Jump to content

Spørsmål om felg til w203 c240

G-Man

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger nye sommerdekk og felger til min w203 facelift. Jeg har forstått (tror jeg) hva som er lovlig med henhold til felgstørrelse. Det jeg ikke helt forstår er ET. Jeg ser at ET varierer ganske så mye på felger med samme omkrets. Så kan noen si meg hva som er godkjent ET til denne bilen?

Beklager hvis dette er et idiotisk spørsmål, og på forhånd takk for svar.

Tenk på den flata inni felgen som treffer skivenavet. Altså anleggsflaten.

Når denne flaten er i midten av bredden på felgen, så har du et innpress på 0 mm.

Så dess lengre ut på felgen anleggsflaten kommer, dess mer innpress får du.

Når det gjelder din bil, så står innpresset i vognkortet. Du har lov til å avvike fra detta målet med pluss/minus 7,5 mm, så sant det ikke stikker utafor eller subber og tar borti

Det kan være kjekkere å sjekke en org utstyrskatalog.

F.eks så er en std 190e med stålfelger levert med ca 49 i innpress å da er det lite kult å finne, men de som er levert med lettmetall felg som bl.a sportline har 35, å da har en ett mye addresse utgangspunkt. Så blir du skuffa av det som står i vognkort så kan det hende du har mere å gå på.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

• 3 months later...

Har fått tilbud om felger til bilen nå, men trenger litt hjelp fra kloke hoder her inne.

Original dekkdimensjon er 205 / 55 / 16, og ET er 31.

På disse felgene sitter dekk som er 225 / 40 / 18, og ET er 37. Han har også et sett med 235 /35 / 19, med samme ET.

Såvidt jeg har forstått er begge disse alternativene lovlige?

Spørsmålet mitt gjelder bredden på felgen. Denne er henholdsvis 8,5 og 9,5. Er dette lovlig, og vil det fysisk holde seg innenfor skjermkanten?

På forhånd tusen takk for svar.