Jump to content

Bytte turbo på GL 320cdi?


RuneT

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte turbo på GLen. Den lager en slags raspelyd når du går av gassen. For eksempel når du står i ro, gir gass og slipper den. Er nok tilstede i fart også men da er det jo annen støy som demper lyden. Verkstedet sier det er turboen.

Ikke røyk eller andre symptomer. Ganske vanlig sies det, men jeg vil jo helst ha ting i orden. Den er gått 145000km.

Tror ikke det er selve turboen, men en kladd som sitter på den, men som ikke kan skiftes uten å bytte turbo...

WDC1648221A177194

Engine  642940 40 249922

Variant  A 642 010 31 02 

 

Fått pris på originalvare med arbeid på BOSverksted på 30000,- så det er sikkert ikke så ille.

Men så liker jeg å pille med ting sjøl, så da er spørsmålet om dette er noen stor sak å ta selv? Er jo plass til hele meg sammen motoren oppi der....

Og hvor man best kan kjøpe turbo?

 

Takker ellers for flott hjelp her inne da jeg byttet dempere bak. Det gikk som en leik. Billig blei det også.

 

Link to comment
Share on other sites

Er jo en smal sak og bytte turbo på disse, da turboen er den delen som er lettest tilgjengelig  :lol:

En annen ting du skal være litt obs på er registeret og strammeren, kjede kan strekke seg.. og strammeren kan bli dårlig, har selv byttet strammer i fjor, og må antageligvis bytte den igjen nå...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei Simen,

Blir ikke turbobytte nei. Den er nok frisk og fin likevel.

Etter at bilen gikk i nødmodus noen ganger, var håpet at det endelig ble lagt igjen en feilkode som kunne hjelpe på løsningen på flere ting.

Kort fortalt har bilen hatt denne raspelyden som høres godt når man for eksempel går av gassen etter litt pådrag. Den kunne også høres i park hvis man dro opp turtallet og slapp gassen. Da kom lyden når man slapp gassen.

I tillegg har det kjentes ut som napping i kassa (MB Lübech ba meg bytte converter og det blei gjort, ventilplate også senere) ved stabil fart uten belastning rundt 60kmt og av og til rundt 80.

Den har vært sånn i 2,5 år.

 

Feilkoden som kom frem etter at den gikk i nødmodus, var egr. Vi byttet denne, og jeg ba dem rense MAP-sensor samtidig.

Både raspelyd og napping forsvant. Den har vært fin i en måned nå. Kan det være at konstant åpen egr gir mer hørbar lyd?

 

Bilen var for øvrig på NAF-test, og teknisk var det ikke en eneste feil bortsett fra noen feilkoder som ikke kom igjen etter sletting.

Har i ettertid fått en ny melding i displayet, men jeg lager en egen tråd på denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Elendigheten har ingen ende :?

 

Aktuator for diffsperre bak må byttes. Full av gammal fukt som har trengt inn gjennom eltilkoblingen. Den gir derfor feilmelding

 

Om blåselyd/raspelyd fra Turbo:

Var nok ikke bare egr som jeg håpet på.

Verkstedet har nå konstatert at el-motor turboregulering fjusker, mye slark i reguleringsmekanisme og trolig skjeve skovler.

De anbefaler bytte...

 

Kneppelyd fra drivknute vf.

 

Høres ikke billig ut dette...

Link to comment
Share on other sites

elmotor turboregulering som i den boksen på venstre side av turbo?eller var det bare sensor tro...

Vært borti en hel del 320 med trøbbel med den boksen der. Sist jeg sjekket var den ikke å få løs, men denne har et Hellanummer innskrevet, så nå som disse begynner bli noen år gamle kanskje Hella har lagt ut den boksen der i sortiment og?

Link to comment
Share on other sites

elmotor turboregulering som i den boksen på venstre side av turbo?eller var det bare sensor tro...

Vært borti en hel del 320 med trøbbel med den boksen der. Sist jeg sjekket var den ikke å få løs, men denne har et Hellanummer innskrevet, så nå som disse begynner bli noen år gamle kanskje Hella har lagt ut den boksen der i sortiment og?

Er den svarte boksen på siden ja. Skal ha en prat med verkstedet for å planlegge videre tiltak. Jeg tipper jeg ber dem ta ut turbo for å vurdere skikkelig hva som feiler den.

Deretter bestemme seg for om jeg bytter hele eller ikke.

 

Den aktuatoren på bakdiffen er heller ikke billig. Mener den har delenr A1645400288

Link to comment
Share on other sites

Sjekk opp hellanummeret om det er å få kjøpt løst nå :) er et par tre år siden jeg prøvde få tak i. Endte med turbobytte, GL320, 07-08 modell, hadde da gått litt under 130.

Drev med en R for en tid siden og, samme feil som på den GL, turbobytte. Den hadde gått 160 ca.

 

Husker ikke den eksakte feilkoden som kom på disse bilene men var samme feilkode og symptom på de begge.

Link to comment
Share on other sites

Er jo en smal sak og bytte turbo på disse, da turboen er den delen som er lettest tilgjengelig  :lol:

En annen ting du skal være litt obs på er registeret og strammeren, kjede kan strekke seg.. og strammeren kan bli dårlig, har selv byttet strammer i fjor, og må antageligvis bytte den igjen nå...

Får du feilmelding ved kjedestrekk, eller må man lytte til lyder?

 

Takker for tips her! Venter tilbud fra BOS no, så får jeg se hva jeg gidder selv og hva jeg skal betale for. Er god kunde der, så håper de ikke flår meg..

Link to comment
Share on other sites

Er jo en smal sak og bytte turbo på disse, da turboen er den delen som er lettest tilgjengelig  :lol:

En annen ting du skal være litt obs på er registeret og strammeren, kjede kan strekke seg.. og strammeren kan bli dårlig, har selv byttet strammer i fjor, og må antageligvis bytte den igjen nå...

Er god kunde der, så håper de ikke flår meg..

Ikke særlig positivt å være god kunde på et Mercedesverksted :(
Link to comment
Share on other sites

Er god kunde der, så håper de ikke flår meg..

Ikke særlig positivt å være god kunde på et Mercedesverksted :(

Sant det. Har kjøpt en ny Kia Soul der og GLen burde jo hatt egen inngang på verkstedet....

Har alltid hatt MB siden 1987.

 

Er det såkalt VNT turbo som står i denne? Var innom GIK sine sider og kikka litt på typer. De sier på siden der at VNT-turboer bare selges fabrikknye pga at det er såpass kompliserte og jobber såpass hardt at de ikke tar sjansen på fabrikkoverhalte.

Link to comment
Share on other sites

Er god kunde der, så håper de ikke flår meg..

Ikke særlig positivt å være god kunde på et Mercedesverksted :(

Har kjøpt en ny Kia Soul der og GLen burde jo hatt egen inngang på verkstedet....

Har alltid hatt MB siden 1987.

Jeg har tatt grep og parkert 211´n. Jeg venter på en Lexus CT.

 

 

 

 

 

 

OMG lisom! Driit nu i å kommentere over alt om den dritt dårlige 211'n din! :shock: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er god kunde der, så håper de ikke flår meg..

Ikke særlig positivt å være god kunde på et Mercedesverksted :(

Sant det. Har kjøpt en ny Kia Soul der og GLen burde jo hatt egen inngang på verkstedet....

Har alltid hatt MB siden 1987.

 

Er det såkalt VNT turbo som står i denne? Var innom GIK sine sider og kikka litt på typer. De sier på siden der at VNT-turboer bare selges fabrikknye pga at det er såpass kompliserte og jobber såpass hardt at de ikke tar sjansen på fabrikkoverhalte.

 

Jeg kjøpte bytte turbo til min og den fungerer fint og flott :)

BOS ville også selge med en bytte turbo, den kostet 10000kr.. men jeg kjøpte heller i fra et firma i Bergen, 4900 eller noe :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
On 29.3.2017 at 12.03, slippern said:

 

Jeg kjøpte bytte turbo til min og den fungerer fint og flott :)

BOS ville også selge med en bytte turbo, den kostet 10000kr.. men jeg kjøpte heller i fra et firma i Bergen, 4900 eller noe :)

Hvilket firma i Bergen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...