Jump to content

Frostvæske W203

SteffenB

Recommended Posts

Hei, har prøvd å googlet meg frem til hvilken frostvæske jeg skal ha. Har funnet ut at den skal ha denne MB godkjenningen. Men er det egentlig noe farlig å bruke feks frostvæske fra biltema? Ser det står at denne også beskytter mot korrosjon. Væsken jeg tappet av var blå. Tror ikke den var blågrønn, men dette er vel ikke det verste å blande uansett?

Det er en w203 c200 kompressor 01mod. Når jeg googler så kommer det ikke opp noen eksakte væsker, og de som er hos forhandler sier de bare får en væske det står mercedes på. Evnt hvor får man tak i frostvæske til denne bilen til en grei pris? Trodde ikke det var så farlig å bruke feks fra biltema, sålenge den beskytter mot frost og korrosjon? Altså at den ikke ødelegger aluminiumsrøra osv? [move][/move]

På 211´n bruker jeg blå frostvæske fra Felleskjøpet som er Statoil sitt produkt til en veldig fin pris. Denne er godkjent for alu. Jeg spylte motoren/varmeapparat skikkelig innvendig for å fjerne gammel væske før jeg byttet, og en gjennomspyling er uansett en bra ting å gjøre.

Ok, så det eneste jeg må se etter er at den er blå og godkjent for alu?

De er kommet til mye rart de mennene i hvite frakker hos Mercedes-Benz, som f.eks at man må kjøpe nye hjulbolter om det kommer fett på de... Jeg har som sagt i en tidligere tråd kjørt i over 30 år med fett på boltene. Og nå fikk jeg høre av en trailersjåfør at de bruker kobberfett på hjulboltene på alle trekkvogner og traller i firmaet han jobber i. Han bare trakk på smilebandet da jeg fortalte om konklusjonen til ingeniørene hos MB.

Jeg giddet ikke en gang å lese om hvilken anbefaling de har til frostvæske for min 29 år gamle Mercedes, for da blir jeg vel å få vite at motoren er tært i stykker eller opprustet innvendig :lol: Sannheten er den at jeg har knapt opplevd bedre varmeapparat enn det er i den bilen, så sirkulasjonen i kjølevannet er god.

Ang. blanding av væsker så er det den rød som er verstingen når det gjelder å levre seg når den blandes med blå eller grønn.

Ja, var det jeg hadde fått med meg. Så trodde ikke det var kjempealvorlig å blande blå og blågrønn f.eks.

Men sikkert greit å skylle ut alt uansett