bmh300tdt Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 hei, merca lekker noe voldsomt med olje nå! dammer etter meg og har funnet ut at det kommer fra bak veivhjulet i front. og der skal det ligge en simmering som pleier å bli ødelagt? er dette en enkel jobb? radiator må ut? hvordan får jeg av veivhjulet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmh300tdt Posted February 16, 2017 Author Share Posted February 16, 2017 ingen som har gjort dette før? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petterhm Posted February 16, 2017 Share Posted February 16, 2017 Reimhjulet skrues av, så må bolten i midten skrues ut. Denne bør du ha en stor muttertrekker til, sitter gjerne med 200nm. Pass på at skivene til bolten blir lagt samme vei når du monterer, disse er viktig for låsingen av bolten. Deretter tersjer du ut tappen som sitter på veiva. Pass på at det ikke er slitespor etter simmering i tappen du tersjer ut, dette har jeg sett på flere slike. Løsningen da er å banke den nye simmeringen litt lengere inn slik at den tetter skikkelig. Pass på at du ikke banker den så langt inn at den kommer i konflikt med kjede osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmh300tdt Posted February 21, 2017 Author Share Posted February 21, 2017 ja okei, setter eg bare bilen i gir for å få låst motoren eller? hvilken tapp? passer selve hjulet bare ein plass så jeg slepper å tenke på timing osv? er det kanskje muligt å få banka simeringen min lengre inn sånn som den er nå og få tetta lekasjen? uten demontering av så mykje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas94 Posted February 21, 2017 Share Posted February 21, 2017 Petterhm: Er det ikke en kant på innsia av simmeringen? som den stopper imot. Hvis det er det så kan man også shimse den så simmeringen kommer litt lengre ut:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 Reimhjulet skrues av, så må bolten i midten skrues ut. Denne bør du ha en stor muttertrekker til, sitter gjerne med 200nm. Pass på at skivene til bolten blir lagt samme vei når du monterer, disse er viktig for låsingen av bolten. Deretter tersjer du ut tappen som sitter på veiva. Pass på at det ikke er slitespor etter simmering i tappen du tersjer ut, dette har jeg sett på flere slike. Løsningen da er å banke den nye simmeringen litt lengere inn slik at den tetter skikkelig. Pass på at du ikke banker den så langt inn at den kommer i konflikt med kjede osv. Tersje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 ja okei, setter eg bare bilen i gir for å få låst motoren eller? hvilken tapp? passer selve hjulet bare ein plass så jeg slepper å tenke på timing osv? er det kanskje muligt å få banka simeringen min lengre inn sånn som den er nå og få tetta lekasjen? uten demontering av så mykje. I utgangspunktet har alle TDT automatgir, så det hjelper ikke å sette den i gir. Om du har bygget om til manuell, kan det vel hjelpe, men best er det kanskje å ta ut starteren. Timing av reimhjul? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted February 23, 2017 Share Posted February 23, 2017 Tersje = Dra av med avdrager eller Tersj. Gammelt Norsk uttrykk. Time reimhjul, er balanseringen, dette må stå på riktig sted i forhold til balanseringsvektene og jeg antar de tenker på balansehjulet som er innenfor nedre reimhjul. Husk på at motoren enkelt kan låses med skrutrekker fra undersiden, men kjekt å være to, evt lås fra innsiden ved starter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmh300tdt Posted February 28, 2017 Author Share Posted February 28, 2017 ja okei, setter eg bare bilen i gir for å få låst motoren eller? hvilken tapp? passer selve hjulet bare ein plass så jeg slepper å tenke på timing osv? er det kanskje muligt å få banka simeringen min lengre inn sånn som den er nå og få tetta lekasjen? uten demontering av så mykje. I utgangspunktet har alle TDT automatgir, så det hjelper ikke å sette den i gir. Om du har bygget om til manuell, kan det vel hjelpe, men best er det kanskje å ta ut starteren. Timing av reimhjul? vil den ikkje stå gadd om eg setter den i park? ja er reimhjul oppo dette store veivhjulet som jeg må få av, og veivhjulet kan eg vell ikkje bare sette på ein random plass, for då passer ikkje gradene som er skrevet rundt detta hjulet med resten. eller passer veivhjulet som eg kalle da bare in plass? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted February 28, 2017 Share Posted February 28, 2017 Park låser bare utgående aksling. Reimhjul(veivhjul) er låst med sporkile (hvis ikke MB har gjort noe helt spesiellt her). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 1, 2017 Share Posted March 1, 2017 Park låser ikke motoren. Hadde det gjort det, ville du ikke kunnet starte eller ha den på tomgang i P. Jeg har aldri hatt reimhjulet av på OM603, men på andre jeg har vært borti, så har det vært en kile. Sikkert noen som vet om det er sånt på disse også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmh300tdt Posted March 2, 2017 Author Share Posted March 2, 2017 Park låser ikke motoren. Hadde det gjort det, ville du ikke kunnet starte eller ha den på tomgang i P. Jeg har aldri hatt reimhjulet av på OM603, men på andre jeg har vært borti, så har det vært en kile. Sikkert noen som vet om det er sånt på disse også. hehe nei stemmer lekker vertfall heilt utruligt mykje olje ut der, siger ned til veivhjulet og blir kasta rundt om i motorrommet... mulig å presse den på plass elle må eg bytte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Antar du må bytte, og når det er gjort, så er jeg veldig interessert i å høre hvordan du gjorde det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petterhm Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Jonas94: Er ikke en indre kant som simmeringen ligger mot nei. bmh300tdt: Må nok bytte ringen ja. Er like greit når du allerede har demontert. Denne koster ikke mye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts