Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har lest litt om diagnoseverktøy. Kan ingenting om dette, men vil gjerne lære litt. Har forstått det slik at alle dieselbiler etter 2004 skal ha en OBD2 kontakt. Har en 2000 mod s210 cdi. Den har en rund diagnosekontakt i motorrommet. Hva kalles en slik kontakt? Kan jeg f.eks bruke iCarsoft MB 2 (som det er reklame for her på nettsidene) på denne bilen? Noen som vil opplyse meg litt :D

Posted

Til Mercedes ville jeg utelukkende kjøpt inn Star C4..

Den runde kontakten er vell en 32?? pins sak.. tror det finnes overganger imellom den og ODB2..

Kjøper du feks Star C4 komplett sett får du med alt :)

Posted

Finnes ikke noe overgang mellom den store runde og OBDII. På den store har du hver styring på hver sin pinne, så da må du evt ha en overgangskabel for hver enhet. Det du må ha er en multiplexer som tar alle kanalene på den runde pluggen og stabler de etter hverandre så de passer som et OBDII signal.

Posted

Finnes ikke noe overgang mellom den store runde og OBDII.

Jeg har da overgang til et annet diagnosesystem. Når det er sagt har jeg testet det på tre biler med 38pin, og ingen av de kommer man inn på. Dette er da et delphi diagnoseapparat.

Næ, til mercedes kan man få til bittelitt med andre maskiner men det er kun star som duger...

Posted

Vi har en sånn stor rund kontakt som er overgang til bananplugger. Den har jeg brukt på Bosch-testeren. Da får man kontakt. Men da ser man også at på en pinne finner man f.eks ecu. På en annen finner du tcu. Og på en tredje esp, osv osv. Så hvordan du skal kunne lage en overgangskabel uten at det er begrensa til en kanal, er mer enn jeg forstår.

Leita litt her, men har ingen bilder her av det. Men vet jeg har lister jeg laga et eller annet sted i rotet over pinnekonfigurasjonen. Mener jeg kopla tre kabler for hver kanal. Power, gnd og signal

Posted

nå skrev jeg vel og at det ikke funker på det jeg har prøvd det på. men kabelen har jeg like fullt. ebay florerer og av overganger fra MB 38pin til OBD2 men jeg tviler på de funker noe bedre. Delphi diagnosen har jo en MUX men det funker ikke uansett.

Posted

Etter å ha lest svarene på innlegget mitt og sett alle fremmedord og datauttrykk som er brukt, skjønner jeg at Star ikke er noe for meg. Jeg trenger noe som er mye enklere som jeg kan ha forutsetninger for å forstå og ha noe  utbytte av å bruke. Har vært inne på sidene til mercedessourse og Kent Bergsma. Han anbefaler en enkel og billig scanner til å lese feilkoder ( Autel can er navnet på denne) Så sier han at ved å Google feilkodene vil man få all den opplysning man trenger. Regner også med at det er flere nybegynnere enn meg der ute som trenger enkelt utstyr for å komme igang, så er kanskje Star neste skritt? Er jeg helt på jordet, eller?

Posted

Skal du kunne få noe særlig nytte av utstyret er det kun Star som gjelder...Det som er enklest å bruke på mercedes, og som gir deg meningsfylte svar(stort sett iallefall) og ikke svadakoder som ofte kommer med alt annet.

Posted

mange motorkoder og dems forklaringer har ikke rot i virkeligheten på rimelige scannere, men mange er riktige og. og som du skriver er det stort sett begrenset til motor.

Posted

Nå har det vel mest med software å gjøre hvor nøyaktig de leser koder. Inntrykket mitt er at selve enheten får de signalene man trenger. Men til Mercedes sverger jeg uansett til Star :D

hjelper lite om enheten får signalene de trenger om de forvrenges til noe som villeder mer enn de veileder da ;)

om diagnoseboksen heter star delphi bosch eller chinese diag har jo ikke mye å si slik sett, signalene og kodene ligger jo i bilen...

Posted

På verkstedet har vi en av de dyre til bosch. Går på alle biler og er fra øverste hylle. Stadig vekk er vi på biler hvor vi har nulla alle feil, men som fremdeles ikke virker 100%. Har også Star pluss bmw og volvo sitt system. Typisk på sånne biler vi ikke klarer å få helt topp, så med det riktige systemet finner man fremdeles kanskje 5-8 feil som ikke Bosch-systemet finner. Så det viser seg gang på gang at det universelle ikke er en fullgod løsning.

Så generelt kan man si at en billigreie ofte kan finne enkle feil, men skal man i mål, må det være et dedikert system for bilmerket.

Posted

De store runde kontaktene og de med banankoblinger er vel blink test? Dette er på biler fram til 2006 eller noe tror jeg. Men var det ikke et krav om at de måtte komme med obd i USA før??

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

Nei, ikke blunktest på den store runde. Hver styring har sin egen signalpinne. Jeg skal finne kontakta og ta et bilde. Er egentlig bare en overgang som gjør det lettere å komme til uten å fikle nedi pluggen.