest tidkrevende måten.

sist jeg skiftet harmonic balancer så tok jeg ut startern og fikk laget et verktøy for å låse av svinghjulet, men jeg har et annet hjul en deg slik at jeg ikke kan låse av direkte på hjulet slik det er mulighet til deg.

ps: nå har jeg bare sjekket på 271.941 motoren, der er p/n for å holde igjen "hjulet" 271589004000

så kan du google det og se hvordan det ser ut

ja, med fingjenger.

husk å torque riktig under montering. dvs du bør sjekke opp hva du skal ha i torque, + antall grader etterpå.

uten at jeg har sjekket på din motor så kan det variere avhengi av hvilken bolt som står på.

på min motor så endte jeg opp med over 700 i torque(torquemeteret gikk ikke lengre) da jeg skulle ha 90+90 grader tilslut(husker ikke hva jeg skulle torque i første omgange) men det var forskjel på torquen og grader om det var 10.9 bolt og 12.7 bolt.

på min motor var det også anbefalt å skifte bolt ved demontering, alternativ kunne en måle lengden på den for å se om den var struket, husker ikke helt hvor jeg fant lengden på bolten.. husker at jeg måtte lete litt før jeg fant det

ved for liten torque på den, så har det skjedd at hjulet har løsnet og raser veivakslingen.