Gamlesmeden Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 Hei igjen der ute. Takker for sist med dialogen før sommerferien. Jeg kjørte opp til Helgeland og tilbrakte noen fine uker der. Bilen oppførte seg eksemplarisk på turen og kjøregleden var stor. Jeg har nå satt den inn for vinteren pga. (salttyranniet). Jeg har et spørsmål angående registerkjeden. Det er den orginale fra 92 som sitter i og km/stand på bilen er 317000km. Jeg fikk skiftet kjedestrammern hos BOS Lillestrøm før ferieturen - men kjedet ble ikke skiftet. Når bilen går på tomgang er det begynt å komme en liten godt hørbar "raklelyd". Dette ble observert av en forbipasserende på Lillestrøm Torg for en måned siden. Han kom bort til meg og kommenterte bilen positivt men bemerket at jeg ikke burde dra på langtur med innestående registerkjede når det hadde gått 317000. Han sa at det burde skiftes ved 260- 270000 på denne bilen. Medfører dette riktighet? Er det samme system på cruisecontrollen 124 èn som på den 123èn som jeg slet mye med ifjor? Jeg tenker på kontrollboksen. Systemet begynte å hoppe ut av funksjon under kjøring hyppigere og hyppigere den siste måneden? Jeg lurer også på hva som skjer med motoren min når vi skal begynne å kjøre på 20% granbar og lignende. Blir den vanlige support av 3dl to-taktsolje på tanken ved hver fylling nok? Mvh Gamlesmeden Quote
FrodeS Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 Jeg er ikke helt enig med den gubben. Det er dobbelt kjede på din, og det er ikke kjent for å slakkes allverden. Jeg byttet på min 300 TD Turbo ved 504.000 km, og det var ikke noe nevneverdig slakk å se da. Generelt sett er det ikke noen grunn til å bytte, men det kan jo være skjedd noe med bilen din, som gjør at det er dårlig allikevel. Ta av toppdekslet, så ser du jo fort om kjedet er stramt eller ikke, og hvor langt ut strammeren er. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 8, 2016 Posted December 8, 2016 260.000 km som den personen sa til deg hørtes veldig lite ut på dobbelkjede. Det er jo ikke mer en 2-3 reimskift det. Har du godt oljetrykk på motoren? Quote
Gamlesmeden Posted December 8, 2016 Author Posted December 8, 2016 Hei Frode og Eirik, Takker for svar begge to. Jeg synes at jeg har godt oljetrykk på motoren - med det mener jeg 1,7kg ved 750 rpm (tomgang)og som flyr til topps så snart jeg er nær gasspedalen. Motoren bruker ikke en dråpe olje på sommersesongen (7 mndr.) Hvordan strammer man eventuelt kjedet? Får man målt om det er noe signal som passerer amplifireren og ut til aktuatoren på cruisekontrollen hvis man splitter det koblingspunktet som sitter oppe i venstre forskjerm der hvor ledningen fortsetter inn på aktuatoren? Har nå forespurt på priser lokalt på bytte av reg-kjede og vannpumpe. Prisene varierte fra NOK 12.000 - 16.000 +mva. Sendte en mail til Biltjenest i Arvika og der fikk jeg tilbud på NOK 8.760,00 inkl. mva for samme jobben. Så en kjøretur på 3 timer hver vei er jo lettjente penger spør du meg. Take care! Gamlesmeden Quote
FrodeS Posted December 9, 2016 Posted December 9, 2016 Først og fremst sjekke om kjedet faktisk trenger å byttes. Mulig du kan pirke litt i det gjennom hullet for påfylling av olje. Tar du av topplokket, kommer du greit til. Det er ganske enkelt å ta av. Prisene du har fått syns jeg var drøye. Dette er en ganske enkel jobb å gjøre. Gammelt kjede splittes, nytt kjede skjøtes innpå, motoren turnes rundt til hele kjedet er dratt gjennom, og så skjøtes det nye sammen. Jeg tror dette er riktigdelenummer på kjedet: A0039975594 . Det er tatt utfra min bil, 1992 300 TD Turbo. Quote
KennethJ Posted December 9, 2016 Posted December 9, 2016 Først og fremst sjekke om kjedet faktisk trenger å byttes. Mulig du kan pirke litt i det gjennom hullet for påfylling av olje. Tar du av topplokket, kommer du greit til. Det er ganske enkelt å ta av. Du tenker på toppdeksel vel? Å ta av topplokket for å inspisere kjedet høres voldsomt ut. Quote
E_S Posted December 11, 2016 Posted December 11, 2016 Om det rakler når motoren går på tomgang er det nok noen andre ting jeg ville sett på først: * Multiremstrammeren (kjent for å lage raklelyd når den blir utslitt, veldig vanlig feil) * Vakuumpumpe (litt mindre vanlig, men likevel en "slitedel" etter mange år - feiler den havarerer ofte motoren..) Har hatt biler med OM602 og OM603 (samme type motorer) med langt over 500000 km på originalt kjede uten problemer. Quote
FrodeS Posted December 14, 2016 Posted December 14, 2016 Først og fremst sjekke om kjedet faktisk trenger å byttes. Mulig du kan pirke litt i det gjennom hullet for påfylling av olje. Tar du av topplokket, kommer du greit til. Det er ganske enkelt å ta av. Du tenker på toppdeksel vel? Å ta av topplokket for å inspisere kjedet høres voldsomt ut. Jeg tenker på det du kaller toppdeksel, ja. Ikke selve toppen. Quote
Jonas94 Posted December 14, 2016 Posted December 14, 2016 Jeg kontrollerte kjedet på min OM601 i helga. Ta av toppdeksel og se etter dette merket på cammen. Derreter der du nede på veiva hvor mange grader den står på. Quote
Recommended Posts