Guest 1049 Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Gikk glipp av NRKs eminente 80-tallsmimreserie sist uke, men fikk se den hos en kamerat som har harddisk-buffert på dekoderen sin i går. Der var det et innslag fra Fornebu en gang i 1986, tror det var i forbindelse med besøk fra Margaret Thatcher, og det var gøy å se at et knippe biler som jeg den gangen syntes var virkelig fine faktisk var det ennå, når man så dem i sin skinnende nybil-glans. Mrs. Thatcher ble nemlig hentet av en MB v126 SEL som nødvendigvis må ha vært pansret i en eller annen grad (på grunn av veldig grove vindusinnramminger), DE55183 het den. Hadde stortinget eller regjeringen slike biler til spesialoppdrag den gangen så burde de jo ha hatt en tilsvarende til statsministeren, men det kan jeg ikke huske å ha sett. Tvert imot mener jeg å huske at ministrenes tjenestebiler da som nå stort sett var sorte E-klasser, med unntak for noen få Audi 100 (noen veldig få av typ43, litt flere da typ44 kom). Dessuten hadde de en periode minst én sort Chevrolet Caprice sedan i tillegg til alle tyskerne. Apropos Audi, 1986 var før jeg ble MB-mann og jeg syntes da (og tildels fortsatt) at typ44-karosseriet var en lekker bil, spesielt i sort, som svært få (andre enn regjeringsbilene) var den gangen. Dermed var det gøy å se at den pansrede SELen ble fulgt av en sort Audi 100 med Quattro-felger og "vegg-til-vegg-baklys" som dermed sikkert var en CS Quattro, og det kjørte enda en slik (men med Avant-karosseri) foran Mercedesen. Sedanen bak TROR jeg het CE27343, avanten fikk jeg aldri sett nummeret på. Lurer på om disse statlige stasbilene hadde noe mer utstyr enn normalt, og om de ble tatt vare på. Man kan jo lure på om folk som eventuelt har disse som bruktbiler i dag er klar over at det kan ha vært drøftet statshemmeligheter i baksetene deres en gang i tiden... Noen år senere var jeg forresten utsendt journalist på en jobb der daværende forsvarsminister Jørgen Kosmo skulle besøke et lokalt forsvarsanlegg. Jeg sto klar med kamera da regjeringsbilen kom, og sjåføren parkerte ved siden av min bil. Da Kosmo kom ut tittet han bak på bilen min, der det sto 300E, og så inni den, der det var grått skinn, før han tittet tilbake på bilen han selv ble kjørt i - en like blåsort 230E med sort stoffinteriør. Kanskje var han litt bilinteressert, kanskje rent av litt sjalu. Han skulle bare visst at det var snørrvalpen fra lokalavisen som senere stilte ham ubehagelige spørsmål som eide bilen... MVH Tore
Olav Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Jeg har en kamerat som var sjåfør på stortinget i flere år, og han fortalte om de pansrede Mercedesene. Det var visstnok to av dem, og jeg tror de har dem ennå. Er ikke så lenge siden jeg så en slik i aksjon, og ifølge vegvesen.no så er DE55183 EU-godkjent rett før Jul i fjor. Rutene hadde forvrenginger pga tykkelsen så sjåførene ble uvel av å kjøre dem, og de var derfor ikke spesielt populære å kjøre. Min kamerat kjørte fast en Audi 100 quattro. Husker ikke nummeret, men denne bilen havnet faktisk på Otta som bruktbil. Moro i og med at det er der vi er fra begge to. Han som eide den da var ihvertfall klar over at det var stortingsbil han hadde. Audien ble erstattet av SAAB 9000, og sjåførene ble sendt til Sverige på avansert kjørekurs. Gikk visstnok hardt utover materiellet. Han snakket også mye om en Buick de hadde der. Håpløs slede som kjørte seg fast og måtte ha quattro-hjelp rett som det var. Kanskje den du tenkte på når du nevnte Caprice?
Guest 1049 Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Han snakket også mye om en Buick de hadde der. Håpløs slede som kjørte seg fast og måtte ha quattro-hjelp rett som det var. Kanskje den du tenkte på når du nevnte Caprice? Høres ut som en typisk replikk fra en som kjørte Quattro, ja. Joda, gammeldags GM fullsize-sedan med diffsperre er ikke blant de beste på holka, og gammeldags GM fullsize-sedan UTEN diffsperre er verre enn det meste. Og de hadde sikkert spart inn på det de kunne spare inn av slikt utstyr, når politiet i dette landet må betale fulle avgifter på bilene sine må sikkert stortinget gjøre det også. Men det var jo morsomt da, at landets nasjonalforsamling den gangen i det minste kunne kjøpe NOEN biler av amerikanerne. Nå gjør de jo alt de kan for å slippe å kjøpe jagerfly av dem til og med. Nå blir det vel luftfartens svar på Citroen SM, eller kanskje Jas 39 Gripen - "verdens dyreste plog" - fra Sverige... Når du sier det tror jeg at jeg har sett en Buick Electra 225 stå og vente utenfor porten på Løvebakken en gang, ja. Men de hadde Caprice også, en fra ca. 85-87 tenker jeg, med "landau top" i vinyl over bakre delen av taket som gikk ned rundt bakre del av vinduet i bakdøren også. Stilige biler, helt til de gikk litt bananas med blant annet spisse sportsspeil a la Corvette og Camaro like før den nye, virkelig store Capricen kom i 1991. Buicken og Capricen er riktignok snarlike, men Electra er et lite nummer større (deler karosseri med Oldsmobile NinetyEight og muligens Pontiac Bonneville), men likevel ikke fullt så stor som Cadillac Fleetwood Brougham, som var enda noen millimeter større og hadde karosseri helt for seg selv (jeg har en slik). Men dette ble visst mye amcar - hvis noen vet noe mer om SELen (eller den påståtte broren) så hadde det jo vært artig å vite om de fremdeles finnes? MVH Tore
Alexander Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Når Clinton besøkte Norge for noen år siden var det et tilfelle jeg så på tv at de kjørte han i en V126. Kanskje det er samme bilen som de kjørte Thatcher i? Har alltid lurt på hvorfor han valgte å kjøre en gammel Merce når han hadde meg seg minst en bil til dette formålet selv.
Olav Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Litt rart at de fortsatt har gående disse gamle bilene. Er jo over tjue år gamle. Men de er sikkert ikke gått langt. Under OL var det faktisk i sving to eller tre pansrede V140, men de ble sendt ut igjen etterpå. Var visstnok noe leieavtale med Mercedes-fabrikken. De var forresten ute på Mjøsisen og trente på glattkjøring med dem en dag før åpningen og kjørte i stykker en støtdemper. Ny ble sendt opp fra Tyskland med eget fly og bilen ble reparert samme kveld. Mercedes på Lillehammer hadde døgnvakt, og servicebiler kjørte rundt og hjelpte gratis alle stjernebiler med problemer, og dem var det ikke få av. Var mange som fikk nytt gratis dieselfilter disse dagene.
Frank Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Var på bilauskjonen noen ganger før hjul, de selger avskrevne biler for staten. Gikk et par volvoer(s60) med mass utstyr, for en billig penge. Jeg forstod det slik at staten har et litt "spesielt" system på avskriving/bokføring, noe som gjør at de selges billig.
Svein A Posted January 16, 2007 Posted January 16, 2007 DE55183 lever i beste velgående. Tidligere eid av Statsministerens kontor, omregistrert til Politidirektoratet i 1998. I følge biltilsynet.
FrodeS Posted January 16, 2007 Posted January 16, 2007 Var på bilauskjonen Jeg forstod det slik at staten har et litt "spesielt" system på avskriving/bokføring, noe som gjør at de selges billig. Hvis de selges på auksjon, så går de vel strengt tatt for den prisen noen vil gi? Det var forresten svæært begrenset info om bilen hos mbclub.ru. Noen som vet hvordan man får opp resten? VIN WDB1260371A190473 Model 500 SEL Chassis 1260371A190473 Engine 117963 12 085494 Transmission 722311 02 690745 Order 0 5 555 32176 Approx. year 1985 Lights BOSCH Cab 11328 Dealer Norway (555) Interior velours grey (978) Paint 040 black (T) (с 01.01.1963) Options
Tore Robert Klerud Posted June 11, 2011 Posted June 11, 2011 Beklager å sparke liv i en eldgammel tråd, men: Ifølge en kamerat av meg som har vært på Teknisk Museum i Oslo relativt nylig har en slik bil endt opp i utstillingen der. Den skal ha vært brukt til kjøretrening og bærer preg av å ha fått en del juling på sine gamle dager. Ifølge Olavs innlegg i tråden kan det altså ha vært to av disse bilene, og siden jeg bare har sett den ene på TV aner jeg ikke noe om den andre. Vet heller ikke hvem av dem som er havnet på museum, men sjekket regnummeret i tråden her og fant ut at den bilen fremdeles er eid av Politidirektoratet, og senest ble EU-godkjent i desember 2006. Det kan jo rime med en bil som står på museum. Vet noen av dere noe om skjebnen til den mystiske nummer 2? Ikke at det gjør noe, men jeg kom bare på det da jeg jobbet med en artikkel om en tilsvarende her for noen dager siden. Hadde jo vært gøy å vite. MVH Tore
Arne Henriksen Posted June 16, 2011 Posted June 16, 2011 ..Ifølge en kamerat av meg som har vært på Teknisk Museum i Oslo relativt nylig har en slik bil endt opp i utstillingen der. Den skal ha vært brukt til kjøretrening og bærer preg av å ha fått en del juling på sine gamle dager...Den har stått der i flere år, jeg tror det er 2 år siden vi var der og da sto den der ihvertfall - og som du sier - den bærer preg av å ha fått juling. Forhåpentligvis skal den shines når de får tid og penger til det.
Olav Posted June 16, 2011 Posted June 16, 2011 Jeg tror disse 2 bilene hadde nummer etter hverandre. Siden DE55182 er en GD vil jeg tro at den på teknisk museum hadde DE55184 Kan noen sjekke det nummeret?
Hallgeir Helland Posted June 17, 2011 Posted June 17, 2011 DE55184 -- Det ble ikke funnet noen bil på angitt registreringsnr..... dette fra bildelkatalogen. DE55182 gir MERCEDES-BENZ G-KLASSE (W460) 230 GE (460,2) samme sted. Reg. førsteg. Norge 18.11.1985
Jeppe Posted June 17, 2011 Posted June 17, 2011 DE55184 ble vraket 19/3 2007. Det er ikke mye som er så gøy som gamle biler og historikk hehe.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now