Jump to content

Det har vel gått rykter om det ei stund men..........

Recommended Posts

Posted

Lurer på hvordan dette vil slå ut på en MB med Bluetec teknologi?

Hva er galt med å utvise litt fornuft i det offentlige en gang i blant? 10 000 i året er jo en hinsides avgift. Folk som kjører gamle biler gjør jo ofte det fordi de ikke har råd til noe annet. Kunne man ikke nøyd seg med å legge på en tusenlapp?

Jeg kjørte en chiptrimmet E 270 CDI i går, og jeg må si det er utrolig synd at disse bilene nå blir altfor dyre å eie.

Posted

Jeg så en artikkel i går angående dette. Der ble ryktene om årsavgift på opptil 10000 avvist. De de visstnok havner ut med er mindre justeringer slik at eldre biler som forurenser mye betaler mest, og moderne biler som forurenser lite betaler mindre. Jeg tipper en differensiering på avgiftene mellom 2000 og 5000 kroner. Det vil også komme en justering av de nye avgiftene fra ca 1/7 i år. Der vil biler som går på biodrivstoff (E85) få en lettelse. Disse gikk jo som kjent opp betydelig ved nyttår. Omregistreringsavgiften vil også bli foreslått betydelig redusert, ned mot de faktiske kostnadene. Som erstatning vil det kunne bli moms på bruktbiler.

Håpløse politikere som ikke kan bestemme seg. Uforutsigbart både for forbrukerne og bilbransjen

Posted

Jeg så en artikkel i går angående dette. Der ble ryktene om årsavgift på opptil 10000 avvist. De de visstnok havner ut med er mindre justeringer slik at eldre biler som forurenser mye betaler mest, og moderne biler som forurenser lite betaler mindre. Jeg tipper en differensiering på avgiftene mellom 2000 og 5000 kroner. Det vil også komme en justering av de nye avgiftene fra ca 1/7 i år. Der vil biler som går på biodrivstoff (E85) få en lettelse. Disse gikk jo som kjent opp betydelig ved nyttår. Omregistreringsavgiften vil også bli foreslått betydelig redusert, ned mot de faktiske kostnadene. Som erstatning vil det kunne bli moms på bruktbiler.

Håpløse politikere som ikke kan bestemme seg. Uforutsigbart både for forbrukerne og bilbransjen

Jeg syns det blir helt feil å gi bensinbiler lavere avgifter bare fordi de også -kan- gå på E85.. De burde heller subsidiere E85, så det blir lønnsomt å kjøre med.

Hvis de gir E85-bilene avgiftslettelser, bør også dieselbiler få det, siden de i teorien kan gå på biodiesel, som er tilnærmet co2-nøytralt.

Posted

Det vil skje, trolig i år.... er derfor jeg nå shopper E320 bensinsluker istede, pga jeg kjører ikke nok til att den økte årsavgiften på diesel kan forsvares, jeg har km godtgjørelse som står i stil med bensinpris...  :-)

Så jeg sluttet å se på CDI/diesel biler...

Men det er meg da, kan jo gå flere år før det endelig skjer noe...

Posted

Det vil skje, trolig i år.... er derfor jeg nå shopper E320 bensinsluker istede, pga jeg kjører ikke nok til att den økte årsavgiften på diesel kan forsvares, jeg har km godtgjørelse som står i stil med bensinpris...  :-)

Så jeg sluttet å se på CDI/diesel biler...

Men det er meg da, kan jo gå flere år før det endelig skjer noe...

Det er litt sent for at det skal skje noe med årsavgiften i år ...

Da jeg fylte i helga var det langt over 2,- i forskjell pr. lite diesel / bensin.

Kjører du ca. 10.000 km i året, så er det allerede da en forskjell på snaut 4000,- . Kan betale mye årsavgift for det. Snaut 4000,- ekstra faktisk.

I tillegg så er det jo så mye deiligere å kjøre diesel, samt at de ikke begynner å hoste og harke med en gang det blir antydning til fukt i lufta. :-)

Posted

Deiligere å kjøre diesel? Fortell Frode..  :lol:

Har ennå ikke lagt merke til noe hosting og harking på noen av mine bensinmercer, tørt eller vått. ;)

Posted

Det er litt sent for at det skal skje noe med årsavgiften i år ...

Da jeg fylte i helga var det langt over 2,- i forskjell pr. lite diesel / bensin.

Kjører du ca. 10.000 km i året, så er det allerede da en forskjell på snaut 4000,- . Kan betale mye årsavgift for det. Snaut 4000,- ekstra faktisk.

I tillegg så er det jo så mye deiligere å kjøre diesel, samt at de ikke begynner å hoste og harke med en gang det blir antydning til fukt i lufta. :-)

Kan godt hende det er jeg som ikke forto regninga der men...

10.000km = 1000mil ca og hvis vi ser 1 liter pr mil, blir det ca 1000 liter, og hvis du sparer 2 kr pr liter på diesel så blir det vel ca 2000kr... så hvis jeg kjører 20.000 så blir det ca 4.000 kr...

Meeen når jeg kjørte forbi stasjoner i dag, så lå bensin på 10.78 og diesel på 9.83

er ca 1 kr det...  Mangler en del da for att årsavgifta på diesel kan lønne seg, og jeg vet det ikke gjøres noe med den i år, men man har vel bilen i mer enn 1 år :-)

Posted

10.000km = 1000mil ca og hvis vi ser 1 liter pr mil, blir det ca 1000 liter, og hvis du sparer 2 kr pr liter på diesel så blir det vel ca 2000kr... så hvis jeg kjører 20.000 så blir det ca 4.000 kr...

Meeen når jeg kjørte forbi stasjoner i dag, så lå bensin på 10.78 og diesel på 9.83

er ca 1 kr det...  Mangler en del da for att årsavgifta på diesel kan lønne seg, og jeg vet det ikke gjøres noe med den i år, men man har vel bilen i mer enn 1 år :-)

Du kan nok trygt regne en del lavere forbruk på dieselbilen enn en bensinbil.

Deiligere å kjøre diesel? Fortell Frode..  :lol:

Du skjønner det nok ikke før du får deg en skikkelig turbodiesel selv. Og nei, BX med komp på bare to sylindre gjelder ikke.

Tenk på alle de som har utsatt bilkjøpet til i år. For så å få den overaskelsen.

Det gjenstår nok å se hva overraskelsen blir. Hva diverse aviser finner på for å selge flere eksemplarer et år på forskudd bør vi være forsiktige med å ta som "sannhet"

Posted

Du kan nok trygt regne en del lavere forbruk på dieselbilen enn en bensinbil.

Joa, men neppe halvparten :-)

si diesel E320 ville brukt 0.7 da, og bensin E320 ville brukt 0.8 på langkjøring...

Skal MYE langkjøring til da også...

Posted

Joa, men neppe halvparten :-)

si diesel E320 ville brukt 0.7 da, og bensin E320 ville brukt 0.8 på langkjøring...

Skal MYE langkjøring til da også...

Tekniske data sier 0,79 i snitt på 320CDI og 1,06 på 320. (320 4matic ligger på 1,15 i snitt)

10.000 km :

E320CDI : 1000mil * 0,79 * 9,83 = 7765,-

E320     : 1000mil * 1,06 * 10,78 = 11427,-

Det var jaggu 3662,- i forskjell det. Pr. 10.000 km. 7323,- pr. 20.000. 10985,-pr. 30.000 osv ...

EDIT : skrivefeil.

Posted

Min A-klasse går på under en halv liter på mila, 300`en går på ca 1,1 på langkjøring, i byen så er jeg på under 0,7 på A-klassen og ca 1,5-1,6l/mil på 300`en..... men faen heller, 10 lapper i årsavgift, kommer ikke til å få ei krone for A-klassen hvis jeg skal selge den om et par år... :? ](*,)

Takker og bukker, for alle dere som stemte rød/grønt...Tusen hjertelig takk..!!.. =D>

Posted

Min A-klasse går på under en halv liter på mila, 300`en går på ca 1,1 på langkjøring, i byen så er jeg på under 0,7 på A-klassen og ca 1,5-1,6l/mil på 300`en..... men faen heller, 10 lapper i årsavgift, kommer ikke til å få ei krone for A-klassen hvis jeg skal selge den om et par år... :? ](*,)

Takker og bukker, for alle dere som stemte rød/grønt...Tusen hjertelig takk..!!.. =D>

Kan ikke folk snart skjønne at disse 10k er noe en avis har funnet på for å selge mer, da?

Dessuten er det "værstingene" som skal betale høye avgifter. A-klassen er neppe en av disse. Er vel sånne som min som skal straffes hardest, de som bruker masse diesel, oppfyller euro -15kravene og sånt. Jeg tror muligens jeg kan bygge om min til å oppfylle euro1  :?

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.1625295

Det forskes også mye på partikkelfiltre som lett skal la seg ettermontere, så i løpet av noen år bør det være mulig å kjøpe sånt, montere, og slippe unna en del årsavgift. Skulle en tro.

Posted

Sitat fra NRK:

"NAF er imidlertid enig med regjeringen i at årsavgiften for en diesel- og en bensindrevet bil bør være forskjellig."

Så, den organisasjonen som skal verne om bilbrukeres rettigheter synes altså det er greit at man hever en allerede skyhøy avgift...

Posted

Sitat fra NRK:

"NAF er imidlertid enig med regjeringen i at årsavgiften for en diesel- og en bensindrevet bil bør være forskjellig."

Så, den organisasjonen som skal verne om bilbrukeres rettigheter synes altså det er greit at man hever en allerede skyhøy avgift...

De sier vel strengt tatt bare at avgiftene bør være ulike. Uansett et teit forslag. Årsavgiften har ikkno med miljøet å gjøre, da selv den reneste bil vil forurense mye mer enn en "møkkete" bare den brukes nok.

Hvis de mener diesel er så fælt, så burde de heller legge på dieselprisen for å få folk til å slutte å kjøre det.

Posted
Hvis de mener diesel er så fælt, så burde de heller legge på dieselprisen for å få folk til å slutte å kjøre det.

Det kan de ikke, for transportnæringen i norge (som nok står for det aller meste av utslipp) vil blø hvis man hever dieselprisene.

Posted

Det kan de ikke, for transportnæringen i norge (som nok står for det aller meste av utslipp) vil blø hvis man hever dieselprisene.

Det har du helt rett i, dessuten vil de faktisk -gjøre- noe. Hva tror vi skjer om de øker årsavgiften på vanlige dieselbiler? Tja.. noen som skriker litt i et par uker, og så blir det stilt.

Tror jeg må begynne å koke biodiesel selv snart...

Posted

Jeg synes egentlig den beste løsningen her vil være å SENKE bilavgiftene på bensinbiler og eventuellt også årsavgiften slik at det blir lukrativt å kjøre bensinbil. Man må ikke straffe hele tiden, det går ann å belønne også, selv om det er dyrere.

Posted
Det forskes også mye på partikkelfiltre som lett skal la seg ettermontere, så i løpet av noen år bør det være mulig å kjøpe sånt, montere, og slippe unna en del årsavgift. Skulle en tro.

Da får en også håpe at det blir en mer folkelig pris på disse. Orginalt partikkelfilter til en 220CDI(for den som har det) koster pr dd ca kr 8000 hos BOS har jeg hørt. Da blir løsningen heller å demontere filteret, hakke ut innmaten og montere det igjen for min del. Såååå miljøbevisst er jeg ikke....

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...