Jump to content

Varmevifte lever sitt eget liv s210

Erlend

Recommended Posts

Ja, er kjent problem når dei blir noen år ....

Går an å skifte regulator,  tror ikke den selges løs til 210 men er å få kjøpt til 124. Ellers mange på

EBay....

Ja for det er en manuell regulator ja og den vifta går i hytt å vær. Trodde kanskje at det hjalp å rense med alkohol på elektriske koblinger og div men såg ikke slik ut.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den står på viftemotor, må lodde og koble litt for å skifte, er ikke så vanskelig..

2F002A0C-3BB0-415F-873B-7C1F7AC8B12E_zpsq9zmqjsc.png

Så da kan det være at det er den som kødder til alt og at jeg ikke treng skifte bryterpanelet i dasjen? Hvor er denne dingsen lokalisert da?

Plassert over høttene til passasjeren i fremsetet..^^

Under dasjbordet, 3-4skruer så tar du ut ei plate, også tror jeg det var 3skruer som festet regulatoren til motoren. Jeg tok ut hele enheten og byttet, følte det var lettest.

Hvis min hukomelse stemmer da:p

Plassert over høttene til passasjeren i fremsetet..^^

Under dasjbordet, 3-4skruer så tar du ut ei plate, også tror jeg det var 3skruer som festet regulatoren til motoren. Jeg tok ut hele enheten og byttet, følte det var lettest.

Hvis min hukomelse stemmer da:p

OK flott da får jeg prøve det og se hvordan det går.

Som oftest regulatoren som nevnt av andre her. Sjelden det er bryterne i dashbordet.

Symptomer og fix var akkurat slik på min også.

Finn en god en på eBay.de, så er du sannsynligvis i mål.

JHH

Da siden det er så pass mange som skifter denne delen og at det virker etterpå så må jeg jo bare skifte jeg og. Det er vanvittig irreterende problem. 

Takk for tipsene. Skal sjekkes ut.  Men er det noen som vet hva som egentlig går galt i disse motstanderne da det ikke er noe man fysisk kan se på de? De er jo tettet igjen med et eller annet stoff.

Vet ikke sikkert, men bare sånn tatt rett ut av bakhodet, så kan man jo tenke at kretsen inni ser ut til å trenge kjøling. Slutningen derav kan vel være at kjølingen ikke er tilstrekkelig, enten ved at ribbene er underdimensjonert, eller at omgivelsestemperaturen er høyere enn beregnet.

Som en konsekvens av det, så kan det være at enkelte av komponentene inni rett og slett er brent. Når vifta oppfører seg som den gjør, så kan det vel virke som om enten styresignalet er ustabilt, eller at selve hovedstrømkretsen sliter litt. Som regel så er det hovedstrømkretsen som blir varm, da det er der den største strømmen går. Dette igjen kan peke mot at det kan finnes en triac eller transistor som rett og slett er blitt for varm. På den annen side så er det ved en slik feil mest sannsynlig at vifta bare ville sluttet å virke, istedet for å bli ustabil... Så det er nok noe mer inni der som kan feile...  :?

Dette var bare en liten tanke rundt problemet, men det korte svaret blir nok: Aner  ikke!  :D

JHH

Vet ikke sikkert, men bare sånn tatt rett ut av bakhodet, så kan man jo tenke at kretsen inni ser ut til å trenge kjøling. Slutningen derav kan vel være at kjølingen ikke er tilstrekkelig, enten ved at ribbene er underdimensjonert, eller at omgivelsestemperaturen er høyere enn beregnet.

Som en konsekvens av det, så kan det være at enkelte av komponentene inni rett og slett er brent. Når vifta oppfører seg som den gjør, så kan det vel virke som om enten styresignalet er ustabilt, eller at selve hovedstrømkretsen sliter litt. Som regel så er det hovedstrømkretsen som blir varm, da det er der den største strømmen går. Dette igjen kan peke mot at det kan finnes en triac eller transistor som rett og slett er blitt for varm. På den annen side så er det ved en slik feil mest sannsynlig at vifta bare ville sluttet å virke, istedet for å bli ustabil... Så det er nok noe mer inni der som kan feile...  :?

Dette var bare en liten tanke rundt problemet, men det korte svaret blir nok: Aner  ikke!  :D

JHH

Det var kanskje ikke så veldig ulogisk nei. Takker for svar det er jo ikke alltid vi kan se feilen, da ting tydeligvis bare slutter å virke.

Såg det var en del av de til salgs på div opphuggere omkring i landet så det må vel kanskje være en del som har for vane å ryke.