mannensomikkekunneskru Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 Hei, bilen gikk ok en periode, men tomgangen har alltid vært dårlig, her om dagen rengjorde jeg alle innsprutningsdysene og byttet den her da denne var utslitt. Med en slags hjemmelagd trykktester testet jeg og renset alle de dysene og de virket som de fungerte bra de lakk ikke osv, og åpnet på et visst trykk. Da jeg startet bilen etter dette gikk den sykt dårlig og prøvde meg da for å se på duty cycle pga tenkte kanskje nå at den fikk for mye bensin da de var rengjort. Da jeg justerte litt da den var på rundt 9 volt som tilsvarer rundt 34%, altså den fikk for mye bensin da den skal ligge rundt 45-50% som jeg har hørt. Da jeg fikk den ned på 45-50 eller rundt 7 volt så gikk den veldig bra, og tomgangen har aldrig vært bedre. Så kjører jeg da i et par uker og så plutselig nå, så dør den nesten/jukser i alle svinger, oppoverbakker om jeg ikke gir full gass. Den dør også om jeg holder gassen f.eks halveis, slipper gassen og så gir gass så dør den nesten igjen. Bilen går altså bra i høyere turtall så lenge jeg holder gassen nede, men så fort jeg slipper f.eks i en sving og gir gass så dør den nesten helt til jeg tar gasse i bunn, den gjør dette på alle gir. Gikk da ut og sjekket duty cycle igjen og den sitter fast på 0.883 volt på tomgang Som tilsvarer 94% "for lite bensin". Da jeg gir gass og holder inne så går den fra 7 eller 50% og faller sakte ned til 0.883 for å så begynne på 7 osv. Da jeg gir gass, slipper og gir gass, slipper osv, så holder den seg på 7.06. Samme om jeg justerer på skruen der oppe så hører du at den får mer og mindre bensin men ingenting forandres på verken duty cycle eller når jeg kjører. Hva kan være gærlig? rotor, fordelerlokk, plugger, pluggledninger, bensinfilter, luftfilter, er byttta for noen måneder siden. Kobler jeg ut EHA så går den dårligere, kobler jeg ut lambdasonden går den nesten ikke i det hele tatt, uansett om bilen er kald eller varm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Den luftmengdegiveren du har byttet er ofte slitt på kullbana. Den juster du inn motstanden på skruen på midten å da du setter den inn skal den ha en viss verdi på topp og på bunn. Har du hatt at bensinmengdefordeleren så må den justeres inn igjen. Har du hatt ut dysene er det mulig du ikke har fått det helt tett igjen rundt dyser eller slanger. Det fine med 8v motor er at du slipper å ta ut spjeldhuset slik som på 16v Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mannensomikkekunneskru Posted December 30, 2016 Author Share Posted December 30, 2016 Hei takk for svar. Jeg har sjekket at det ikke lekker noe sted fra dyser, slanger osv, det lakk før jeg rengjorde de men ikke etter. Kan legge til at jeg rengjorde selve huset også, altså inne i luftspjeldet der, men åpnet ikke bensinfordeleren. Noe som er merkelig er at den jukser hver gang jeg slipper gassen til tomgang, altså i en sving, i en bakke osv og jeg gasser med engang. Altså, setter jeg den i park og så i drive i en bakke så jukser den ikke, altså bare når jeg holder jevn gass og slipper, deretter for å gasse igjen. Da lurte jeg på om det kunne være denne sensoren som heter Throttle position sensor? Jeg prøvde å måle den med gass helt oppe, og igjen og finner ikke noe galt med den, tomgangsbryteren virker også helt ok I det jeg har målt frem. Kan det være at det er denne sensoren? eller at fjæra eller lignende på spjeldet det er noe gærlig med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted December 31, 2016 Share Posted December 31, 2016 Er litt typisk giver feil, men det er jo mulig de trekkes noe falsk luft ett sted. Jeg vet flere har fått lekasje i belgen under spjeldhuset etter at det har vært oppe en gang. Oppleve dette selv å. Alt kan se bra ut, men bøyer du litt på delene så kan du se sprekker å at det lyser igjenom. Dette er et lunefult opplegg. Det virker topp da det er i orden, men det er mange mulige feilkilder rundt på en slik motor. Bryteren på gass-spjeldet er lett å sjekke. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mannensomikkekunneskru Posted January 4, 2017 Author Share Posted January 4, 2017 jeg fikk bilen til å gå veldig bra uten å jukse ved å koble ut den sensoren som jeg byttet... skjønner ingenting, denne justerte jeg til 0,70 volt, skal ikke dette være bra da? Hva kan være feil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Du skal justere inn motstanden på den stilleskruen på føleren da tallerken er på topp. Så skal du vri føleren innenfor ett visst omrd på topp og på bunn. Co er vel riktig fra før regner jeg med. Jeg husker ikke verdiene da det er årevis siden jeg overhalte noen slike. Det var forskjell på de med og uten kat. Du vet sikkert at du ikke får målt lambdaen i kontakta før den når en viss temperatur? Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mannensomikkekunneskru Posted January 6, 2017 Author Share Posted January 6, 2017 Hei igjen, skruen i midten var jeg ikke klar over, men har justert den nå, jeg har også stillt den inn ved å flytte den opp og ned, prøvd med begge sensorene, den nye og den gamle. Den jukser med sensoren koblet i. Det som er enda merkligere er at duty cycle går å lese og forandre når den ikke er koblet til, da viser den nå 8.3 volt som er rundt 40%, plus at den går opp og ned som den skal, men så fort jeg kobler i sensoren så jukser den og viser 0.8 volt igjen... Kan jo ikke være sensoren som er noe feil på da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 sjekk ledningene rundt om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.