260E 4matic Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 En bekjent har en 230TE 87. Etter at radiatoren sprakk har bilen fortsatt å gå varm. Det er blitt byttet: Radiator Vannpumpe Termostat Toppakning (toppen er rett) Hatt på radiatorrens og spylt igjennom hele systemet, og alt ser ut til å være åpent og greit. Har også prøvd å kjøre uten termostat. Selv om måler sto på 120 grader var vannet i ekspansonstanken kaldt, slangen fra radiator inn til motor såvidt lunken. HVA I SVARTE KAN VÆRE GALENT??? Quote
FrodeS Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 Ikke ta ut termostaten, det kan fort gjøre mer tull. Sjekk at termostaten åpner som den skal ved å koke den i en kjele. Det er litt treghet, så det kan fort være at vannet koker før den åpner helt. Blir den varm ved normal kjøring? Disse kan være litt gufne å få ut all luft av. Jeg har sett andre som har måttet parkere bilen med snuta godt oppover for å få ut all luft. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 Disse kan være litt gufne å få ut all luft av. Jeg har sett andre som har måttet parkere bilen med snuta godt oppover for å få ut all luft. Det er ikke min erfaring med M102... Quote
Tor Anton Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 At de er vanskelige å lufte har jeg ikke vært borti. Å skal en sjekke termostaten i en kjele så må en ha den ut. Hvis viseren viser 120grader å motor, radiator og slanger er kalde å det ikke blåser varmt i varmeapparatet så er det feil med føler eller instrument. Det er ikke samme føler til innsprøytningen og viser. Den lille føleren er til viseren. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Olaf Posted December 8, 2016 Posted December 8, 2016 Det er vel også et lufterør fra termostathuset på M102motoren for å hindre bobler. Jeg er helt enig med bige og Tor Anton; hvis motoren ikke er varm, og den står på 120°, så ville jeg sjekke tempgiveren aller først! Det avhenger vel litt om bilen har A/C eller ikke, men clutchen til vifta skal jo også slå inn på 100°/102°. Forsøk å holde igjen vifta uten å knekke fingrene når temperaturen skal være høy på måleren, for å se om clutchen slår inn. Det ligger verkstedhånbøker på tysk som dekker flere versjoner av M102-motorene, på https://mercedesclubs.de/ -> Extras -> Flipbooks -> Werkstatthandbücher Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FrodeS Posted December 8, 2016 Posted December 8, 2016 Disse kan være litt gufne å få ut all luft av. Jeg har sett andre som har måttet parkere bilen med snuta godt oppover for å få ut all luft. Det er ikke min erfaring med M102... Jeg sa KAN. Det har vært oppe her tidligere. Quote
260E 4matic Posted December 9, 2016 Author Posted December 9, 2016 Takk for tips ! Man kan høre den bobler, så måler stemmer nok. Kommer fonténe opp av ekspansjonstanken når man skrur av lokket, er lite varme i varmeapparatet også. Ventilene som sitter v batteriet åpner og lukker... Quote
Olaf Posted December 9, 2016 Posted December 9, 2016 Har du satt inn termostaten riktig vei? Ta ut termostaten og kjør motoren varm og se om du har sirkulasjon uten termostat. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FrodeS Posted December 15, 2016 Posted December 15, 2016 Har du satt inn termostaten riktig vei? Ta ut termostaten og kjør motoren varm og se om du har sirkulasjon uten termostat. Med vennlig hilsen, Olaf Han har prøvd det. Tror ikke man får satt termostaten feil vei heller. Husk at når du åpner lokket, får vannet koketemperatur på 100C. Når det er på, vil trykket sørge for at koketemperaturen er rundt 120. Om da motoren har oppnådd f.eks. 110C, og du tar av lokket, vil det bli ordentlig fontene. Har du målt temperatur på øvre og nedre radiatorslanger? Jeg har dessverre ikke så mye gode tips å komme med. det høres ut som sirkulasjonen er dårlig, men med ny vannpumpe burde det jo være i orden. Quote
Recommended Posts