Tor Anton Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Har masse deler jeg skulle rengjort. Hjulbolter, slangeklemmer, braketter, plast og gummi. Det sitter fast møkk fra flere år tilbake og noen deler har rust. Hva er det som faktisk funker til å gjøre rent slike deler?? Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas94 Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Ser det er veldig populært for tiden med slik "eletrolytt rust fjerning" Vurdere å prøve;) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted December 13, 2016 Author Share Posted December 13, 2016 Vurdert ultralydvasker, men redd jeg blir skuffa. Cola er jo en idé. Er det vanlig vaskepulver til vaskemaskina som gjelder? Akkurat nå heller jeg mot å kjøpe alle klipsene nye da de ikke koster rart, men hadde vært kjekt å hatt en løsning på slikt Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Det jeg bruker ble omtalt her: http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=64701.msg445451#msg445451 Surfex HD vasker overraskende bra allslags skitt, det sterkeste jeg har blandet er 1:3. Ikke så bra på olje/fett som Prickbort, men tar det meste. Jeg så også at både Henning Bruun og Aleksander med S123 5.6 hadde levert inn klips og skruer for kromatering, det er mulig at de går igjennom noen rensebad først som tar det meste av skitt. Hvis noen av dem leser dette kunne det være fint med en kommentar. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted December 13, 2016 Author Share Posted December 13, 2016 Jeg har levert deler til galvanisering å bare gitt de en runde med stålbørsten først. De har de i div bad. Har brukt prikkbort,bensin, withespirit å mye mere, men alt dette innebærer masse skrubb og søl. Jeg er ute etter noe jeg f.eks kan legge deler i å så finne de igjen rene. Jeg kan jo sandblåse, men det er mye små deler så det er mye kont, å det går mye sand. Å det er noe rustfritt som bare er inngrodd i møkk, å det vil jeg ikke blåse. Jeg har hatt en trommel som jeg rengjørte patronhylserg i som var ganske ok. Der blir delene polert. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Jeg tror ikke du kommer utenom et ultralydkar, så vidt jeg vet finnes det spesielle rensemidler som også kan brukes i badet for å øke hastigheten på jobben. Men de er jo små da. Skal du rense større deler så er vel apparatprisen så høy at det kanskje lønner seg å kjøpe nye deler istedenfor! Det finnes jo noe som heter Stripall som tar lakk og møkk og rust, men det skal helst tilføres varme i lukket beholder, den spiser opp lettmetall, og gjenstander må renses grundig med høytrykkspyler etterpå. Og hvis det inneholder samme guffa, permetrin-et-eller-annet, som jeg brukte for å løse opp gammal syreherdet maling på pumpestempler for mange år siden, så lukter det nokså ekkelt og kvalmende! Jeg anser det kun som aktuellt for en gammal inngrodd motorblokk, et topplokk eller tilsvarende jernbiter. For klesplagg finnes det jo løsninger med enzymer, f.eks Biotex som vasker bare ved bløtlegging. Jeg skulle ønske det fantes noe for oss også, men foreløpig gjør det ikke det. Jeg leste en stortest av industrielle 'miljøvennlige' rensevæsker i USA, og en væske fra CRC kom ut på topp. Men innholdsfortegnelsen avslørte jo at den aldri kommer til å bli solgt her i landet, den var også sterkt alkalisk, og den skulle tilsettes i høytrykkspylere for å være best. Som jeg skrev i linken ovenfor, det er veldig mange år siden Lensitil forsvant fra Essostasjonene, sikkert ikke uten grunn! Men den gjorde jobben uten særlige anstrengelser. Linker til Bilt Hamber Surfex HD: http://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd. http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=12789 Jeg tror denne er den som pr. idag krever minst jobb! I en delevasker med sirkulasjonspumpe vil den sikkert være veldig bra, det er jo en ganske rimelig løsning, man kan også lage en sjøl! Finner du en god løsning, så del den med oss, jeg tror nok veldig mange har samme problemet. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted December 14, 2016 Author Share Posted December 14, 2016 Jeg har vasket noe med celulose tynner. jeg har søkt en del å ser noen var fornøyd med noe som heter Janitol. Biltema har ultralydvaskere til ok pris,men vet ikke noe om kvaliteten på de. Jeg har sagt til meg selv at hvis jeg skal kjøpe noe utstyr så burde det hatt plass til en girkasse,men da blir prisen høy ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Hva som tar er forskjellig. Det finnes middel som er rå for en ting, mens de er håpløse på andre ting. Et lite tips: Gammal innbrent fett og møk, kanskje steikovnsrens er en kurrant ting å prøve? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 har tilgang på ultralyd vasker, men oppvaskmaskin blir brukt mest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 Janitol er litt alkalisk, og kan tære på lettmetaller ved lang eksponering. Det samme gjelder dessverre veldig mange industrielle fettfjernere/vaskemidler. Jeg er forsåvidt enig med bska med bruk av oppvaskmaskin, men jeg ser også for meg at det går an å lage en delevasker som på bildene her. Jeg tenker da på selve prinsippet med roterende beholder og flere munnstykker (dusjhoder?), en enkel pumpe og en filtrering av væsken. Litt Reodor! http://www.vestec.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=811283&b_id=817838 Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S204 Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Ultralyd vasker med StripAll er perfekt for metall, og zalo/citrus for plast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Lukter det av StripAll? Med vennlig hilsen , Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S204 Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Lukter det av StripAll? Med vennlig hilsen , Olaf Nei svært lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts