Jump to content

Recommended Posts

Posted

Når gradestokken kryper ned under -5 skjer det ingenting når tenningsnøkkel vris rundt. 15 min med varmluftsovn på startmotor endrer saken, den drar greit rundt. Hva gjør jeg? Trolig møkk, kombinert med frysing som gjør den går tregt? Er det vanskelig å ta den av og rense?

Harald

Posted

Det er nok kondens og gammalt fett som fryser. Bør være mulig å plukke i biter og gjøre reint og smøre litt.

Hvordan den er å ta ut på en sånn diesel, får ander svare på  :D

Posted

Ved nærmere ettertanke så kan det også være en mulighet for brudd i viklingene på startrele. Når det er kalt og det ikke virker, ohm mellom den lille koplinga på startreleet og jord med tenning av.

Posted

Første bud må være å sjekke om det kommer strøm til starteren når du vrir om nøkkelen. Det er en feit og en tynn kabel inn. Den feite skal ha strøm hele tida, og den tynne bare når du vrir om på nøkkelen. For å teste, går det an å kortslutte mellom de to, og se om det skjer noe. Pass på å ikke kortslutte til jord, det er ingen sikring på den feite.

Siden den kommer når starteren får varme på seg, antar jeg at det er selve starteren om å gjøre, men det er ganske enkelt å sjekke. Ei prøvelampe er ikke helt feil.

Jobben med å bytte er helt grei så lenge det ikke er 4matic, men den må ut nedenfra. To bolter under. Kan være en fordel med mange forlengere, og stikke skralla inn bak/ved siden av girkassa når du tar den øvre, men det går med fastnøkkel også.

• 11 months later...