Jump to content

Dyser/dysestokk OM617.912 forskjeller. W123 1978

Recommended Posts

Posted

Hei

Noen som vet forskjellen på dysestokk KCA 30 SD 27/4 og KCA 30 S 44? Går disse om hverandre, passer dysespisser om hverandre?

Utfordringen er at begge typer er montert i min motor. Så langt jeg har bragt i erfaring er riktig stokk KCA 30 S 44, dog har det vist seg at flere med tilsvarende motor har den andre. Disse stokkene er svindyre, så brukt er tingen. Dysespisser er innkjøpt, men vet altså ikke om de kan benyttes på begge typer stokk.

Jeg har snakket med Bosch og BOS uten at de kan hjelpe. Det eneste jeg vet, er delenr. på interne deler (fjær, skiver etc) i dysestokken ikke er like. Jeg antar at de to ikke har samme karakteristikk (åpningstidpunkt, mengde, spredning), men vet ikke.

Ikke nok med det, det viser seg at modeller levert for det amerikanske markedet ikke har samme stokker eller dysespisser som til det europeiske, så hadde da motorene ulik ytelse også. Hvilket betyr at det ei heller bare er å bestille derfra, uten at jeg har den ettersøkte kunnskapen som nevnt over.

Noen her som kan si noe fornuftig i sakens anledning? :-)

mvh

B.