Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har nå saumfart forumet etter løsning på mitt problem men har ikke funnet noe som går direkte på mitt problem.

Har en 89 mod 190 2.5 diesel, problemet er kaldstart, faller temp ned mot 0 så er det såvidt jeg får fyr på den, må hjelpes igang ved å kjøre starter lengre enn normalt, må ofte prøve flere ganger før den til slutt starter med mye rakling og røyk.

Hvis jeg bruker motorvarmer eller motor er lunken eller driftsvarm så fyrer den tvert du vrir på nøkkelen, summer pent uten å røyklegge nabolaget.

Glødelampa oppfører seg normalt, lyser lengre når det er kald motor og kort når motor er varm.

Har lest at fks 300 diesel har en lask/sikring under dekslet til glødereleet som kan ryke, finner ikke denne sikringen på min?

Glødeplugger ble byttet for 6 år siden, skal vel normalt være i orden siden glødelampen oppfører seg normalt?

Posted

Ville nok sjekket glødepluggene jeg da, høres veldig ut som en eller flere er dårlige/defekte. Mål om alle får strøm når du gløder på kald motor, og hvis du leter litt på nett, evt om du finner noe her på forumet, så finner du nok ut hvilken motstand man skal kunne måle på de for å se om de er i orden/dårlige/defekte. Er litt for mange år siden jeg holdt på med sånt til at jeg husker det i huet  :P :lol:

Begynn der først iallefall, og jobb deg videre derfra. Hvis ikke alle pluggene får strøm så er neste gløderelè. Er det i orden, så er det noe annet.

Hjelper det btw å gløde flere ganger?

Posted

Takker for tips, det hjelper ikke å gløde flere ganger nei, det eneste som hjelper er bruk av motorvarmer, da fyrer den bare du ser på nøkkelen ;-)

Glødelampa oppfører seg normalt, lyser ca 5-6 sek ved kald motor og slukker raskere ved varm motor.

Trodde den ikke lyste før motor starter hvis en eller flere plugger er defekte?

Hører også at det klikke i releet når jeg skrur på tenningen.

Posted

Mål glødepluggene og se om de får strøm når glødelampen lyser. Får de strøm og er tilsynelatende i orden, skift dem. Det hender de måler OK uten å være OK. En slik motor skal starte uten problemer i "hur kaldt som helst" også uten motorvarmer om glødingen er i orden.