Jump to content

2007 W211 Motorlampe og Nødmodus - Partikkelfilter?

Recommended Posts

Posted

Hei,

Lurer på om noen vet hva dette kan være. Har en 2007 MB E220 CDI hvor det til tider skjer at motorlampe lyser og bilen går i nødmodus. Har koblet opp og sjekket feilkoder hos en bekjent og det kom da feil på partikkelfilter.

Men la meg forklare litt hva jeg mener med at motorlampe og nødmodus kommer tidvis. Det dukker ofte opp når det er fuktig vær, altså ved en del regn, skjer også av og til når det ikke er fuktig. Av og til lyser kun motorlampe, andre ganger lyser motorlampe og bilen går i nødmodus (sperrer på 3000 omdreininger). Hvis man stopper bilen når den går i nødmodus og skrur to hakk på tenningen, setter den deretter i Drive, deretter i Nøytral, starter bilen og ruser den opp over 3000 omdreininger så går den plutselig helt fint igjen. Den kan da gå fint i mange dager, før motorlampe plutselig lyser igjen og det kan deretter ta alt fra minutter til dager før den er tilbake i nødmodus. Deretter er det bare å gjøre samme prosedyre igjen.

Det er ganske kostbart å bytte partikkelfilter og enkelte som jeg har snakket med mener at det kan være noen sensorer eller andre ting som også kan påvirke her. Har også fra tidligere lært at avlesing av feilkoder ikke alltid stemmer, hadde en Passat for mange år siden som hadde fullt av diverse feil også viste det seg til slutt at det var luftmengdemåler som var gåen.

Er det noen som har forslag til hva som kan være feil her? Burde man bare i bite i seg det sure eple her og koste på bytte av partikkelfilter, eller har dere andre og mer rimelige forslag som man prøve først?

På forhånd takk.

Posted

Hei.

En nabo av meg fikk også opp motorlys, var på verksted og fikk besked om og bytte partikkelfilter,

Etter en  sjekk fant vi sprekk i turboslanger tapet de og etter en lang køretur var alt i orden, start der