Jump to content

Recommended Posts

Posted

Justerer litt ventiler på en M 110 motor (280 CE)

I instruksjonsmanualen står det at man kan legge på en "pressure pad" på toppen av ventilen dersom det er umulig å justere mer med justeringsskruen.

Er disse limt på enden av ventilen, og hvor får en tak i disse ?

Posted

høres ut som det en et shims eller noe sånt du er på jakt etter Thomas

jeg ville tatt en prat med pappa brøl på BOS

• 3 weeks later...
Posted

høres ut som det en et shims eller noe sånt du er på jakt etter Thomas

jeg ville tatt en prat med pappa brøl på BOS

Da er shims på plass på ventilen, og alle ventilene er justert  med måleblad. Likevel tikker motoren en tanke. Lurer på om den ene "ventildyttesaken" på kamakselen er slitt litt skjevt.

Posted

Så når begynner det kosmetiske arbeidet?

Snart, som i ikke veldig lenge til. Skal få opp MIG - apparatet i dalen igjen, og tette det som er av hull. Har en plan nå.

Posted

Skal du prøve deg i lakkboksen også? Og har du funnet ut av de elektriske gremlinsene?

Nesten; utvendig lys fungerer. Det som mangler er instrumentbelysning, og det er ikke så nøye. Kjører jo stort sett fint.

Posted

En M110 skal tikke litt, hvis ikke "ligger ventilene på".. disse motorene skal justeres/sjekkes hver 10 000km, men i reealiteten holder det med å sjekke hver 20 000km. Det er min erfaring.

Hilsen

SL 280(R107) kjører

Posted

En M110 skal tikke litt, hvis ikke "ligger ventilene på".. disse motorene skal justeres/sjekkes hver 10 000km, men i reealiteten holder det med å sjekke hver 20 000km. Det er min erfaring.

Hilsen

SL 280(R107) kjører

Ja, enig der, men denne tikker litt mer enn hva jeg liker.

Posted

Fortalte eg om den M110'en jeg hadde? Justerte den 3 ganger, men blei aldri helt kvitt tikkingen! Var en ventil som var helt umulig!

M.

• 3 years later...
Posted

Tar denne fram igjen etter en god stund.

Den nye motoren som jeg har i coupeen tikker nå og litt, altså bare litt. Etter måling med søkerblad, har et par av ventilene litt liten klaring iforhold til hva som er beskrevet (0,10 innsug og 0,25 eksos ved kald motor). Guruene i avd. Stavanger mente at da brenner ventilene seg.

Men ventilene står jo egentlig for langt "opp" av sylinderen, ikke for langt "ned" og faren for å treffe stempelhodet er vel ikke farlig ?

Posted

Tar denne fram igjen etter en god stund.

Den nye motoren som jeg har i coupeen tikker nå og litt, altså bare litt. Etter måling med søkerblad, har et par av ventilene litt liten klaring iforhold til hva som er beskrevet (0,10 innsug og 0,25 eksos ved kald motor). Guruene i avd. Stavanger mente at da brenner ventilene seg.

Men ventilene står jo egentlig for langt "opp" av sylinderen, ikke for langt "ned" og faren for å treffe stempelhodet er vel ikke farlig ?

Nei, lang i fra noe farlig å øke noen tiendedeler her.

Jeg synes at 0,25 hørtes ok ut, men 0,10 er for lite.

Legg også gjerne litt mere slakk på de varmeste syl., altså ,25 i fremkant og mer mot 0.3 i bakant av motoren (eksos).

Ville i det minst ha hatt 0.20 på innsug, men her er det vel flere teorier ute å går. Problemet med for lite klaring er at ventilen ikke stenger helt når motoren har blitt varm, og da mister ventilen all sin kjøling (som går via ventilsetet) og vil brenne seg. Da er det bedre med litt for "mye" slakke om du skjønner.

Posted

At en ventil brenner seg er som Torbjørn sier, at ventilen ikke får kjøling. 75% av ventilens varme forsvinner gjennom ventilsetet når den er lukket. Hvis det ikke er ventilklaring vil den ikke lukkes helt, og blir for varm. Resten av varmen ledes gjennom ventilstammen. Det er eksosventilene som lever under disse tøffe forholdene. Innsugsventilene får kjøling når innsugingsluften strømmer forbi på vei inn i sylinderen. Derfor mindre klaring på innsugsventilene. Eksosventilene har større klaring fordi de blir varmere, utvider seg mer og må ha mer å gå på.

Det er eksosventilene som lager tikkelyd når klaringen er justert riktig. Fabrikkens tall på ventilklaring er testet under alle forhold; det være seg banekjøring eller på tur over Alpene med campingvogn og 40 grader.

Jeg har ikke tenkt på at noen sylindre i en motor er varmere enn andre. Trodde kjølevannssirkulasjonen var så god at det ble nokså likt. Jeg tenker at de sylindrene som ligger nærmest der det kommer inn kjølevann fra radiatoren må være kaldest.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...