Helgeo Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Har nylig kjøpt en 2011 modell Vito 116 CDI 4x4. Stod sommerdekk på bilen da jeg kjøpte den, byttet til vinterdekk i dag. Sommerdekkene er 225/55-17 på originale 7x17 felger, men oppdaget at vinterfelgene er 8x17 og hjulene stikker ganske mye lenger ut enn på sommerdekkene. Vil tro ca 1.5 cm på hver side. Er 225/55 dekk på vinterhjulene også, dette fører til at dekksiden omtrent ikke stikker utenfor felgkanten, ser litt feil ut og gjør vel også at felgene er mye mer utsatt for skader. Oppdaget også at ett av vinterdekkene er en annen type enn de andre 3. Alle dekkene er Good Year piggdekk, ett har litt annen benevnelse og helt annet mønster og er ett år eldre. Dekkene lå pakket inn i plast bak i bilen så oppdaget ikke dette før jeg kjøpte bilen. Den er kjøpt av uavhengig forhandler som solgte den for en kunde. Er bilen lovlig med disse hjulene? Står maks 7x17 på alternative felger i vognkort. Lurer på om jeg bør klage til forhandler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 225 er på ingen måte feil på 8"felg. Men det skal være samme type hjul pr aksling så det er noe feil der. Sjekk opp hva som er lovlig innpress på din bil. Er det som på tidligere modeller så trenger ikke det som står i vognkortet være det eneste rette. Det kan være flere dim på hjulene som er lovlig på din bil. Du kan sikkert Google deg fram. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgeo Posted January 5, 2017 Author Share Posted January 5, 2017 Det ene fremdekket er Good Year Ultragrip Ice Arctic produsert i 2011 og har samme mønster som på bildet her: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggdekk-2014/goodyear-ultra-grip-ice-arctic/ De andre 3 dekkene er Good Year Ultragrip Extreme, produsert i 2012 og har helt annet mønster og plassering av pigger: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2011/piggdekkene/goodyear-ultra-grip-extreme/ Lurer på om disse har for ulike egenskaper til å kunne brukes på samme aksel? Har ikke sjekket eller målt innpress på vinterfelgene ennå, men tror kanskje de er akkurat innafor kravet om maks 15 mm avvik i sporvidde. Innpress skal være 54 mm i følge vognkortet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Det kan hende at det er ET54 på din, mens de er levert med et annet på andre. 190 med stålfelg har ca et49, mens de som er levert med lettmetallfelg har et35, så mulig du har litt å gå på. Etter det jeg har erfart så liker ikke SVV av det er forskjellig mønster, type eller dim pr.aksling. Da det er sagt så er de ikke happy da det er forskjellige dim foran og bak heller. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 En annen sak er at det antagelig er forskjell på rulleomkretsen, å etter det som er skrevet i et innlegg om hjul på 4x4 så er ikke det bra. Så kansje selgeren må ut med 4 nye til deg???? Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Hva angår felgene er det avgjørende hvilket innpress du har på vinterfelgene. Sporvidde kan endres inntil 15 mm pr. aksel uten å måtte godkjenne, altså kan innpress være inntil 7,5 mm forskjellig fra det som står i vognkortet uten problemer. Sjekk hva dette er og hva som står i vognkortet. Verken dekk- eller felgdimensjon MÅ stå i vognkortet, det slipper du dersom det er innenfor et visst spillerom fra originalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgeo Posted January 6, 2017 Author Share Posted January 6, 2017 Da har jeg sjekket innpress på vinterfelgene, de har ET på 45 mm. Originalfelgene (sommer) som fulgte med bilen har ET på 56 mm mens vognkortet sier 54. Har også googlet en del og funnet noen uoffisielle tabeller som sier at f.eks 6Jx16 felger på denne bilen skal ha ET54 mens 7Jx17 skal ha ET56. Uansett så er ET45 utenfor de lovlige 7.5 mm pr side, og siden felgene i tillegg er 8 tommer brede så stikker de ganske så langt ut, men de er akkurat innenfor toppen av hjulbuene. Tror jeg kontakter forhandler og hører hva de sier, ble litt mye feil med både ett avvikende dekk og for stor sporvidde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Det med sporvidden hadde jeg nok ikke tatt så tungt så lenge ikke hjulene stikker utenfor eller subber, men at det er ett dekk som er forskjellig fra de tre andre hadde jeg ikke godtatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts