stisandei Posted December 18, 2016 Posted December 18, 2016 Hei! Jeg har som tittel sier en 1990 w124 250D Turbo (originalbil). Den siste tiden har den gradvis gått dårligere og dårligere, merbart dårligere kraft. Så fort jeg kommer i en slak motbakke, girer den ned, og drar veldig langt på girene før den girer opp. Det hele begynte gradvis å skje etter at bakre potte røk i en sveis og falt av (på vei til EU kontroll ) Bilen gikk bedre etter at bakpotten forsvant, men begynte etter endel dager å gå dårligere. Ved 2-3 anledninger har bilen glimtet til og fått tilbake kraften den skal ha. Da har den giret normalt og alt har vært greit. Men det har kun vært 10-15 minutter før den har mistet kraft igjen, kanskje ikke så lenge heller. Ny bakpotte er nå forøvrig på plass igjen Jeg har skiftet begge dieselfilterne og luftfilter uten antydning til endring. Girkassen fikk samtidig en etterlengtet oljeservice. Det er en liten lekkasje i forkammeret på sylinder nr 2, men slik har det vært alle de årene jeg har hatt bilen. Jeg tenkte koble opp en turbotrykksmåler, for å se hva trykket ligger på under belastning. En ting jeg har lagt merke til, er oljegris rundt innsugspakningen. Jeg håper dette kan være grunnen, at turbotrykket blåser ut pga defekt pakning. Ny pakning er forøvrig bestilt, og jeg kommer til å skifte den relativt kjapt. MEN.... Dersom dette gir noen endring, er det noen andre punkter dere vil anbefale meg å sjekke? Har tenkt litt på wastegate, om den kan stå litt åpen. Er forøvrig ingen unormal slakk i turbo... Setter stor pris på svar og forslag Quote
Jonas94 Posted December 18, 2016 Posted December 18, 2016 På vei til verksted imorges stoppet jeg ved en som hadde en subaru med panseret åpent. Gikk bort å spurte om hva som var problemet, og han fortalte at han hadde så dårlig effekt, akkurat som at turbo ikke funket. Fant fort ut hva problemet hos han var, wastegaten hang åpen, slik at eksosen gikk rett forbi turboen. Årsaken så vidt jeg så der var at akslingen til spjeldet gikk treigt. Men dro der ifra når jeg fant problemet, treffer jeg på han, skal jeg høre hvordan det gikk Så tipset mitt er, sjekk wastegaten;) Quote
FrodeS Posted December 19, 2016 Posted December 19, 2016 Litt i samme retning. Mål turbotrykket, så er det enklere å feilsøke. Quote
Recommended Posts