Jump to content

Universaltips nr.1

montesi

Recommended Posts

En noe pompøs overskrift, men jeg har jammen meg undervurdert skikkelig jording! På min Gelendewagen 270cdi 2006 har jeg to kraftige 30cm jordingskabler under bilen. Èn fra girkasse til rammen og en lengre bak som går fra rammen og til "en annen del av bilen+en tynnere kabel opp til batteri".

Dette er hva jeg erfarte. Først ville ikke bilen starte, så jeg begynte å klø meg i hodet. Dårlig jording til starter, gåen starter, gåent batteri??

Satt en kabel fra minuspolen på batteriet og under bilen til et eksosfeste. Vroom!! Ergo=dårlig jording.

Tok av begge disse to hovedkablene jeg skrev om over, pusset de ned og tok på "contact clean". Resultat? Flere ting som har irritert meg litt ved bilen har rettet seg. Regnsensoren har blitt smartere, TransfeCase-lampe kommer ikke opp når den ikke har vært i bruk på 24timer, motoren går penere på tomgang, lightsensorlampe har slukket, girkassa girer bedre, bilen virker friskere og ikke minst den starter som aldri før! Og dette er ting JEG har merket. Tenk hvilke andre ting som jeg selv ikke merker, men som bilen er avhengig av for å gjøre jobben sin.

ERGO -sjekk jordingskabler på bilen din skikkelig. Det kan faktisk gjøre underverker, og rette flere små/store feil i samme slengen! :)

Vet at på Ford focus var de fra batteriet til karosseri underdimensjonert, å det kunne gi problemer. En gang jeg var hos et tuningfirma så holdt de på med feilsøking på en løpsbil. Feilen ble retta da de fjernet en jording :-?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Vet at på Ford focus var de fra batteriet til karosseri underdimensjonert, å det kunne gi problemer. En gang jeg var hos et tuningfirma så holdt de på med feilsøking på en løpsbil. Feilen ble retta da de fjernet en jording :-?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Vært borti franske biler som alt er helt "på jordet" pga dårlig jording. EN jording fra motor og gir festet på utsatt sted på girkasse, og på et like utsatt sted på karosseri... Pusset rent, og beskyttet utenpå med hulromsvoks har gjort susen, da er det beskyttet mot ny fukt.