Roger H. Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Noen som kjenner til disse? Noe en bør tørre å bestille? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marevan Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Ser spennende ut! Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgeo Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Mener at dette er samme enhet: https://www.aliexpress.com/item/Erisin-ES4682B-7-Android-5-1-Car-DVD-DAB-for-Benz-A-B-Class-Sprinter-Viano/32716644308.html Har nettopp bestilt den Må også bestille DAB+ box i tillegg, den koster USD 38 på samme sted og har gratis frakt. Av en eller annen grunn fikk jeg ikke til å bestille de samtidig. https://www.aliexpress.com/item/Erisin-ES351-DAB-Box-for-Android-5-1-System/32755508400.html De har også en enhet med 8" skjerm og færre knapper til omtrent samme pris. Jeg syntes den med 7" så litt mer "OEM" ut og gikk for den. https://www.aliexpress.com/store/product/Erisin-ES3021B-8-Android-5-1-Car-DVD-DAB-for-Benz-A-B-Class-W169-W245/2346356_32716417956.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger H. Posted January 11, 2017 Author Share Posted January 11, 2017 Coolt....Da venter jeg på testresultat fra deg 👍📻 Mener at dette er samme enhet: https://www.aliexpress.com/item/Erisin-ES4682B-7-Android-5-1-Car-DVD-DAB-for-Benz-A-B-Class-Sprinter-Viano/32716644308.html Har nettopp bestilt den Må også bestille DAB+ box i tillegg, den koster USD 38 på samme sted og har gratis frakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulven Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 slenger meg på å vil gjerne høre din erfaring med lyd kvalitet og om handsfree løsning er såpass god at du kan kjøre å snakke med folk samtidig og at de hører deg skikkelig Har en kina spiller til en mondeo, der tappet canbus adapteret bilen for strøm i løpet av 2 dager, måtte koble på en bryter for å kutte strømmen til den, samt handsfreen var ikke mye god, selv med ekstern mic, men mulig at micen ikke burde vært festet på A stolpen, i tillegg var det veldig dårlig dab+ dekning, men det kan komme av rute antenne på innsiden av ruta med varmetråder i (faraday bur)... det var radio fra Eonon.. så spent på din erfaring med denne, vurderer å bytte ut radioen i vianoen jeg har kjøpt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgeo Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Går sikkert flere uker før spilleren dukker opp, er spent selv også og håper at dette ikke blir et bomkjøp. Skal legge ut erfaringer her etterhvert. Jeg har Audio 20 med bluetooth telefon i min bil, håper at det skal gå å bruke original mikrofon som sitter i taket. Har også bestilt et billig trådløst ryggekamera på eBay som forhåpentligvis funker med dette oppsettet: http://www.ebay.co.uk/itm/252228870230 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgeo Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Da har jeg fått både android spiller og ryggekamera. Satser på at jeg får montert dette i løpet av uken. Spilleren ser veldig fin ut, knapper og øvrig finish er akkurat like bra som på originalradioen. Ser et potensielt problem: DAB+ enheten har tunerboksen i den ene enden av antenneledningen og en takantenne i den andre enden, ser ikke ut til at noen av delene kan kobles fra ledningen så det kan bli en del styr å få lagt dette fint opp. I verste fall får jeg bare kappe antenneledningen og skjøte den sammen igjen. Jeg har takrails på min Vito så tenkte å prøve å legge antennekabelen opp langs A-stolpen, under taklineren og ut gjennom passasjerdøren med en liten bit synlig ledning til innsiden av takrailen. Så kan jeg skru eller lime fast en liten vinkelbrakett på takrailen som selve antennen settes på. Det er også mulig at det finnes ferdig hull gjennom taket under fremre takrail-feste, evt så kan jeg bore et hull der men vil helst slippe. Oppdatering kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgeo Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Da har jeg fått montert anlegget og DAB+ modul med antenne. Antennen hadde magnetfot så da var det ganske enkelt å bare sette den på taket rett innenfor takrailen. Fjernet dekselet på A-stolpen og fikk enkelt lagt opp antenneledningen der, gikk greit å lirke den under taklineren. Var også god plass å trekke den under hanskerommet og bort til radioen. Er ca 10 cm synlig ledning fra passasjerdøren til antennen, tror jeg kan leve med det. Evt bytte til en glassantenne. Radio installasjonen var rimelig plug & play, og tok ikke mer enn 15-20 minutter. Det ser bra ut og fungerer relativt bra, men ingen tvil om at dette er billig kinavare. Fjernkontroller på rattet fungerer på det meste, og enkelte ting vises også i display mellom speedometer og turteller. Bluetooth streaming fungerer bra, men appstøtten er noe minimalistisk. Finner gjerne en bedre app som gjør dette litt bedre. Skjermen er klar og fin. Den booter opp ganske kjapt - 20 sekunder og man stille inn hvor lenge den skal stå i standby etter at man tar ut nøkkelen fra bilen. Fra standby er den klar umiddelbart. Navigasjonsappen som følger med har oppdaterte kart og fungerer veldig bra. Godt mottak på GPS. Jeg har oppbevaringsrom på dashbordet i min og la GPS'en der. Så langt har jeg følgende ankepunkter: 1. Lydkvaliteten er ikke helt bra, det er åpenbart ikke nok kraft til å drive originalhøyttalerne. Så her må det en forsterker inn i bildet, radioen har lavnivåutganger så det vil være nokså enkelt å koble på en forsterker. 2. DAB+ appen er veldig minimalistisk. Den scanner alle kanaler og lager en liste i den rekkefølgen kanalene finnes. Kan ikke endre på listen eller lage favoritter. Mottaket med tak-antennen er veldig bra, men når det detter ut - f.eks i en tunnell så blir det en forferdelig støy som varer kanskje et halvt sekund før lyden dempes helt. Kan ikke skifte kanal i DAB appen via rattkontroller. Må gjøres med taster på enheten eller direkte på skjermen. Dette går muligens an å programmere selv. 3. FM radio funker bra og valgt fekvens vises på bilens display, men ikke stasjonsnavn. FM er snart histrorie uansett så ikke så viktig. 4. Skulle teste CD, men fikk ikke CD'en inn - var for trangt. Ser ut til å være en gummibeskyttelse i åpningen som er for stiv. Har kanskje noe med temperatur å gjøre. Turte ikke å prøve så mye. CD er ikke viktig for meg, men bør jo fungere. Skal få lagt ut litt bilder etterhvert. Konklusjon så langt: Dette kan bli brukbart med litt innstillinger og forhåpentligvis oppdatert programvare etterhvert. Må ha ekstra forsterker. Vurderer en slik: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/subwoofer-bass/focal-ibus2.1 Da får man også litt ekstra bass. Den kan kjøpes betydelig billigere f.eks fra UK. Klarer man seg uten subwoofer så kan man sikkert kjøpe en helt grei 2-kanals forsterker for en tusenlapp. Siden dette er Android så kan man gjøre veldig mye for å tilpasse (og må nok gjøre det). Dette er nok ikke et produkt som passer for alle. Vil man ha en billig løsning og er villig til å bruke en del tid på konfigurasjon og testing så kan det være veien å gå. Vil man ha noe enkelt som bare funker så bør man kanskje vurdere andre løsninger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulven Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 ok, takk for tilbakemeldingen, da jeg fikk kina radioen til mondeoen så var det mye av det samme, viser kun frekvens tall, ikke stasjonsnavn, daben kunne ikke redigere listen og lydkvaliteten merket jeg stor forskjell på når jeg satte inn den orginale igjen. så det er nok noe i det at billig løsning ikke gir det samme kvalitet som det som dyrere merker her hjemme. Jeg gikk for en Pioneer AVH-X3800, skal bli spennende å høre hvordan lyden blir med den og hvordan den vil fungere mot iphone og spotify osv bare 1 mnd igjen til bilen kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AHAV Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Hei, Jeg har nettopp fått meg MB for første gang.. Stor familie, så jeg endte opp med en 2011 Vito 9-seter 116CDI. Denne har nokså basic FM radio med blåtann.. ingen kontroller på ratt.. Siden jeg er ny i MB sammenheng leser jeg denne tråden med interesse. Må jo ha DAB+ snart her på vestlandet, og tenker en ny radio også bør ha ryggekamera. bilen er lang, og da kan det være greit å se bak ved rygging. Dere som nettopp har gjort denne jobben.. Hva ville dere valgt? Samme radio på nytt (Helgeo).. Ulven: du har kanskje fått inn pioneer.. Fornøyd? bedre enn kina radio? mvh Fersking Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgeo Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Hei og gratulerer med ny bil Andreas, Vanskelig valg. Jeg liker utseende og brukergrensesnitt på android radioene, men det er en god del som mangler på at de skal være perfekt. Har fortsatt ikke funnet en skikkelig bra DAB app for enheten min, radioen fungerer greit nok men det mangler ting som å kunne lage seg en favorittliste, kjedelig å måtte bla se gjennom alle NRK's ulike distriktskanaler og en bråte andre uinteressante kanaler for å f.eks finne Radio Norge på plass nr 34 eller deromkring. Og norske ÆØÅ funker ikke i den ene DAB appen. Lyden er heller ikke så imponerende rett ut av boksen, disse radioene leverer for lite effekt til å drive de originale dørhøyttalerne. Jeg kjøpte en kombinert forsterker og subwoofer, den jeg foreslo litt lenger opp i tråden. Det hjalp veldig, men mangler fortsatt litt på å få noe som minner om hifilyd. Tror de originale høyttalerne bør byttes ut. Så en billig kinaradio blir ganske dyr til slutt, men fortsatt rimeligere enn det meste av alternativer hvis du skal ha både DAB+, telefoni, ryggekamera og navigasjon. Android er veldig fleksibelt og gir mange muligheter, men det krever at man bruker mye tid på å sette seg inn i ulike apper og installere og konfigurere diverse ting. Når alt dette er sagt, jeg er fornøyd med Android løsningen nå men det passer ikke for alle. Og det gjenstår jo å se om radioen funker over tid, garanti/reklamasjon er nokså uaktuelt pga fraktkostnader til og fra Kina. Kommer jo stadig nye og kraftigere Android enheter uten at prisen går opp. Og det er et aktivt miljø som fikser og lager apper for radioene. Søk f.eks på XDA Developers etter MTCD Head Units. Mvh Helgeo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AHAV Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Hei igjen. Jeg har fortsatt ikke fått bestemt meg for noe.. Men siden navigasjon er noe jeg ytterst sjelden har bruk for, og når det trengs har jeg hittil brukt mobilen Android Google maps med live trafikk info i hele EU nå til dags... I den forbindelse tenker jeg at kanskje en "Kjent merkevare" enhet med Android Auto funksjonalitet kan være et bra alternativ.. De har jo normalt grei skjerm og ryggekamera inngang.. og så kan jeg bare sende Google maps til spilleren fra mobilen ved behov. Noen med erfaringer på me dette?? sleng i tilfelle inn en kommentar.. mvh Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AHAV Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Hei igjen.. Var nattåpent på Lagunen i går.. Så det blei innkjøpt Pioneer AVH-X5800DAB med god rabatt. Den gjer nok susen.. Og ryggekamera, frontplate fra Ebay.. Så det blir vel knall tenker eg. Ender opp billigere enn en Android radio, men forhåpentligvis noe bedre kvalitet.?? Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts