jim.andre.sørå Posted December 3, 2016 Posted December 3, 2016 Hei, har kjøpt en 300tdt 90 mod, denne står det i en 722.3 kasse som er treig og gire mellom 2-3 giret og slurer i 4 giret. Den er byggd om med større pompe og større turbo og litt rundt så dette er en bil med bra kraft i så skulle hatt noen tips om hva som er best og gjøre? Få overhalt 722.3 kassa/kjøpe brukt, eller få i forsterka clutcher, eller bygge om til manuel og hvilke kasser kan tåle sånt og hva som er lettest og best, vet att 530 bmw kassene er mye brukt til slikt. Så vært greit om noen har gjort noe sånt før, har ei 722.4 kasse fra 250d på handa om denne er brukbar imellom tia? Takk får svar! Quote
Kenneth Sivertsen Posted December 4, 2016 Posted December 4, 2016 Kjører med 722.3 kasse på min som er forsterka av berg automat service. Bremsa 440hk/620nm i motor med denne kassa. Lever på sitt 5 år er det vel med dette oppsettet og har tilbakelagt ca 40 000km med denne effekten. Spørs jo helt hva du skal bruke bilen til, som cruiser/kosebil som jeg bruker den som så er automat helt klart å fortrekke i mine øyne. Men hadde jeg skulla brukt den aktivt/banekjøring så hadde helt klart manuell vært valget. Mercedes har vel sikkert noen dieselkasser som kan brukes fra nyere cdi motorer, men å finne de er vel en annen sak Quote
jim.andre.sørå Posted December 5, 2016 Author Posted December 5, 2016 Hva betalte du for den kassa? Kunne helst å hatt meg ei kasse så jeg kan kjøre langt og være sikker på og komme fram uten problem å at jeg kunne lagt igjen ett sett dekk en plass Så er jo egentli litt etter som om manuel og automat Quote
Olaf Posted December 5, 2016 Posted December 5, 2016 Et forslag til forbedring, med mindre du må levere inn kassa for å skifte flere slitedeler likevel: Hvis du liker å skru litt sjøl, så finnes det bl.a. noe som heter Shift Correction Kits. De er beregnet på å imøtkomme svakheter med originalkassene som er oppdaget over tid. Dette er ikke Shift Modification Kits, det er noe annet. Det er stort sett snakk om små modifikasjoner med endring av fjærtrykk o.s.v., så det krever ikke at du er mekaniker med spesialutdannelse på girkasser! http://superiortransmission.com/product/superior-k722a-d/ for dieselbiler http://superiortransmission.com/product/superior-k722a-g/ for bensinbiler De er tilgjengelige fra veldig mange nettsteder, så gjør et søk. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Kenneth Sivertsen Posted December 5, 2016 Posted December 5, 2016 Hva betalte du for den kassa? Kunne helst å hatt meg ei kasse så jeg kan kjøre langt og være sikker på og komme fram uten problem å at jeg kunne lagt igjen ett sett dekk en plass Så er jo egentli litt etter som om manuel og automat Den kom vel seg på rundt 35k den gang den ble forsterka. Quote
ruditurbo Posted December 6, 2016 Posted December 6, 2016 Kenneth Siversten Mye har du prylt kassa der da om eg kan spør? Quote
jim.andre.sørå Posted December 7, 2016 Author Posted December 7, 2016 Er treig og gire mellom 2 og 3, så skurer den i 4 gire ved pådrag, så da er det vell ingen vits i noe kjapp fiks får man må bytte clutcher i den. Noen som vet om noe driver med overhaling med slike kasser på hobby basis? Får bli vell og få i ei 722.3 kasse og sett inn i første omgang, vist ingen har komplett manuel kasse da Quote
jim.andre.sørå Posted December 7, 2016 Author Posted December 7, 2016 Er girkassa fra m119 (400 4.2l) motoren den samma som på om 603 motorene? Er det bare og sette rett inn og kjøre? Quote
FrodeS Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 Er girkassa fra m119 (400 4.2l) motoren den samma som på om 603 motorene? Er det bare og sette rett inn og kjøre? De er bygget på 722.3. Ganske solide greier. Det er nok allikevel en del forskjeller på kassa fra en bensin og diesel. Tidspunkt for når den skal gire opp og ned (turtall) f.eks. Mulig det kan justeres inn til å få det til å fungere greit. Kick-down styres ikke av selve kassa, så den vil ikke by på problemer. Quote
Olaf Posted December 7, 2016 Posted December 7, 2016 Det er litt skummelt hvis kassa skurrer i 4. gir. Men de andre problemene er jo det som Shift Correction Kitet er laget for å fikse, et kjent problem på alle 722.3/4 kassene er treg giring fra 2 til 3. Et slikt Kit burde sitte i veldig mange 722.3/4-kasser! På 722.3 er det forskjeller på diesel og bensin, bl.a. er kickdown styrt av vakum på dieselmodellene, kickdownbryter under gasspedalen på bensinbilene. 722.3 kassene er veldig sterke kasser rent generelt, rep. manualer ligger på nett. Med vennlig hilsen, Olafmb_722_automat_snittegning.pdf Quote
FrodeS Posted December 8, 2016 Posted December 8, 2016 bl.a. er kickdown styrt av vakum på dieselmodellene, Njæh, det er vel ikke helt riktig? Quote
Olaf Posted December 9, 2016 Posted December 9, 2016 Jeg ber om unnskyldning for å ha feilinformert, jeg vet ikke hvor jeg fikk det fra. Du har helt rett FrodeS, det er kickdownbryter på dieselmodellene også. Med flau hilsen, Olaf Quote
FrodeS Posted December 9, 2016 Posted December 9, 2016 Jeg ber om unnskyldning for å ha feilinformert, jeg vet ikke hvor jeg fikk det fra. Du har helt rett FrodeS, det er kickdownbryter på dieselmodellene også. Med flau hilsen, Olaf Kan skje den beste Det er et eget relé som setter strøm på ledning til kickdownbryteren inntil motoren oppnår et visst turtall. Det betyr at selve kickdown bør fungere greit selv om kassa er fra bensinmotor, men hvordan det er å få resten riktig, det vet jeg ikke. Kanskje er det nok å bare slakke opp på wiren som forteller kassa hvor mye gasspådrag det er. Quote
Recommended Posts