bmh300tdt Posted December 28, 2016 Posted December 28, 2016 hei har en 1991 om603 300tdt som sto skjevt en natt, når jeg sku starte den morningen var det så vidt det gjekk, kinna normalt så bare hosta den og døde igjen, så mååte jeg kinne kjempelenge (nesten som den var heilt tom for diesel) så plutselig kom den igjen. parkerer eg beint så er det ingen problem. Quote
slippern Posted December 28, 2016 Posted December 28, 2016 Kan høres ut som luft i dieselsystemet.. Quote
bmh300tdt Posted December 28, 2016 Author Posted December 28, 2016 Kan høres ut som luft i dieselsystemet.. men jeg kjører jo med den kvar dag, skal ikkje da lufta seg sjølv? Kan dette kanskje vere pga diesellekasje ein plass? føler at den bruker mykje diesel og for tiden...? Quote
Kenneth Sivertsen Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 Ikke uvanlig at de små gummi slangene oppe på dysene morkner å begynner å lekke. Sjekke de mens den står å går så der du om det kommer noe der. Hadde en 250d delebil for ikke lenge siden som det spruta diesel ut derfra Quote
Eirik Tømmerås Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 FrodeS her inne hadde tungstartet bil og han byttet noen o-ringer på dyserørene, ved pumpa tror jeg det var. Quote
bmh300tdt Posted December 29, 2016 Author Posted December 29, 2016 Ikke uvanlig at de små gummi slangene oppe på dysene morkner å begynner å lekke. Sjekke de mens den står å går så der du om det kommer noe der. Hadde en 250d delebil for ikke lenge siden som det spruta diesel ut derfra ja disse har jeg nettopp skifta Quote
bmh300tdt Posted December 29, 2016 Author Posted December 29, 2016 FrodeS her inne hadde tungstartet bil og han byttet noen o-ringer på dyserørene, ved pumpa tror jeg det var. hmm, ja eneste plassen eg kan sjå antydning til dieselsvetting er oppo pumpa, men hvorfor skal min væra tregstarta pga det? går dieselen i retur? Quote
FredrikE300D Posted December 29, 2016 Posted December 29, 2016 Jeg ville tatt en titt på "Delivery valve seals". Lekker disse drar drar man inn luft istedefor diesel på høytrykksiden. Quote
bmh300tdt Posted December 29, 2016 Author Posted December 29, 2016 Jeg ville tatt en titt på "Delivery valve seals". Lekker disse drar drar man inn luft istedefor diesel på høytrykksiden. ja fant diy til frode på dette og skal prøve meg på et bytte.. takk Quote
FrodeS Posted December 30, 2016 Posted December 30, 2016 Det er i hvert fall en grei start. Jeg fant også lekkasje i varmeren som sitter på siden av dieselpumpa. Ved lekkasje kommer luft inn, og diesel renner tilbake til tanken. På min var det godt med diesel oppå pumpa. Quote
bmh300tdt Posted January 15, 2017 Author Posted January 15, 2017 Hjalp ikkje å skifte o-ringene på pumpa, men går diesel slange over basktillinga bak? låg ein slange der heilt laust nesten i klem kan det være problemet? Andre ting eg kan sjå etter? lekasjer? Quote
FrodeS Posted January 16, 2017 Posted January 16, 2017 Hjalp ikkje å skifte o-ringene på pumpa, men går diesel slange over basktillinga bak? låg ein slange der heilt laust nesten i klem kan det være problemet? Andre ting eg kan sjå etter? lekasjer? Tur og retur går over traversen bak, ja. Ikke unormalt at rørene ruster i stykker der. Jeg erstattet mine med slanger. Ser du luftbobler noe sted? Slangene til returen er jo greie å gå over. 3,2mm. Fås i hvert fall på bilxtra. Quote
bmh300tdt Posted January 18, 2017 Author Posted January 18, 2017 Hjalp ikkje å skifte o-ringene på pumpa, men går diesel slange over basktillinga bak? låg ein slange der heilt laust nesten i klem kan det være problemet? Andre ting eg kan sjå etter? lekasjer? Tur og retur går over traversen bak, ja. Ikke unormalt at rørene ruster i stykker der. Jeg erstattet mine med slanger. Ser du luftbobler noe sted? Slangene til returen er jo greie å gå over. 3,2mm. Fås i hvert fall på bilxtra. ser ut som det er diesel thermostaten min som lekker, drypper vertfall fra den... er det en pakning/ o-ring her? eller må eg få tak i heile ny? Quote
FrodeS Posted January 18, 2017 Posted January 18, 2017 Dieselthermostaten? Tenker du på varmeelementet på siden av pumpa? Der lakk min, og foreløpig har jeg bare koblet forbi. Quote
bmh300tdt Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 Dieselthermostaten? Tenker du på varmeelementet på siden av pumpa? Der lakk min, og foreløpig har jeg bare koblet forbi. ja den lille runde på siden, leste meg fram at det var en thermostat? men var ikkje den som lekk alikevell tror eg. ser ut som det lekker fra selve pompa, en ganske rar plass egentlig, (se bilde) det drypper vertfall fra denne splitten i underkant av pumpa. hvorfor lekker det her egentlig? ser ut som jeg må ut med selve pompa og skifte pakning her..... dritt!! Det lekker ganske mykje! drypper god dråpe hvert sekund, står bilen på tomgang så er det noken fine farger på asfalten under... Mulig å splitte pumpa her og skifte pakning eller må jeg nøye meg med å prøve å stramme? Quote
bmh300tdt Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 kan selvsakt være det lekker en annen plass men renner ned der før det 'drypper' for bilen må være i gang for at jeg skal se kor det lekker og akkuratt her er det veldig vanskeligt å komme til. kanskje dette er svare mitt? men har jo byttet o-ringer.... Quote
FrodeS Posted January 20, 2017 Posted January 20, 2017 Det ser jo ikke usannsynlig ut. De o-ringene kan være litt kilne. Jeg måtte bytte en på nytt, da den begynte å lekke igjen en stund etter første bytte. Pass på at du har 16mm o-ringer, ikke 15. Quote
bmh300tdt Posted February 16, 2017 Author Posted February 16, 2017 hadde stramt desse for mykje første gangen og det lak da mer en før jeg byttet. Så ble kjøpt nye + kopperskiver, nå er alt fint Quote
Recommended Posts