Jump to content

Erfaring DAB i GL X164

Arne Solhaug

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud fra Bilradiospesialisten på montering av "bokser" i min X164 slik at ingenting synes utover antenna i vinduet, og alle funksjoner ellers er intakt. De var ærlige nok til å oppfordre meg til å vente med oppgraderingen da de antok det ville komme flere produkter og bedre tilbud på markedet når slukking av FM nettet startet. Har fulgt rådet og ikke oppgradert enda.

Sent from my iPad using Tapatalk

• 3 months later...

Noen som har forsket mer på dette?

Jeg lurer på denne til min 2007 GL:

https://graviton.no/produkt/klar/spesialtilpasset/mercedes/erisin-mercedes-gl-ml-dab-android-51

Er ganske godt forklart der, men jeg er usikker på om det originale ryggekamera vil virke på denne?

Ser at jeg må kjøpe et tilleggsadapter fordi jeg har Harmann Kardon.

Andre gode forslag?

https://graviton.no/produkt/klar/spesialtilpasset/mercedes/erisin-mercedes-gl-ml-dab-android-51

Er ganske godt forklart der, men jeg er usikker på om det originale ryggekamera vil virke på denne?

Andre gode forslag?

Noen som har handlet fra den nettsiden der el?

Om de leverer varen innen en grei tid liksom slik at en må vente i flere mnd på varer.

• 3 weeks later...

Har nå montert spiller fra graviton (erisin) i far min sin 2010 GL 350.

Spiller virker grei så langt, men hadde litt tull med montering da det er elendige instruksjoner som følger med på både spiller og den boksen til harman kardon systemet.

Men fant ut av det etter litt googling :lol:. Så nå funker den, men hadde dårlig signal på dab men etter jeg tok den ut å satt den inn igjen så ser det ut til å virke.

Det at orginal kamera kan brukes stemmer, men det står ikke noe om at man må ha et adapter siden det er fakra kontakt på org kamera ledning. Denne kostet den nette sum av 395.- hos bilradiospes. Hadde jeg gidda å venta så hadde jeg bestilt på ebay såklart.

Jeg sendte en mail til graviton i forbindelse med spørsmål ang montering siden det var dårlige beskrivelser, men har ikke fått noe svar enda flere dager etter jeg sendte mailen.

• 1 month later...

Denne enheten ser interessant ut og det er veldig bra at man har funnet ut av dette med både ryggekamera og Harman Kardon.

For meg så er det fortsatt et par punkter som jeg irriterer meg over og lurer på med denne enheten.

[*]Enheten kjører Android 5.x, er det noen som vet om en tilsvarende enhet som kjører Android 6.x eller helst 7.x? Jeg vet at det er forskjeller på versjonene som stiller krav til systemressurser, men 5.x kommer ikke på tale nå i 2017.

[*]Stilling av klokka i dashbordet - kan det gjøres med denne enheten?

• 4 weeks later...

Har nå kjøpt denne og skal montere til helga.

Kenneth: Har du link til den googlinga der du fant relevant monteringsinfo?

Har nå kjøpt denne og skal montere til helga.

Kenneth: Har du link til den googlinga der du fant relevant monteringsinfo?

Lagra den ikke men er ganske enkelt. Send meg en pm el mld på facebook om du har det og lurer på noe.

Kjøpte nettopp samme spiller til min ML som ble montert idag:)

Kjøpte nettopp samme spiller til min ML som ble montert idag:)

Hvordan er det - får dere stilt den analoge klokka i instrumentene via disse spillerne?

Klokka stilles vel inn via kjøre computer med knappene på rattet i disse? Men skal teste det for å være sikker:)

Vet nå ikke helt det, i min X164 2009 modell så er det på samme måte som det var i min S211, jeg må inn i System-menyen i command for å stille klokka. Etter at jeg har trykket OK der så tasser viserne på den analoge klokka i instriumentene rundt til det jeg har stilt den til. :)

Jeg kan ikke se å ha funnet hvor man skal stille dette via knappene på rattet.

Kenneth, viser denne sanginfo i instrumentpanelet?

Disse virker interessante, men får jo en hel haug med nye spørsmål når jeg leser om enhetene.

Mulig å få linguatronic-hendel til å gjøre noe... fornuftig?

Den støtter skjerm(er?) i baksetet, kan de vise noe annet enn det som vises på hovedskjermen?

Har den automatisk nattmodus tilsvarende COMAND, eller må man justere dette i hytt og pine?

Den ser jo nice ut, men stiller meg litt tvilende til hvor bra den faktisk glir inn i interiøret på en W245:

https://www.erisin.com/erisin-es6982bd-9-hd-car-multimedia-system-gps-navigator-for-benz-sprinter-viano-vito-w245-w169_p908.html

Kenneth, viser denne sanginfo i instrumentpanelet?

Disse virker interessante, men får jo en hel haug med nye spørsmål når jeg leser om enhetene.

Mulig å få linguatronic-hendel til å gjøre noe... fornuftig?

Den støtter skjerm(er?) i baksetet, kan de vise noe annet enn det som vises på hovedskjermen?

Har den automatisk nattmodus tilsvarende COMAND, eller må man justere dette i hytt og pine?

Den ser jo nice ut, men stiller meg litt tvilende til hvor bra den faktisk glir inn i interiøret på en W245:

https://www.erisin.com/erisin-es6982bd-9-hd-car-multimedia-system-gps-navigator-for-benz-sprinter-viano-vito-w245-w169_p908.html

Viser sang info  kun på spiller i min ML ihvertfall når jeg spiller via spotify på telefonen så det står audio off i intrument panel, men jeg bytter sang via knappene på rattet så da holder det for min del :lol:.

Hvordan det er med flere skjermer og linguatronic osv ander jeg ikke for det har jeg ikke bruk for så det har jeg ikke satt meg inn i.

Mener den justerer lyset slik comand enheten ja.

Dette er jo i prinsippet en android telefon som er laget for bil for å si det slik.

Jeg kobla opp internett på den i går via telefonen (delt internett) og lastet ned app på spilleren.

Kjøpte denne i stedet for den med android 5.1

https://graviton.no/produkt/klar/spesialtilpasset/mercedes/nyhet-erisin-8-6

Har montert den, men har et par "issues":

På den gamle originale Commanden var jeg plaget med at den kuttet lyden av og til. 3 sekund på og 3 sekund av.

Det var ikke noe logisk mtp på når det skjedde. Kunne være uker uten kutting og plutselig var det dager det var plagsomt.

Dette skjer også med den nye enheten, og tenker jeg forsterker som kanskje kødder.

Hvor sitter den i en GL? Har Harman Kardon.

Det er også en optisk kabel (2 stk men i samme kontakt) som går/gikk inn til den gamle commanden. Rødt lys i den. Skal dette blinke?

Eller skal den lyse konstant når tenning på?

Hos meg lyser den en stund og så slukker den og kommer på igjen ganske kjapt....

Det er også en optisk kabel (2 stk men i samme kontakt) som går/gikk inn til den gamle commanden. Rødt lys i den. Skal dette blinke?

Eller skal den lyse konstant når tenning på?

Hos meg lyser den en stund og så slukker den og kommer på igjen ganske kjapt....

Det røde lyset du ser i den optiske kabelen er faktisk selve signalet som går i kabelen, optiske kabler - eller fiberkabler om du vil - fungerer på den måten at det sendes og mottas "blink" som mottas som en kommando i den andre enden. Den ene kabelen i kontakten sender signaler, den andre mottar.

Siden du allerede har kikket på lyset skal du være glad for at det ikke er laser som brukes til å formidle signalene, hvis du kikker på enden på en laser-baser fiberkabel så kan det skje mindre hyggelige ting med synet ditt.. ;)

Takker for advarsel Frode! Var inne på tanken og kikket derfor på skrått på saken. Om det hjelper eller ikke (om det skulle vært den værste lasersorten) vet jeg ikke, men synet er uendret. Hørselen derimot kunne vært bedre. Men det er vel alderen :?

Men blinkingen er altså normal skjønner jeg da.

Skal sjekke i morgen om analogklokka i clusteret kan stilles fra navien i den nye spilleren.

Ryggekamera viser fremdeles bare et frossent bilde av "snø", men det betyr jo at den får signal fra kamera?

Om jeg kobler fra ryggekamera, kommer det bare et ropetegn i en trekant på skjermen. Det tolker jeg som intet signal.

Har montert In2digi modul på min 2010 x164 med NTG APS 2.5. Montert med Funke ADSC700 glassantenne i frontrute og dette fungerer brukbart. Selvfølgelig ville en utvendig takmontert antenne gitt bedre mottak. Nå har jeg ikke vurdert en "Shark" antenne på på glasstaket.

NTG 2.5 mangler et par funksjoner som nyere Comand enheter har, bl.a. Service Info og Service Follow. In2digi modulen har en sofware versjon som har Service Follow, men hvordan den fungerer har jeg ikke prøvd. Service Info savner jeg mer, nå vises bare vilken kanal som er aktiv, ingen info om program eller artist/sang.

Totalt sett er ikke In2digi modulen en "moderne" installasjon, men det gir en "original" installasjon.

Har montert In2digi modul på min 2010 x164 med NTG APS 2.5. Montert med Funke ADSC700 glassantenne i frontrute og dette fungerer brukbart. Selvfølgelig ville en utvendig takmontert antenne gitt bedre mottak. Nå har jeg ikke vurdert en "Shark" antenne på på glasstaket.

NTG 2.5 mangler et par funksjoner som nyere Comand enheter har, bl.a. Service Info og Service Follow. In2digi modulen har en sofware versjon som har Service Follow, men hvordan den fungerer har jeg ikke prøvd. Service Info savner jeg mer, nå vises bare vilken kanal som er aktiv, ingen info om program eller artist/sang.

Totalt sett er ikke In2digi modulen en "moderne" installasjon, men det gir en "original" installasjon.

Takk for tilbakemelding, det er nok veldig mulig at jeg ender opp med in2digi i min 2009 X164 også, er klar over begrensningene i NTG 2.5, men jeg pleier ikke å følge med på sang-info eller sånt i den andre bilen som har DAB heller, så det bekymrer meg ikke stort.

Installasjonen, var den vrien og langtekkelig? Fant du noen god veiledning på nettet? Jeg ser at det oppgis å være en fordel om bilen har offroad-pakke, da er det enklere å montere enheten siden disse bilene ikke har "skuffen" nederst i midtkonsollen - hva er din erfaring her?

Monteringen var igrunn veldig enkel. Om-møblerte litt på boksene bak hanskerom og monterte In2digi modulen på samme braket som Ipod interface. Hentet strøm fra sikringsboks på passasjersiden, kveilet samtidig opp en USB kabel fra In2digi modulen i sikringsboksen for å gjøre fremtidige software oppdateringer enklere. Aktivering av In2digi modulen mot Comand 2.5 systemet måtte jeg til et MB verksted for å få utført.

In2digi har også en software versjon tilgjengelig dersom man ikke ønsker å kjøre Phantom spenning på antennekabelen. In2digi kjører som default 7.2v phantom spenning ut på antenne kabelen.

Blir å montere en passiv antenne med en 12v signalforsterker fremme på taket. Funke antenna blir litt for marginal i mitt område, NRK signalene er bra men de kommersielle riksdekkende kanalene faller litt for ofte ut.

• 2 weeks later...

Jeg tenker at jeg prøver meg med å installere en antennesplitt med forsterker på samme måte som en annen bruker her har gjort i en 211. Må bare få tak i spec for takantenna først for å se om den er bredbåndet nok til å kunne ta inn DAB+ i tillegg til FM. :)

Sent fra min E6853 via Tapatalk