FrodeS Posted November 15, 2016 Posted November 15, 2016 Tittet under 300E her en dag, på jakt etter klunk og en bensinlekkasje. Begge deler var enkelt å finne, og lekkasjen grei å fikse. Noen kobberpakninger til bensinpumpa som måtte pusses ned og godsnakkes litt med. Det ser ut til at opphengslageret til mellomakslingen kan være litt på overtid. Det var flere cm slakk der, som den kan løftes opp og ned. Jeg ser for meg å bytte på TDT'n min også. Den har gått vel dobbelt så mye, så det er kanskje på tide der også. Vanskelig å bytte? Noe spesialverktøy som trengs? Quote
Jørgen F.J Posted November 15, 2016 Posted November 15, 2016 Husker ikke helt hvordan den satt fast på aksling, men brukte ingen spesialverktøy. Tror jeg koblet av akslingene på diff siden og dro ut bakre del av akslingen. Mulig eksosen kommer i veien. Gjorde dette ved motorakifte, så husker ikke nøyaktig. Leger ved et bilde jeg knipset nå så jeg står under bilen. Quote
Marevan Posted November 15, 2016 Posted November 15, 2016 Bytt lageret i samme slengen. Koster minimalt og er kjipt å måtte ta det ned på nytt. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Jørgen F.J Posted November 15, 2016 Posted November 15, 2016 Bytt lageret i samme slengen. Koster minimalt og er kjipt å måtte ta det ned på nytt. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Er ikke oppheng/lager samme del ? Quote
3864 Posted November 15, 2016 Posted November 15, 2016 du må ha 2 store fastnøkler for og løsne klemmutteren trur det var 46 og 41mm Quote
FrodeS Posted November 15, 2016 Author Posted November 15, 2016 Klemmutter? Det er lageret som skal byttes, ja. Quote
Marevan Posted November 15, 2016 Posted November 15, 2016 Jeg tenkte på at deg er et kulelager og en opplagring, altså gummiopphenget rundt lageret. De fåes separat. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Jørgen F.J Posted November 15, 2016 Posted November 15, 2016 Det var gummien som tok kveld på min. Mener jeg fikk komplett når jeg skiftet. Quote
FrodeS Posted November 15, 2016 Author Posted November 15, 2016 Godt poeng. Tror jeg får sjekke litt nøyere. Quote
Tor Anton Posted November 16, 2016 Posted November 16, 2016 Skrustikke, hammer og en god megsel og noen minutters arbeid dette. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
3864 Posted November 16, 2016 Posted November 16, 2016 klemmutter ja du ser den på bildet må løsnes for og få kortet inn og tatt ned akslingen Quote
FrodeS Posted November 16, 2016 Author Posted November 16, 2016 Aha. Er det ikke bare å løsne den fra diffen? Quote
3864 Posted November 16, 2016 Posted November 16, 2016 løsne fra diff, løsne opphengslagret, løsne den store mutteren og korte inn akslingen da kan du ta ned bakre del og fremre del kan stå i igjen. akslingen må jo uansett deles for og bytte lagret, men akslingen må altså kortes inn for og få den ned fra diffen Quote
Jørgen F.J Posted November 16, 2016 Posted November 16, 2016 på min kunne jeg skyve akslingen rett på stjerna. måtte ikke løsne på muttra. Quote
FrodeS Posted November 16, 2016 Author Posted November 16, 2016 Ny handletur. Oppheng med lager handlet inn. Får ta en bil av gangen. På TDT har jeg ingen ulyder derfra som jeg vet om, men har aldri sjekket etter slakk. Kan jo være artig å se hvordan det ser ut etter drøye 600k. Det blir en liten sjau der med bunnpanne på automaten, hjullager høyre bak, og da også nytt blekk, nye bremsesko begge sider, håndbrekkwirer, mekanismen til brekket oppunder bilen, og de mekanismene som dytter ut bremseskoene. Sikkert greit å ta alt på en gang når en først holder på. Mulig diffen blir byttet også. Hjullager er vel det jeg gleder meg aller mest til. Quote
Jørgen F.J Posted November 17, 2016 Posted November 17, 2016 Har du sjekket ¨hardykoblingene¨ ? Kan jo være at dem også er blitt slakk. Hjullager er bestandig gøy! Vinkelsliper og meisel gjør jobben godt ! Quote
Eirik Tømmerås Posted November 18, 2016 Posted November 18, 2016 Hadde mellomaksel sjau på 190´n i sommer og byttet opphengslagring med kulelager og begge balatakoblingene. Det var fort gjort da jeg kjøpte meg hydraulisk presse i vår. Du trenger ikke det men, det gjorde jobben svært enkel. Quote
Recommended Posts