santho Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Hei! Vurderer å gå i gang med å få i stand en Mercedes w210 stasjonsvogn, men det er endel 2er feiler. Jeg lurer i det hele tatt på hvor mye det vil koste. Jeg er mest bekymret for : -støtdemperne bak som har lekkasje, og ikke er inntakt. Er det bare trykkakumulatorene det kan komme lekkasje fra eller som kan gjør at støtdemperne ikke fungerer ? -I tillegg er det jo den traversen som er skadet. Skal undersøke om hele traversen må byttes. Er det evt. mye jobb å ta ned traversen på disse bilene ? -Hvordan er det å stramme / justere brekket på disse bilen ? Har tidligere skrud mest bmw. Det er vel E-brekk på disse bilene ? Er det samme fremgang å bytte håndbrekk sko og vaier som det er på bmw ? Noe annet dere ser på lista som kan være kostbart å fikse ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørnar Huse Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Hvis det ikke er full airmatic så er det bare litt dyrt. (Er det airmatic er det kjempedyrt, men da hadde de sikkert skrevet det annerledes.) Det fins både piratdeler og brukte deler... At traversen er så skadet uten at noe annet er skadet tyder kanskje på at den har tatt nedpå? Bør vel uansett byttes for å få vekk anmerkningen. Det er vel denne? http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfo.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=3300&Model_Id=3341&PartGroup_Id=15&Part_Id=7005 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
santho Posted December 12, 2016 Author Share Posted December 12, 2016 Ganske sikker på at det ikke er airmatic. Om det bare er nivå regulering, er det spesielle deler som kan gi lekkasje ? eller bare rør og trykkakumulatorene ? Ja, er nok den delen ja. Er vel litt jobb å bytte? Dyreste rep. blir vel travers / støtdemperne bak? Hvor er det billigst å handle MB deler ? på bmw har man f.eks koed.no, som dere sikkert skjønner er jeg ny på MB! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seldal Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Ganske sikker på at det ikke er airmatic. Om det bare er nivå regulering, er det spesielle deler som kan gi lekkasje ? eller bare rør og trykkakumulatorene ? Ja, er nok den delen ja. Er vel litt jobb å bytte? Dyreste rep. blir vel travers / støtdemperne bak? Hvor er det billigst å handle MB deler ? på bmw har man f.eks koed.no, som dere sikkert skjønner er jeg ny på MB! Håndbrekk er enkelt, ligger trommel inni bremseskiva, mange tråder om dette på forumet. Både travers og støtdemper er nok billigst å kjøpe brukt privat, da det er mange som selger disse bilene i deler. Er bilen ellers fri for rust hadde jeg fikset den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Anbefaler deg å kjøpe nytt bremsskosett og skiver/tromler hos mbspecialist. Jeg byttet dette på min 190E(samme system som på din) i sommer og det er en billig fiks. Mbspecialist var fullt ut konkuransedyktig på pris og du får god kvalitet(Jurid). Wirene sjekker du om de går helt tilbake ved å komme deg under bilen og få noen til å betjene brekket. Men, det aller beste er å kjenne på wirene når du har hektet av brekkskoene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
santho Posted December 12, 2016 Author Share Posted December 12, 2016 Ganske sikker på at det ikke er airmatic. Om det bare er nivå regulering, er det spesielle deler som kan gi lekkasje ? eller bare rør og trykkakumulatorene ? Ja, er nok den delen ja. Er vel litt jobb å bytte? Dyreste rep. blir vel travers / støtdemperne bak? Hvor er det billigst å handle MB deler ? på bmw har man f.eks koed.no, som dere sikkert skjønner er jeg ny på MB! Håndbrekk er enkelt, ligger trommel inni bremseskiva, mange tråder om dette på forumet. Både travers og støtdemper er nok billigst å kjøpe brukt privat, da det er mange som selger disse bilene i deler. Er bilen ellers fri for rust hadde jeg fikset den Det er jo selvfølgelig litt rust, men ikke så gale som de fleste E-klasser. Skal fint gå ann å holde den i sjakk noen flere år til. Jeg er på jakt etter en rimelig arbeidsbil med grei plass, bra dra kapasitet på kroken, god kjøre komfort og billig i drift. Kom over bekjent som hadde denne w210 stående som jeg skulle få for rundt 10 k. Hvordan er disse bilene ? Dyr i drift ? Motorene er vel skuddsikre ? er det noe problem med Registerkjede, toppakning eller turbo ? Noe annet jeg burde passe på, på disse bilene ? Som kan bli kostbart. Noen som har erfaring ved å sammenligne BMW E39 525tds og W210 220 cdi ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
santho Posted December 13, 2016 Author Share Posted December 13, 2016 Anbefaler deg å kjøpe nytt bremsskosett og skiver/tromler hos mbspecialist. Jeg byttet dette på min 190E(samme system som på din) i sommer og det er en billig fiks. Mbspecialist var fullt ut konkuransedyktig på pris og du får god kvalitet(Jurid). Wirene sjekker du om de går helt tilbake ved å komme deg under bilen og få noen til å betjene brekket. Men, det aller beste er å kjenne på wirene når du har hektet av brekkskoene Takk for tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 jeg har gått på en slik smell som du nevner her. Jeg kjøpte en veldig billig s210 med en enorm liste med mangler. Det var "desverre" ingen mangellapp,men en liste fra et verksted. Over halve lista var enkle ting,slike småting en lett fiksa på en dag. Resten var det litt jobb med, men på EU fant de mere. Alt i alt så var det ikke verdt å begynne på denne,men jeg hadde begynt så det var bare å fortsette så alt ikke var tapt. Å enda kom det på mere etterhvert. Dempere får du fra 500-1500 pr.stk. Travers foran og bak er greie å bytte, bare å skru. Dåg må du ha en 4hjulskontroll etterpå som koster ca 1500,- Er det noen rør som er rustette så er det mest sannsynlig flere å,så bare å bytte alt. Jeg tok ned subframe bak å bytta foringer på den, å da byttet jeg alle rørene samtidig. Det lønner seg faktisk å ta ned subframe selv om du bare må bytte rør. Det gjør jobben mye lettere, å den er bare å skru av/på. Du bør ta av caliper og skiva å sjekke bremseskoene til håndbrekket. Er det igjen bra med belegg så trenger du ikke å bytte dette, da slakker du strammeren under baksete å strammer bremseskoene inntil på strammeskruen på trommelen. Speilglasset kan det hende at det bare er å trykke på plass. Det ligger film på youtube som viser åssen du tar det av. Stagget på nivåventilen er bare å trykke på igjen, har det rustet av koster det ikke mye nytt. Du må ha to nye fjører, bestill de på chassinummer hos båstad bil, stjerneservice, bos (så du får org) Demper må du bytte(hvis det ikke er rørene som pleier å ruste, eller slangen). Kjøper du brukt så sjekk kula i bunn, de er ofte slitte, å IKKE utbyttbare. Travers foran er grei å bytte. Disse pleier å være ganske rustette, så en ide å sandlåse å lakke. Alt i alt så er det en del påkost å en del timer jobb. Dette er en bil som koster 15-30 000 for en grei og eu godkjent bil, så er den skikkelig fin å se på, hel innv. og minimalt med rust under å den koster 3-4000 å kjøpe så kan det være verdt dette. Har du den fra før å den er reg i navnet ditt så er det jo litt anderledes. Men ta en skikkelig sjekk før du begynner å bruke penger på den. Sjekk kanaler, innerskjermer, buer, fjørfeser osv. Har du begynt er det stoooor skam å snu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 15, 2016 Share Posted December 15, 2016 Mine betraktninger: En 210 vurderes utfra rust og generell stand. Lite rust, så er den verdt å fikse. De koster ikke allverden uansett, så en må nesten bare se an. Brekket: Enkelt opplegg, og neppe vanskelig å fikse. Speil: Ikke angitt hva som egentlig er feil, men det er en 1'er, så du kan jo vurdere å droppe den. Om det er auto-dimbart speil, så koster selve speilet en del. Lykter: Fjern xenon. Enkelt. Stag til lyktejustering: Enkelt å fikse. Høyre parklys byttes. Enkelt. Blinklys: Pære hvor fargen har flasset? Antakelig enkelt. Tåkelys bak: Antar bytte pære. Tåkelys foran : Justeres. Antar enkelt. Fjærer foran: Byttes. Relativt enkelt. Støtdemper: Denne bilen har ikke støtdempere, men noe som likner. Teksten sier at det er lekkasje (funksjonssvikt er bare del av standardteksten). Her kommer det veldig an på kontrolløren. Dette er et system med hydraulikkolje, så om det svetter litt olje, har det ingen betydning. I motsetning til en "vanlig" støtdemper, der all lekkasje vil tilsi at støtdemperen mister funksjon. På denne bilen er det trykkrør, og så sitter det kuler lenger inn i bilen som tar seg av selve støtdempingen. Sjekk hvor det lekker, og hvor mye. Om det bare er litt antydning til svetting, ville jeg bare tørket godt av og vist igjen. Er det ordentlig lekkasje, må rørene byttes. Ikke veldig vanskelig, men litt dyre. Siden det står "ALVORLIG LEKKASJE", er det jo grunn til å anta at det er mer enn bare litt svetting. Tverrbjelken foran: Usikker på denne. Er den til å skru av, tro? Disse har vært en svakhet på 210 hele veien, og har ført til mange feilede eu-kontroller. Se på den, og se om det må sveises. Eksos: Finn ut hvor det lekker, og fiks det. Side dette er en 210, så er det ikke airmatic på den. Du sier ikke noe om km-stand, utstyr eller motor. Generelt vil jeg si at problemet med 210ene er rust. Du har fått litt mangler på den lista, men jeg syns ikke egentlig det er avskrekkende. Mekanisk er de stort sett ganske hyggelige å ha med å gjøre, og det er ikke noe voldsomt med elektroniske spøkelser heller. De er gode å kjøre, deler koster ikke hinsides. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.