Rockeren Posted December 15, 2016 Posted December 15, 2016 Har en 2010 E530 stasjonsvogn, W212. Tror jeg har greid det kunststykket å sprenge høyttaleren i høyre dør foran. Kanskje ikke så vanskelig når det lett går i høy rock/metal på anlegget Men jeg lurer da på, hva slags høyttalere passer inn der? Er jo ikke noe dårlig anlegg i bilen fra før, men mye vil ha mer osv Samtidig funderer jeg litt på basskasse. Synes jeg mangler litt den siste punchen. Er det enkelt å montere? Eller trenger jeg overganger og masse styr? Finnes det noe originalt tilpasset? Er ikke interessert i ei svær kasse som tar opp halve bagasjen heller. Har vært inne på tanken sånn som man kan legge i reservehjulsbrønn men usikker på om det blir noe god lyd. Eller en sånn 8" eller lignende under passasjersetet. Innspill og tips mottas med stor takk! Må vel få fatt i Dab-adapter etterhvert også men foreløpig synes jeg det er altfor dyrt. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 16, 2016 Posted December 16, 2016 Hør med de som jobber med slikt, anbefaler Bilradiospesialisten. Quote
Megaoctane Posted December 16, 2016 Posted December 16, 2016 Mener å ha lest at Focal sine pleier å passe. Bilradiospesialisten anbefalte anlegg til 50.000kr når jeg skulle oppdatere fra basis 212 til noe bedre. Endte med å kjøre til Steve i Nederland og montere Harman Kardon originalt anlegg Quote
Eirik Tømmerås Posted December 16, 2016 Posted December 16, 2016 Mener å ha lest at Focal sine pleier å passe. Bilradiospesialisten anbefalte anlegg til 50.000kr når jeg skulle oppdatere fra basis 212 til noe bedre. Endte med å kjøre til Steve i Nederland og montere Harman Kardon originalt anlegg Når jeg, mann 54, har anlegg i min 190E til ca 30.000,- så burde jo en 212 kle et anlegg til 50.000,- Quote
tommern57 Posted December 16, 2016 Posted December 16, 2016 Dersom du "sprenger" en høytaler i et originalanlegg, vil det ikke hjelpe å skifte høytalere. Når man knekker en høytaler er det skjelden effekten som knekker den. Som regel er det klipping og distorsjon som betyr kvelden for elementet. Det vil da si at du har spillt for høyt med forvrenging! Om du setter inn et element som tåler dobbelt så mye effekt vil det antagelig lide samme skjebne under rådende driftsforhold. Dere ville bli overrasket om dere fant ut hvor mye et element faktisk tåler så lenge det blir påtrykt "ren lyd" Så løsningen er to mulige: 1. Få en som har litt bedre ører til å stille hvor grensen for max volum går, for deg. 2. Riv ut alt og bygg nytt og bedre! Quote
Eirik Tømmerås Posted December 16, 2016 Posted December 16, 2016 Dere ville bli overrasket om dere fant ut hvor mye et element faktisk tåler så lenge det blir påtrykt "ren lyd" Noe jeg vet alt om. På hjemmeanlegget abonnerte jeg på diskantelementer da frontene ble drevet av en Pioneer surroundreceiever med "fantastiske" 7x170w. Jeg kjøpte meg så to strømsterke NAD-blokker og brokoblet de, da med utgangseffekt 360w 8ohm pr kanal med "softclip"-funksjon og abo på diskanter er oppsagt Quote
S204 Posted December 17, 2016 Posted December 17, 2016 Mulig du finner noen tråder om sub/høytalere på mbworld.org. Quote
Rockeren Posted December 17, 2016 Author Posted December 17, 2016 Dersom du "sprenger" en høytaler i et originalanlegg, vil det ikke hjelpe å skifte høytalere. Når man knekker en høytaler er det skjelden effekten som knekker den. Som regel er det klipping og distorsjon som betyr kvelden for elementet. Det vil da si at du har spillt for høyt med forvrenging! Om du setter inn et element som tåler dobbelt så mye effekt vil det antagelig lide samme skjebne under rådende driftsforhold. Dere ville bli overrasket om dere fant ut hvor mye et element faktisk tåler så lenge det blir påtrykt "ren lyd" Så løsningen er to mulige: 1. Få en som har litt bedre ører til å stille hvor grensen for max volum går, for deg. 2. Riv ut alt og bygg nytt og bedre! Jeg vet ikke om den egentlig er sprengt, men den driver og klipper i lyden av og til, på enkelte frekvenser. Trenger ikke ha spilt høyt engang for det. Så med min lille kunnskap så regnet jeg med den var "sprengt" siden jeg har hatt på litt høy lyd noen ganger. Jeg er glad i bass, så kanskje jeg heller skulle justere ned på bassen i anlegget. Jeg vet jo hvor mye øra mine tåler og de gir seg før lyden i bilen blir vrengt for å si det sånn Som sagt så synes jeg det spiller godt det som er, men savner litt trøkk. Det lille ekstra, prikken over i'en. Og om det da er andre høyttalere som er bedre så er det jo bare et pluss Quote
tommern57 Posted December 17, 2016 Posted December 17, 2016 Som en tommelfingerregel så kan vi si at dersom du går opp i kvalitet på høytalerelementer, så blir de stort sett alltid mer tungdrevne. (måles ofte i antall dB avgitt ved 1watt påtrykt effekt, målt på en meters avstand) Resultatet blir da at de spiller finere men kreves mer effekt for å spille like høyt. Quote
Recommended Posts