Jump to content

Bytte SBC pumpe W211. 2005 mod( Forhåpentligvis løst)

Clipper17

Recommended Posts

Har fått opp rød feilmelding/alarm : brake defective, visit workshop

Har også mistet trykket,lav pedal,og nesten ikke bremser i det hele tatt, får heller ikke

bil ut av park uten å aktivere "nødbryteren" via rommet til koppholderen.

Regner med at jeg må kanskje må bytte pumpen, og lurte på om en brukt kan brukes,

eller må denne "linkes" opp mot min bil hos B&S eller andre med stardiagnose?

Har nok ikke ekstern lekkasje på bremserør/slanger da nivået i beholder er rett under max.

Eller kan dette være noe annet enn pumpen?

Tips her mottas med stor takk!

blir for dumt å bare regne med at den må byttes... du må inn med data og ta diagnose og finne ut hvor det er et problem og gjøre noe med problemet. SBC enhet vil være best å kjøpe fra et firma som selger fabrikksoverhalte eller nye enheter. det er tross alt bremser!!! Brukt enhet er ifølge noen mulig å montere, men jeg vet flere har prøvd og ikke fått det til å funke. En pumpe som er fabrikkovehalt/ny skal monteres i bil, og luftes med diagnoseverktøy(fortrinnsvis STAR) og med trykksatt beholder, skal ha forskjellig trykk inn på de forskjellige stegene til dette.

Flere har dette utstyret uten å være BOS eller verksted, deriblant meg selv.

Stjerneservice og Autotrio selger SBC enhet til en helt grei pris "ny"

Vil levere bilen inn til verksted for stardiagnose, men frykter pumpebytte da diagnose tatt med naboens diagnoseverktøy sier hydraulic failure på pumpe . Men har lite lyst til og ta dette hos B&S, da dette fort kan nærme seg 30000 med ny pumpe og arbeid.

Vet at det er mulig og sende pumpen til firmaer for total overhaling, noen som har peiling på hvor/hvem som fikser dette?

jeg fikk hydraulic failure når bremsebelegg hadde løsnet fra stålet på ene framklossen... samme feilmelding i displayet og...

Ja, hvorfor i all verden skal det nærme seg 30 lapper når autotrio og stjerneservice selger pumpa for en 12-16 lapper? Og hvorfor bruke bos til dette...

Kun et fåtall firmaer i verden er godkjente for å overhale disse, og uautoriserte kan gjøre en jobb på den pumpa du har for kanksje en 7 lapper pluss mva var det vel jeg fant ut sist jeg sjekket opp dette. er det ikke da bedre å betale marginalt mer og få en som er 100% ?

Når det er sagt så låser SBC den kretsen som det evnt er lekkasje på, så lekkasjen skal i utgangspunktet ikke medføre stort væsketap...  her gjelder det å finne feilen, uten å tenke for dyre tanker med en gang. :)

fixa for ei stund sia en 04 mod som hadde spruken bremserør, da var bilen full kjørbar, husker ikke hvilken feil melding han fikk. var en feil mld som verkstedet ikke hadde hørt om, men han brukte bilen daglig i 14 dager før det var nesten tom for bremseveske. ble liten sprut ut av røret hver gang han startet bilen, før sbc hadde lukket systemet. men bilen var somsagt kjørbar, ingen låsing i park og ingen sikerhets modus på gir kassa. og heller ingen piping.

er fullt mulig å montere på brukte sbc moduler, men den må ha rett p/n til bilen og de bør være deaktivert før de ble fjernet ifra donor bilen. vist den ikke er deaktivert før demontering, kan (merk deg "kan") det bli litt vanskelig å få til å fungere på din bil. men fullt mulig.

prisen på en ny sbc modul varierer med flere tusen, avhengi av hvilken p/n du må ha til din bil.

det du kan prøve på er å deaktivere uniten for så å aktivere uniten igjen. enten ved star eller et annet diagnose verktøy som er egnet for sbc, eller ved snuring av hjulene prosedyren (det holder ikke med å prøve å bare slette feil kodene, sbc må slåes av for så slåes på igjen) da slettes feilkoden i sbc uniten, og vist det er en permanet feil så kommer den opp igjen, såmangt den ikke har overskred antal aktiveringer.

har selv gjort dette, som en nødløsning, men en kjører med hjerte i halsen da en ikke vet om når feilen kommer tilbake igjen. det kan gå en dag og det kan gå flere år avhengi av hva som var feil og hva som forårsaket denne feilen) i mitt tilfelle så ble det første gang gjort på verksted, da de mente at dynamoen hadde skapt problemer for sbc. dynamo ble skiftet og ble kjørt i 2 år før jeg fikk samme feil koder på sbc. re-aktiverte sbc og brukte bilen mens jeg venta på en ny unit. og fikk samme feil på nytt den dagen jeg fikk den nye uniten.

ved overskriding av aktiveringer så kan man øke den. man alt dette er ikke akurat å anbefale da dette er bare en midlertidig løsning på et problem som vil komme tilbake.

når det er sagt så ved visse feil på uniten så kan en få dekt ganske mye, vist en søker om det. vet at ved visse feilkoder så kan en få prisen ned på over 50% hos bos. av en eller annen grunn så er de tydeligvis flinkere med å skrive søknaden i sverige en i norge :o

når jeg skiftet på min egen bil så sjekket jeg prisen til bos.. da skulle de ha 23k for den uniten(+arbeid) jeg trengte og kunne trekke av 25% av summen vist de skulle skifte den. autotrio skulle ha 16-17k for den. og endte opp med å kjøpe en ny fra utlandet fra merkeforhandler kom på under 10k (husker ikke helt, men under 10) i tillegg så kjøpte de den gamle uniten av meg.

skifte av uniten er en enkel sak, det vanskelige var å skifte jordings kabel (skal skiftes ved skifte av unit), da jeg ikke hadde rett verktøy for å da løs kablen fra pluggen.

det som tok tid var luftingen av bremsene og uniten etterpå, som må gjøres i star eller et annet egnet diagnose apperat.

Men når det er sagt vist du gjør det hos merke verksted så har en garanti på jobben noe som er ganske kjekt.

mener å huske at vist en går via et verksted(som er godkjent hos bosh) så kan en få bosh(produsenten) til å overhale sbc uniten og en får da garanti på uniten, og en kan få tilsendt en bytte unit hos de vist en forplikter å sende in den gamle. mener å huske det kosta rundt 5k for et par år siden. men da må et verksted demontere og montere uniten

fixa for ei stund sia en 04 mod som hadde spruken bremserør, da var bilen full kjørbar, husker ikke hvilken feil melding han fikk. var en feil mld som verkstedet ikke hadde hørt om, men han brukte bilen daglig i 14 dager før det var nesten tom for bremseveske. ble liten sprut ut av røret hver gang han startet bilen, før sbc hadde lukket systemet. men bilen var somsagt kjørbar, ingen låsing i park og ingen sikerhets modus på gir kassa. og heller ingen piping.

er fullt mulig å montere på brukte sbc moduler, men den må ha rett p/n til bilen og de bør være deaktivert før de ble fjernet ifra donor bilen. vist den ikke er deaktivert før demontering, kan (merk deg "kan") det bli litt vanskelig å få til å fungere på din bil. men fullt mulig.

prisen på en ny sbc modul varierer med flere tusen, avhengi av hvilken p/n du må ha til din bil.

det du kan prøve på er å deaktivere uniten for så å aktivere uniten igjen. enten ved star eller et annet diagnose verktøy som er egnet for sbc, eller ved snuring av hjulene prosedyren (det holder ikke med å prøve å bare slette feil kodene, sbc må slåes av for så slåes på igjen) da slettes feilkoden i sbc uniten, og vist det er en permanet feil så kommer den opp igjen, såmangt den ikke har overskred antal aktiveringer.

har selv gjort dette, som en nødløsning, men en kjører med hjerte i halsen da en ikke vet om når feilen kommer tilbake igjen. det kan gå en dag og det kan gå flere år avhengi av hva som var feil og hva som forårsaket denne feilen) i mitt tilfelle så ble det første gang gjort på verksted, da de mente at dynamoen hadde skapt problemer for sbc. dynamo ble skiftet og ble kjørt i 2 år før jeg fikk samme feil koder på sbc. re-aktiverte sbc og brukte bilen mens jeg venta på en ny unit. og fikk samme feil på nytt den dagen jeg fikk den nye uniten.

ved overskriding av aktiveringer så kan man øke den. man alt dette er ikke akurat å anbefale da dette er bare en midlertidig løsning på et problem som vil komme tilbake.

når det er sagt så ved visse feil på uniten så kan en få dekt ganske mye, vist en søker om det. vet at ved visse feilkoder så kan en få prisen ned på over 50% hos bos. av en eller annen grunn så er de tydeligvis flinkere med å skrive søknaden i sverige en i norge :o

når jeg skiftet på min egen bil så sjekket jeg prisen til bos.. da skulle de ha 23k for den uniten(+arbeid) jeg trengte og kunne trekke av 25% av summen vist de skulle skifte den. autotrio skulle ha 16-17k for den. og endte opp med å kjøpe en ny fra utlandet fra merkeforhandler kom på under 10k (husker ikke helt, men under 10) i tillegg så kjøpte de den gamle uniten av meg.

skifte av uniten er en enkel sak, det vanskelige var å skifte jordings kabel (skal skiftes ved skifte av unit), da jeg ikke hadde rett verktøy for å da løs kablen fra pluggen.

det som tok tid var luftingen av bremsene og uniten etterpå, som må gjøres i star eller et annet egnet diagnose apperat.

Men når det er sagt vist du gjør det hos merke verksted så har en garanti på jobben noe som er ganske kjekt.

mener å huske at vist en går via et verksted(som er godkjent hos bosh) så kan en få bosh(produsenten) til å overhale sbc uniten og en får da garanti på uniten, og en kan få tilsendt en bytte unit hos de vist en forplikter å sende in den gamle. mener å huske det kosta rundt 5k for et par år siden. men da må et verksted demontere og montere uniten

Takk for mye god info!

På min bil starter ikke pumpen i det hele tatt, derfor mistenker jeg defekt pumpe, men kan jo selvfølgelig være noe annet, men med min flaks kan du ta deg en faen på at dette blir dyre greier.

Men skal prøve å ikke ta sorgene på forskudd, får sjekke litt rundt imorgen når verkstedene åpner igjen, ser den med merkeverksted med tanke på garanti, er bare så mye dyrere enn andre.

Kan nevne at jeg har kjørt en liten stund med den mindre kritiske meldingen

BRAKE SERVICE-VISIT WORKSHOP, skulle vel kanskje oppsøkt verksted med en gang da.

Hadde bilen hos B&S på service for litt over 2 år siden, fikk da byttet bremsevæske i henhold til 2-års intervallen som anbefales/kreves.

BRAKE SERVICE-VISIT WORKSHOP, skulle vel kanskje oppsøkt verksted med en gang da.

Hadde bilen hos B&S på service for litt over 2 år siden, fikk da byttet bremsevæske i henhold til 2-års intervallen som anbefales/kreves.

da spørs det ikke om den har kommet til max antall aktiveringer. da har en noen valg, enten kjøpe en sånn ebay dings som utvider antall aktiveringer (koster ikke mange kr. kan holde i mange år, men ville ikke ha gjort det selv), få noen med star og Developer mode til å utvide aktiveringer (vil heller ikke anbefalle dette), sende uniten in til overhaling eller kjøpe en ny.

men alt er avhengi av hvilken feilkoder uniten gir.

brake service-visit workshop kan en få med f.eks at den nærmer seg max antall aktiveringer, slitte klosser, nivå sensor på væske osv.

brake service-visit workshop kan en få med f.eks at den nærmer seg max antall aktiveringer, slitte klosser, nivå sensor på væske osv.

Service brake kommer da strengt tatt ikke ved slitte klosser... Brake wear kommer da...

Først og fremst: Ikke kjør med bilen sånn den er nå.

Deretter: Få tatt en ordentlig diagnose, så du vet hva problemet egentlig er.

Når vi vet hva problemet er, kan vi begynne å se etter løsning.

Det er uhyre små lekkasjer som skal til før systemet varsler om feil og bilen går i nødmodus. Den vil ikke godta at det lekker i lange tider før noe skjer, så du vil neppe se noen reduksjon i bremsevæskenivået. Bilen kjører bremsesjekk når du låser opp, og setter da fullt trykk på alle bremsene. Ved minste avvik, vil den varsle om feil, og forsøke å nekte deg videre kjøring.

Jeg vil få anbefale et medlemskap i klubben uansett, og særlig hvis du skal begynne å handle SBC-deler.

Stjerneservice har såvidt nevnt at de vil komme med et tilbud for bytte av SBC-enheten ink. montering. Har ikke noe detaljer om det, men muligens har vi noe på plass til neste MB Tidende.

PS: Bertel O. Steen (fornavn, mellomnavn, etternavn). Ikke Bertel og Steen.

Service brake kommer da strengt tatt ikke ved slitte klosser... Brake wear kommer da...

jepp, det er korekt. tenkte litt feil e  :lol:

jepp, det er korekt. tenkte litt feil e  :lol:

Fort gjort :)

Da har jeg idag hatt bilen hos BOS Åsane , og det gikk som fryktet, stardiagnose sier at antall aktiveringer har nådd limit, og pumpe må byttes ifølge BOS , koster meg "kun" 35000,- med arbeid.

De sier de sendte forespørsel om hvorvidt dette gikk på utvidet garanti, noe de fikk avslag på med en gang, det sier ihvertfall de, trodde det tok litt lenger tid å få svar.

Uansett, synes dette blir i dyreste laget, og er veldig interessert i alternative løsninger.

Trenger litt mer info og hjelp om hvilke andre løsninger som finnes,

har hørt om at man kan ta ut enheten og sende den til full-overhaling.

Er åpen for det meste, bare det ikke går utover sikkerheten til bremsene

Ring stjerneservice. Be om tilbud på unit. Evnt ferdig montert.

E-post: kundeservice@stjerneservice.no

Telefon: 23 33 63 90

http://stjerneservice.no/ps/index.php?sstreng=sbc&sok=S%F8k

Ser den er billigere her, men ferdig montert blir verre, bor på vestlandet, blir vel vanskelig å få BOS til å montere noe de ikke skaffer selv.

Tenkte å høre med autoteam på Midtun i morgen, skal visst være flink på Mercedes, er en tidligere Mb-mekaniker fra BOS som driver verkstedet

Får ringe Stjerneservice imorgen å høre.

Ser man kan få kjøpe verktøy på nettet der man kan slette koden ,nullstille antall aktiveringer, men det er vel risky, er vel en grunn for denne limiten, vet ikke om dette verktøyet virker heller, noen som har erfaringer med slikt verktøy?

det vil nok funke, men er ikke å anbefale. bilen din forteller deg at serviceterskel er nådd, og at pumpa skal byttes. dette sier den ifra FØR du kjører uten bremser... Nuller du den er det ikke sikkert den sier ifra en gang til og katastrofen er et faktum...

Da har jeg kontaktet Stjerneservice som skal gi et tilbud på bytte av pumpen,

snakket med en hyggelig kar der som regnet med at prisen ville bli ca halvparten av hva BOS skal ha, inklusiv arbeid.

Stjerneservice har visst samarbeidspartnere her i Bergen også.

Har også meldt meg inn i klubben her nå, ser at det gir fordeler, skulle gjort det for lenge siden, men nå er ihvertfall det gjort.

Nå skal det vel i utgangspunktet prøves å utvide antall aktiveringer først mener jeg å ha hørt..

Jeg har forstått det som at grensa var satt unaturlig lavt, og at det viser seg at de har operert med svært gode marginer..

Var det ikke dette som skjedde på 211en til FrodeS og Kristin? Altså at de ikke klarte å utvide antall aktiveringer og derfor fikk en god deal på ny elns..

Da var SBC-unit byttet, kjørte glad og fornøyd hjem fra verksted, synes bremsene kjentes bra ut, men pedalen føltes veldig hard hvis jeg trykket litt hardt.

Rett før jeg var hjemme tok jeg en passe hard nedbremsing bare for å teste, til min store skrekk forsvant pedalen i bunn og full rød alarm igjen.

Tror faen ikkje dette er SBC-unit som svikter, mistenker hovedsylinder som er defekt, pumpa til Sbc aktiviseres titt og ofte ved trykk på pedal.

Hele helgen er i hvertfall ødelagt for min del, er redd jeg har byttet SBC til ingen nytte, selv om verkstedet som gjorde jobben sa de fant feil på den gamle, begynner faen meg å lure på hva som skjer.

SBC uniten som ble montert er en fabrikkoverhalt fra BOSCH, så spell ny ut.

Noen som har formening om dette?, skal uansett tilbake til verkstedet mandag, da jeg har avtalt bytte av et stk ABS-ring og en glødeplugg.

Lett å ha formeninger. Verkstedet som feilsøke sa antall aktiveringer nådd.  Skulle tro det var  temmelig greit å konstatere da det kommer mer eller mindre i klartekst. Du kan jo ha rustne bremser på toppen av dette og det kan ha gått hull i det etter bytte av unit.  Totalt umulig å spekulere i hva det er,  men det må ses på enkelt og greit.

Lett å ha formeninger. Verkstedet som feilsøke sa antall aktiveringer nådd.  Skulle tro det var  temmelig greit å konstatere da det kommer mer eller mindre i klartekst. Du kan jo ha rustne bremser på toppen av dette og det kan ha gått hull i det etter bytte av unit.  Totalt umulig å spekulere i hva det er,  men det må ses på enkelt og greit.

Tviler på hull i noe rør, men skal nå se i morgen under bil.Det som skjer  hvis jeg stopper,slår av og på tenning igjen,starter motor igjen, opparbeides trykk igjen og pedal er høy igjen.

Trykker jeg så på pedalen igjen stopper den momentant et lite stykke inne, selv ved hardt trykk , for så og gå helt i bunn ved enda hardere trykk på pedal.

Får se hva verkstedet sier på mandag, men dette kjennes omtrent ut slik som i "gamle dager" når en hovedsylinder har intern lekkasje.