Jump to content

Bytte av simering bak veivhjul i front om603


bmh300tdt

Recommended Posts

  • 1 month later...

Reimhjulet skrues av, så må bolten i midten skrues ut. Denne bør du ha en stor muttertrekker til, sitter gjerne med 200nm. Pass på at skivene til bolten blir lagt samme vei når du monterer, disse er viktig for låsingen av bolten. Deretter tersjer du ut tappen som sitter på veiva.

Pass på at det ikke er slitespor etter simmering i tappen du tersjer ut, dette har jeg sett på flere slike. Løsningen da er å banke den nye simmeringen litt lengere inn slik at den tetter skikkelig.

Pass på at du ikke banker den så langt inn at den kommer i konflikt med kjede osv.

Link to comment
Share on other sites

ja okei, setter eg bare bilen i gir for å få låst motoren eller? hvilken tapp? passer selve hjulet bare ein plass så jeg slepper å tenke på timing osv?

 

er det kanskje muligt å få banka simeringen min lengre inn sånn som den er nå og få tetta lekasjen? uten demontering av så mykje.

Link to comment
Share on other sites

Reimhjulet skrues av, så må bolten i midten skrues ut. Denne bør du ha en stor muttertrekker til, sitter gjerne med 200nm. Pass på at skivene til bolten blir lagt samme vei når du monterer, disse er viktig for låsingen av bolten. Deretter tersjer du ut tappen som sitter på veiva.

Pass på at det ikke er slitespor etter simmering i tappen du tersjer ut, dette har jeg sett på flere slike. Løsningen da er å banke den nye simmeringen litt lengere inn slik at den tetter skikkelig.

Pass på at du ikke banker den så langt inn at den kommer i konflikt med kjede osv.

 

Tersje?

Link to comment
Share on other sites

ja okei, setter eg bare bilen i gir for å få låst motoren eller? hvilken tapp? passer selve hjulet bare ein plass så jeg slepper å tenke på timing osv?

 

er det kanskje muligt å få banka simeringen min lengre inn sånn som den er nå og få tetta lekasjen? uten demontering av så mykje.

 

I utgangspunktet har alle TDT automatgir, så det hjelper ikke å sette den i gir. Om du har bygget om til manuell, kan det vel hjelpe, men best er det kanskje å ta ut starteren.

 

Timing av reimhjul?

Link to comment
Share on other sites

Tersje = Dra av med avdrager eller Tersj. Gammelt Norsk uttrykk.

 

Time reimhjul, er balanseringen, dette må stå på riktig sted i forhold til balanseringsvektene og jeg antar de tenker på balansehjulet som er innenfor nedre reimhjul.

 

Husk på at motoren enkelt kan låses med skrutrekker fra undersiden, men kjekt å være to, evt lås fra innsiden ved starter.

 

Link to comment
Share on other sites

ja okei, setter eg bare bilen i gir for å få låst motoren eller? hvilken tapp? passer selve hjulet bare ein plass så jeg slepper å tenke på timing osv?

 

er det kanskje muligt å få banka simeringen min lengre inn sånn som den er nå og få tetta lekasjen? uten demontering av så mykje.

 

I utgangspunktet har alle TDT automatgir, så det hjelper ikke å sette den i gir. Om du har bygget om til manuell, kan det vel hjelpe, men best er det kanskje å ta ut starteren.

 

Timing av reimhjul?

 

vil den ikkje stå gadd om eg setter den i park?

 

ja er reimhjul oppo dette store veivhjulet som jeg må få av, og veivhjulet kan eg vell ikkje bare sette på ein random plass, for då passer ikkje gradene som er skrevet rundt detta hjulet med resten. eller passer veivhjulet som eg kalle da bare in plass? :)

Link to comment
Share on other sites

Park låser ikke motoren. Hadde det gjort det, ville du ikke kunnet starte eller ha den på tomgang i P.

 

Jeg har aldri hatt reimhjulet av på OM603, men på andre jeg har vært borti, så har det vært en kile. Sikkert noen som vet om det er sånt på disse også.

Link to comment
Share on other sites

Park låser ikke motoren. Hadde det gjort det, ville du ikke kunnet starte eller ha den på tomgang i P.

 

Jeg har aldri hatt reimhjulet av på OM603, men på andre jeg har vært borti, så har det vært en kile. Sikkert noen som vet om det er sånt på disse også.

 

hehe nei stemmer  :lol: lekker vertfall heilt utruligt mykje olje ut der, siger ned til veivhjulet og blir kasta rundt om i motorrommet... mulig å presse den på plass elle må eg bytte?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...