Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei! Har akkurat byttet dynamo på min 220cdi 2004 mod. Men nå lyser den røde batterilampa. Batteriet ligger på 12,7v med avslått tenning. Noen som har noe erfaring på hba dette kan være, kaldt uten varmeviften i gang😂 På forhånd takk!

Posted

inni der finner du blandt annen noen heftige sikringer. så kan hende sikringa er gåen.  litt avhengi av p/n på den boksen, men mener å huske at den kan ha opp til 200 amp sikring bak til batteriet/bcm.

trur ikke du får kjøpe løse sikring hos mercedes, men ei skikkelig elektro shappe selger ofte disse sikringen løse. og finnes sef. på nett.

 

hmm.. den røde til venstre gikk ikke den til det elektriske varme elemente, under dashbordet.... den hadde vel sikring på 150 amp.

er jo en ting en kan ofre vist en må bestille sikring på nette. og når en ikke har det elektriske varme elementet så vil bilen aldri bruke så mye strøm at en må ha 200amp bak. har ikke en slik boks foran meg nå, men trur du kan bare skru sund, og ta den sikring å sette der som sikringa bak til batteriet/bcm er.

 

har du sjekka spenninga med motoren igang? får batteriet lading?

 

edit: regna med du har satt i en korrekt dynamo da, som snakker riktig språk til ecu. disse såkalte smarte dynamoene er egentlig jævla dumme. og den må ha riktig språk til ecu, vist ikke så er det ikke sikkert at den vil ladde. og i beste fall så vil den gå i "emergency mode".

er vel en del folk som har hatt problem med disse "kina" dynamoene at de ikke snakker riktig språk.

 

 

Posted

har du sjekka spenninga på det fremre batteriet? vist du har ladding bake, og over 13.5 volt så skal det fremre batteriet begynne å ladde i 15-20 min. en cyle pr oppstart.

og ja det er noen som har raportert at de får rød batteri symbol fram når dette ikke fungerer, men det er også noen som har raportert om dette når bcm er gåen, eller får en hikk up. vist det er bcm, så kan en reset av bcm løse problemet og av og til trenger den en software oppdate, og andre ganger er den ødelagt desverre.

 

begynn med å sjekke spenning på den fremre batteriet og om det er i orden. sjekk så om du får lading på det bakre batteriet, vist du får det. sjekk om du har fått foranding på spenningen på det fremre batteriet. vist alt dette er i orden.

la bilen gå i 20-25 min å sjekk spenningen på det fremre batteriet. har den kuttet ladingen på det batteriet? vist nei så kan en begynne å vurdere å skifte k57/2, evt ta en mere grundig feil søking.

Posted

Jepp, sjekket ladning på batteriet bak. 14.1v. På det fremme har jeg 12,7. Men ikke sjekket etter en halvtime. Skruvde sund den boksen med sikringer oog de var hele. Er en bolk dynamo jeg kjøpte. Mulig denne det er noe feil på? :/ Må se mere på d i morgen. Kaldt uten kupeviften igang :P

 

 

Posted

I.o.m at du har 14,1v på det bakre så lader dynamoen. Men sant som en annen sier at du sansynligvis har trøbbel med det lille batteriet eller bcm. For får du lav spenning på det bakre batteriet så kommer det blått varsel og feil ved det fremre = rødt varsel pga at det er et backup batteri til bremsene.

Dette batteriet er viktig å kjøpe originalt. Jeg fikk vite hos forhandler at jeg gjerne kunne kjøpe startbatteriet uoriginalt men, det lille hadde de hatt mye biler inne med feil og da var det nesten uten unntak uoriginalt batteri som var problemet.

Posted

12.7 etter oppstart og du har 14.1 v bake...

det kan tyder på at den ikke lader freme, somigjen kan tyde på bcm eller relet. vist sikringene er iorden. eller hva det 12.7 uten at bilen var igang? isåtilfelle så er det greit å måle når motoren er igang.

viser den 14.1v i speedometeret også?

 

du kan prøve å resete bcm ved å ta av ledningen/plugen og vente i minst 5 minuter får du pluger den i. vist det er en permanent feil så vil den fortsett ikke fungere, men vist det er en feil som har kommet pga en hick up så vil den fjernes i bcm. og bcm vil fungere igjen. så kan du kjøre en ny tilpasing av bcm ved å vri tenninga på. slå på varme apperatet på fult, lys på, varme i bakrute og nødblink på, var vel i 2 minuter det skulle stå på. (ikke det at jeg noen gang har skjønt hvorfor en må gjøre det, men står noe sånt i wis. skal vel egentlig gjøres vist en skifter det bakre batteriet også, men sjelden at det gjøres)

 

hvorfor ikke kupe vifta igang? bilen lader jo og du går ikke tom for strøm da, iallefall ikke vist du ikke setter den på fult da.

 

edit:

kom plutselig på å tenke at vist aux batteriet er full ladet så er det absolutt ikke sikkert at bcm kobler inn relet for å ladde det, siden den faktisk ikke trenger å ladde det. så for å være sikker på at du kan sjekke om bilen ladder aux batteriet så må det være litt ned tappet  :shock:

Posted

Ettr å startet bilen slår viften,setevarmen,lys inne i bilen og sigarettutaket å virke. Så kommer det røde battetiteget. Viser 14.1 i displayet også👍

  • 3 weeks later...
  • 4 years later...
Posted

Hei. Jeg har tydeligvis et ladeproblem på min mercedes e200, jeg har idag byttet til ny orginaldynamo og det store batteri bak i kofferten. Ved oppstart av motoren så virker det som alt fungerer i 2-3sekund men akkurat da når det røde batteriet kommer opp på displayet i bilen så slår den av strøm også til cigaretttenner en. Jeg kjørte med bilen i ca 20min for å sjekke om det tappet strøm på batteriet, målte da 12.5v bak og 10.4 på det framme i motorrommet. Hva er det jeg bør gjøre nå? Er det noen der ute som har hatt et slikt problem, og hva er best for meg å gjør? Setter pris på svar

  • 4 years later...
Posted
Interessant lesing her.
 
Rød batterimelding 211 "visit workshop". E200 kompressor sedan 05-modell. Det hele begynte med at bilen ble strømtom etter et par dager da bilen brukes sjelden, kjørt 84 000 km. Da fikk jeg meldingen "convenience funcitons turned off". Jeg fant ut at CD-veksleren var kaputt, og skrudde seg på da bilen var i dvale (mistenkt strømtyv). Jeg har koblet den ut og blendet av den fiberoptiske ringen med loop. Noen dager senere kom den røde meldingen "battery visit workshop". Denne er nå permanent når jeg skrur på bilen. Jeg har målt batteriene, det foran tar ikke til seg lading fra bilen, men det tar til seg lading fra en ekstern batterilader. Det viser 12.3 V både når bilen er i gang, og når den er avslått. Det bakre batteriet er friskmeldt, og ble kjøpt nytt i fjor. Diagnoapparatet sier meg at det ikke er kommunikasjon mellom ECU og BCM. Det er et uoriginalt Varta backup-batteri som står i, men i følge historikken var det nytt i 2022, og bilen er kjørt maks 10 000 siden den gangen. Personlig hadde jeg satt inn et originalt batteri hvis bilen var i mitt eie da jeg leser at flere har hatt problemer med uoriginale. Jeg ser også at det er feilmelding på en rekke andre enheter, men dette er mye pga. lav volt i bilen.
 
Kan dette tyde på en feil med BCM til backup-batteriet?
Posted

Så vidt jeg husker lades ikke det lille batteriet foran hele tiden, kun en periode etter oppstart - men jeg tolker det slik at du ikke måler noen lading her i det hele tatt? I så fall høres det ut som BCM eller en av de fremre SAM-modulene ja 🤷‍♂️

Posted
10 hours ago, Sven Håkon said:

Så vidt jeg husker lades ikke det lille batteriet foran hele tiden, kun en periode etter oppstart - men jeg tolker det slik at du ikke måler noen lading her i det hele tatt? I så fall høres det ut som BCM eller en av de fremre SAM-modulene ja 🤷‍♂️

 

Takker for ytterligere input. Jeg prøvde skifte ut det lille batteriet for å sjekke om det gamle var kortsluttet, og den røde meldingen forsvant. Jeg har tydelige feilmeldinger som indikerer noe mot BCM/CAN-bus, så jeg skal forsøke måle BCM-modulen foran nå :)

  • Like 1
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...