kbusk Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Hei. For rundt ett halvt års tid siden kjøpte jeg en 99/00 modell w210. 220cdi. Bilen hadde en del el.feil, som jeg var klar over. De fleste av feilene dreier seg rundt mulitifunksjonsbryteren. Blinklys, vindusvisker og den slags.. Tenkte at dette måtte da vere en enkel sak, og bytta derfor bryteren til en fabrikkny. Dette hjalp ingenting. Diagnosetest viste en del feil. bl.a. overspenning på omtrent samtlige styreenheter på bilen. Og en del kommunikasjonsproblemer. Ingen konkret løsning.. Etter en del søk på nett og diverse forum, så kom jeg til at det kunne vere problemer med SAM-modul. Skaffet derfor en brukt SAM-modul, til under sikringsboksen i motorrom på førerside.. riktig? I det siste har bilen plutselig "dødd" under kjøring. Motoren slår seg av og instrumentpanel blir svart. akkurat som om tenningen ikke var på i det hele tatt.. starter igjen uten problemer ved å vri på tenningen på nytt. Ved ett tilfelle har også bilen mistet fremgangen, som om den var i Nøytral/fri.. og turtallet gikk helt opp på sperra, uten at jeg ga gass. Turtallet hang på sperra i cirka 10 sekunder før det gikk ned igjen, og jeg kunne kjøre videre. etter dette fikk jeg feilmeldinger på BAS, ESP, ABS. Følte at nå kunne jeg ikke stole på bilen mer, så kjørte den til mitt lokale BOS verksted og fikk de til å gå over bilen og feilsøke grundig. De skifta SAM-modulen til den brukte som jeg hadde skaffet, og tok ny diagnose, som fortsatt viste til kommunikasjonsproblemer, og spenningsfeil. Ingen feil på SAM. Problemene var der fortsatt.. Nå har de kommet fram til at tenningslåsen er gåen, og må skiftes. Og feilene skal visstnok stamme fra den. (elektronisk ). Pris på ny tenningslås er nesten 12tusen kr. Det er nesten like mye som jeg ga for hele bilen.. Spørsmålet er da om det er verdt å koste på en 17-18 år gammel bil i denne prisklassen så mye, eller er der muligheter for å gjøre det billigere? Veit at det ikke går å skifte kun tenningslåsen til en brukt. men hvordan er det viss jeg skifter låsen, ECU og startsperre? Lar det seg gjøre og har noen erfaringer med dette?. Eller kan problemet faktisk ligge ett annet sted? Er vell verdt å legge til at nøkkelen var ny rett før jeg kjøpte bilen, da den gamle ikke alltid fikk kontakt med tenningslåsen. Har alltid holdt meg til eldre biler enn denne, så jeg har veldig lite kjennskap til slikt elektronikktull. Takker for alle svar, innspill og meninger. Og ikke minst for at du tok deg tid til å lese alt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Overspenning kan ikke komme fra så mange andre steder enn regulatoren i dynamoen. Hva er spenningen på batteriet når bilen går? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kbusk Posted January 10, 2017 Author Share Posted January 10, 2017 Dynamoen ladder ikke over 13,8 V. målt på batteriet. så det burde vell vere greit? Batteriet er også nytt, bare for å legge til det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Da ville jeg målt spenningen rett på dynamoen også. Dersom diagnosen er rett og det er overspenning, så blir ikke den laga i tenningslåsen. Sjekk kabelmatte på passasjerside av motoren fra dynamo. Sjekk om denne er fest med metallklammer. Har vært borti at dissa gnager på kablene i andre modeller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Byttet styreenheten foran bremsekraftforsterkeren? Den har laget krøll på 2 biler jeg har hatt innom Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.