Jump to content

Brukt Mercedes-taxi

Cobber

Recommended Posts

Jeg sonderer terrenget for å bytte vår bil nummer 2 med en nyere. Det er stort sett jeg som kjører denne bilen til og fra jobb, i tillegg til at vi av og til bruker den til fjellturer i snøen i vintersesongen.

Bilen skal ikke koste så mye. Jeg har ikke satt noe pristak enda, og ser mellom 100 000 og 200 000 kroner. Automat er et av få krav, i tillegg ønsker jeg soltak som kan åpnes. Dingsebumser og diverse tilkoblinger spiller mindre rolle. Ideelt sett vil jeg ha bensinmotor, og helst ikke sedan.

Jeg er ikke redd for høy kilometerstand, men alt er relativt. Poenget er å få en litt nyere bil ved å gå opp i kilometerstand.

Mine to kandidater er MB B200 CDI og MB E220T CDI. Går jeg på utsiden av taximarkedet kan jeg legge til MB B-klasse med bensinmotor, men det er få E-klasser med bensin. C-klasse har jeg ikke noe forhold til men kanskje en C-klasse T med bensin kan fungere.

Hva tror ekspertene? Hva er det beste valget og på hvilken kilometerstand ryker hva? 

• 11 months later...

Her har du et godt sprik på hva du vurderer. Du er innom både B, C, og E klasse. En bil nr. to trenger ikke å være så stor, men du nevner også at du skal bruke den til noen fjellturer i vintersesongen. Skal du da ha med deg fullt vinterutstyr til en hel familie, så er det vel få biler som er bedre enn E-klasse, mens småturer frem og tibake til jobb vil være veldig greit i en B-klasse.

For min del så er ikke B-klasse noe alternativ, da førerplassen rett og slett er for trang i denne. C-klassen fungerer veldig greit, og er en driftssikker sak med relativt rimelige reparasjoner når de kommer. I prisskiktet 100-200 000,- så har du veldig mye bra å velge på der. Dette blir sjelden feil.

Men får du plass i en B-klasse så kan nok denne også være verdt et forsøk. Denne får du også som EL-bil dersom dette kan være et alternativ.

JHH