diy Posted December 10, 2016 Posted December 10, 2016 I første omgang lurer jeg på om den virkelig fungerer eller ikke. Vil den avgi så mye varme at det ikke er å ta feil av? Er det spesielle forutsetninger som må være tilsettelse før den slås på? Utetemp, innstilling av brytere etc.? Om selve varmeelementet er defekt vi jeg la det være som det er, men ønsker å sjekke at spenning er tilstedte nærmest mulig elementet. Hvor gjør jeg dette? Quote
Classic Posted December 10, 2016 Posted December 10, 2016 Sliter du med å få varme i kupeen? Jeg hadde bilen inn på diagnose, og fikk feilmelding på heater booster (ekstra varmeelement). Begynte med litt privat feilsøking men ga etterhvert opp. Det viste seg plutselig at duoventilen måtte skiftes. Da ble det varme i kupeen igjen. Quote
carlsson w211 Posted December 10, 2016 Posted December 10, 2016 er vel litt avhengi hvordan det er programert på din bil, men i utgangspunktet må det være så som så kaldt ute, husker ikke helt 7-8 grader trur jeg, og ac må stå på for at den skal fungerer. siden dette elemente trekker såpass mye strøm så kan du velge å se spenningen i speedometeret og starte bilen når den er kald og kaldt ute, når etterglødinga på glødepluggene slår seg av, ca 2 min, så vil den begynne å trekke relativ mye strøm til heater elementet og vifta øker i hastighet. da vil ofte spenningen dette ned litt. vist du slå av ac så vil du se at spenninga går opp igjen til ca 14v. en annen ting er at når ac er selected så vil duo valve stenge slik at en priorterer å få opp tempraturen på motoren, men du vil normalt ikke merke så mye siden heater elementet avgir såpass med varme, men vist du slår av ac og kjører rundt så vil det ta lengre tid før du får motor temp. en kan godt ha feil på elementet og det fungerer utmerket, da bilen kan kutte ut en del av elementet. dvs den beste måten å feilsøke på er å koble opp og lese av evt feilkode, og se at det faktisk er aktivert. ledningene til elementet og sikring er i fotbrønnen til passasjer siden Quote
Rudi Posted December 10, 2016 Posted December 10, 2016 er vel to element i en pakke om jeg ikke husker feil. Med stardiagnose kan du kjøre aktortest og aktivere element og se hvor mye ampere det trekker. Ikke helt uvanlig at det er brudd i de, men de fleste merker ikke mye til det annet enn at det tar litt lenger tid før det blåser varmt i dashen Quote
Recommended Posts