Jump to content

Recommended Posts

Posted

hei har en 1991 om603 300tdt som sto skjevt en natt, når jeg sku starte den morningen var det så vidt det gjekk, kinna normalt så bare hosta den og døde igjen, så mååte jeg kinne kjempelenge (nesten som den var heilt tom for diesel) så plutselig kom den igjen. parkerer eg beint så er det ingen problem.

Posted

Kan høres ut som luft i dieselsystemet..

men jeg kjører jo med den kvar dag, skal ikkje da lufta seg sjølv?

Kan dette kanskje vere pga diesellekasje ein plass? føler at den bruker mykje diesel og for tiden...?

Posted

Ikke uvanlig at de små gummi slangene oppe på dysene morkner å begynner å lekke.

Sjekke de mens den står å går så der du om det kommer noe der.

Hadde en 250d delebil for ikke lenge siden som det spruta diesel ut derfra :lol:

ja disse har jeg nettopp skifta  :)

Posted

FrodeS her inne hadde tungstartet bil og han byttet noen o-ringer på dyserørene, ved pumpa tror jeg det var.

hmm, ja eneste plassen eg kan sjå antydning til dieselsvetting er oppo pumpa, men hvorfor skal min væra tregstarta pga det? går dieselen i retur?

Posted

Jeg ville tatt en titt på "Delivery valve seals". Lekker disse drar drar man inn luft istedefor diesel på høytrykksiden.

ja fant diy til frode på dette og skal prøve meg på et bytte.. takk :)

Posted

Det er i hvert fall en grei start.

Jeg fant også lekkasje i varmeren som sitter på siden av dieselpumpa.

Ved lekkasje kommer luft inn, og diesel renner tilbake til tanken. På min var det godt med diesel oppå pumpa.

• 3 weeks later...
Posted

Hjalp ikkje å skifte o-ringene på pumpa, men går diesel slange over basktillinga bak? låg ein slange der heilt laust nesten i klem kan det være problemet? Andre ting eg kan sjå etter? lekasjer?

Posted

Hjalp ikkje å skifte o-ringene på pumpa, men går diesel slange over basktillinga bak? låg ein slange der heilt laust nesten i klem kan det være problemet? Andre ting eg kan sjå etter? lekasjer?

Tur og retur går over traversen bak, ja. Ikke unormalt at rørene ruster i stykker der. Jeg erstattet mine med slanger.

Ser du luftbobler noe sted? Slangene til returen er jo greie å gå over. 3,2mm. Fås i hvert fall på bilxtra.

Posted

Tur og retur går over traversen bak, ja. Ikke unormalt at rørene ruster i stykker der. Jeg erstattet mine med slanger.

Ser du luftbobler noe sted? Slangene til returen er jo greie å gå over. 3,2mm. Fås i hvert fall på bilxtra.

ser ut som det er diesel thermostaten min som lekker, drypper vertfall fra den... er det en pakning/ o-ring her? eller må eg få tak i heile ny?

Posted

Dieselthermostaten?

Tenker du på varmeelementet på siden av pumpa? Der lakk min, og foreløpig har jeg bare koblet forbi.

ja den lille runde på siden, leste meg fram at det var en thermostat? men var ikkje den som lekk alikevell tror eg.

bBFD4.jpg

ser ut som det lekker fra selve pompa, en ganske rar plass egentlig, (se bilde)  det drypper vertfall fra denne splitten i underkant av pumpa. hvorfor lekker det her egentlig? ser ut som jeg må ut med selve pompa og skifte pakning her..... dritt!! Det lekker ganske mykje! drypper god dråpe hvert sekund, står bilen på tomgang så er det noken fine farger på asfalten under...  Mulig å splitte pumpa her og skifte pakning eller må jeg nøye meg med å prøve å stramme?

Posted

kan selvsakt være det lekker en annen plass men renner ned der før det 'drypper' for bilen må være i gang for at jeg skal se kor det lekker og akkuratt her er det veldig vanskeligt å komme til.

kanskje dette er svare mitt? men har jo byttet o-ringer....
Posted

Det ser jo ikke usannsynlig ut.

De o-ringene kan være litt kilne. Jeg måtte bytte en på nytt, da den begynte å lekke igjen en stund etter første bytte. Pass på at du har 16mm o-ringer, ikke 15.

• 4 weeks later...