SteffenB Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Hei, har prøvd å googlet meg frem til hvilken frostvæske jeg skal ha. Har funnet ut at den skal ha denne MB godkjenningen. Men er det egentlig noe farlig å bruke feks frostvæske fra biltema? Ser det står at denne også beskytter mot korrosjon. Væsken jeg tappet av var blå. Tror ikke den var blågrønn, men dette er vel ikke det verste å blande uansett? Det er en w203 c200 kompressor 01mod. Når jeg googler så kommer det ikke opp noen eksakte væsker, og de som er hos forhandler sier de bare får en væske det står mercedes på. Evnt hvor får man tak i frostvæske til denne bilen til en grei pris? Trodde ikke det var så farlig å bruke feks fra biltema, sålenge den beskytter mot frost og korrosjon? Altså at den ikke ødelegger aluminiumsrøra osv? [move][/move] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 På 211´n bruker jeg blå frostvæske fra Felleskjøpet som er Statoil sitt produkt til en veldig fin pris. Denne er godkjent for alu. Jeg spylte motoren/varmeapparat skikkelig innvendig for å fjerne gammel væske før jeg byttet, og en gjennomspyling er uansett en bra ting å gjøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteffenB Posted January 2, 2017 Author Share Posted January 2, 2017 På 211´n bruker jeg blå frostvæske fra Felleskjøpet som er Statoil sitt produkt til en veldig fin pris. Denne er godkjent for alu. Jeg spylte motoren/varmeapparat skikkelig innvendig for å fjerne gammel væske før jeg byttet, og en gjennomspyling er uansett en bra ting å gjøre. Ok, så det eneste jeg må se etter er at den er blå og godkjent for alu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 https://www.felleskjopet.no/butikk/smoeremidler-og-drivstoff/spylervaeske-og-frostvaeske/frostvaeske-kons-fk-4ltr-50252842/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/bevo-sheets-sort1.html her finner du hva bilen din skal ha... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 På en 16 år gammel bil bruker man det som er billig og som funker. Det er vel bare longlife som skiller her og det må jo trådstarter være klar over at han må bytte frostvæske oftere. Hadde vært noe annet om trådstarter spurte etter frosvæsketype til en 2016 modell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Så om bilen er gammel bør man la vær å bruke det ingeniørene på mercedes benz sier er det rette til bilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 De er kommet til mye rart de mennene i hvite frakker hos Mercedes-Benz, som f.eks at man må kjøpe nye hjulbolter om det kommer fett på de... Jeg har som sagt i en tidligere tråd kjørt i over 30 år med fett på boltene. Og nå fikk jeg høre av en trailersjåfør at de bruker kobberfett på hjulboltene på alle trekkvogner og traller i firmaet han jobber i. Han bare trakk på smilebandet da jeg fortalte om konklusjonen til ingeniørene hos MB. Jeg giddet ikke en gang å lese om hvilken anbefaling de har til frostvæske for min 29 år gamle Mercedes, for da blir jeg vel å få vite at motoren er tært i stykker eller opprustet innvendig Sannheten er den at jeg har knapt opplevd bedre varmeapparat enn det er i den bilen, så sirkulasjonen i kjølevannet er god. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Jeg har alltid brukt den blå/grønne uten problemer. Det er tidligere forklart her på forumet at en ikke skal blande fargene, men er det samme farge kan en blande fabrikat. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Ang. blanding av væsker så er det den rød som er verstingen når det gjelder å levre seg når den blandes med blå eller grønn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteffenB Posted January 3, 2017 Author Share Posted January 3, 2017 Ang. blanding av væsker så er det den rød som er verstingen når det gjelder å levre seg når den blandes med blå eller grønn. Ja, var det jeg hadde fått med meg. Så trodde ikke det var kjempealvorlig å blande blå og blågrønn f.eks. Men sikkert greit å skylle ut alt uansett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts