Jump to content

Interiør W123

Recommended Posts

Posted

Hallo.

Har fryktelig lyst til å få med meg Gol-treffet i år, men er sørgelig klar over at det er en del som skal gjøres med Helmut (84 280 SE) før han er klar for å vises frem. Det begynner underbevisstheten min å bruke som en mulig unnskyldning for å "finne på noe" for å være sikker på å ha en passende bil å delta med. Har i den anledning lest mye 123-tråder både her og på freak-forumet den siste tiden, og siden jeg aldri har eid en slik og dermed heller aldri satt meg særlig inn i disse bilene:

- Hvordan ser seter i ekte skinn ut i forhold til MB-Tex? Har inntrykk av at ekte skinn er langt sjeldnere på 123-serien enn de nyere modellene?

- Fant en informativ tysk side med mye informasjon om de forskjellige fargene og interiørvalgene. Der finner jeg oppgitt vanlig stoff, MB-Tex, velour og "Echt Leder". Men noen biler jeg har sett har skai på sidene og stoff i midten - "del-skai", eller hva man skal kalle det. Hva med det, er det basis-utstyr helt i bunnen av rangstigen, eller bare tilbudt på noen modeller, eller hva?

- Ser at noen biler har en smal kantlist rundt hjulbuene, litt mindre enn "rustbuelistene" som ble populære på 124 og nyere. Er det også årsmodellavhengig, er det skille mellom firer/sekser, diesel/bensin eller noe annet? Samme med støtfangere som går hele veien rundt hjørnet i krom (observert på noen CE´er) versus de hvor hjørnestykkene er helt i sort plast?

Dette er sikkert å finne på nettet ett eller annet sted, men jeg har ikke funnet det, og tenkte at det sikkert er noen 123-guruer der ute som tilgir disse unødvendige spørsmålene og kan tenke seg å bedrive litt kjapp opplæring av en 123-wannabe...

PS: Betenkninger om hvilke farger som er mest sjeldne er også velkomne. Hadde vært moro å se etter noe litt utenom det vanlige...

MVH Tore

Posted

Ekte skinn tror jeg faktisk ikke at jeg har sett i en 123 enda, men kjennere vil ha det til at utseendemessig er det ikke stor forskjell mellom skinn og MB-TEX utseendemessig. Etter så mange år tror jeg nok en bil med MB-TEX vil ha det interiøret som er i best stand. Skinn er ekstremt sjeldent, men det ble visstnok levert en del t-modeller og coupeer med skinn de siste årene. Selv driver jeg og leter etter et skinn eller TEX interiør til t-modell om dagen. Vennligst ta kontakt med meg hvis dere vet om noe!

Velour var vel noe av det grommeste man fikk på denne tiden, men disse setene blir fort slitt og bleket av solen, så sjansen for å finne en bil med et pent interiør er liten. :( Mine kilder forteller meg at opptil 1982 hadde man seter med vinyl på sidene og stoff i midten. Disse ble erstattet av seter i fullt stoff i 1982, setene fikk da også en redesignet seterygg som gir mer bakseteplass.

Er litt usikker på de smale kantlistene du prater om, det er i hvertfall ikke orginalt. Støtfangere som går helt rundt hjørnet i chrome er 280 biler. 280ene har også luftegitteret rett foran frontruten i chrome.

Synes jeg må prate litt om motorer også når jeg er i gang. Selv valgte jeg å kjøpe en 230TE, litt fordi det var en som dukket opp, og litt fordi jeg synes det er et fornuftig motorvalg i disse bilene. 280ene synes jeg er altfor tørste og ikke går de så veldig mye bedre enn 230ene. Dieselmotorene er bunnsolide som fy men de uten turbo er forferdelig kjedelige. 300TDTen er den som er noe å ha hvis man vil ha en diesel. Dessverre er de aller fleste dieselbilene ganske nedkjørte og det er lettere å finne en 230 i god stand.

Når det gjelder hvilke farger som er mest sjeldne er jeg usikker. Jeg vet at jeg hadde en link et sted til noen produksjonstall og slikt, men det finner jeg ikke igjen. Selv har jeg petroleumsgrønn, og det er nok en forholdsvis sjelden farge, selv om jeg har møtt et par like biler. Jeg ville heller konsentrert meg om å finne en bil som var så strøken som overhodet mulig fremfor å finne en spesiell farge.

Posted

Hallo.

Har fryktelig lyst til å få med meg Gol-treffet i år, men er sørgelig klar over at det er en del som skal gjøres med Helmut (84 280 SE) før han er klar for å vises frem.

Jeg håper ikke folk går rundt og tror at Landstreffet kun handler om å vise fram bilen sin. Selvsagt er det morro å vise fram, men det viktigste er å ha en helg sammen med likesinnede.

Samme med støtfangere som går hele veien rundt hjørnet i krom (observert på noen CE´er) versus de hvor hjørnestykkene er helt i sort plast?

De var kun på toppmodellen av CE, altså 280CE. Grisedyre å få tak i. Jeg fikk tilbud om en småsliten bakfanger fra 280CE til 2500,- en gang. Den var det noe rust på, så den måtte nok vært slipt ned og chrommet på nytt.

Posted

Alle coupeer har såvidt jeg vet kromfangere som går rundt hjørnene - når det gjelder sedan og stv. så var det kun 280 som hadde slike.

Det ser ut til at europeiske coupeer har det, men ikke amerikanske:

Yello2_280CE.jpg

Jeg må grave litt mer i dette. I den tyske originale salgsbrosjyren på S123 jeg har, har ikke 280TE hele krommede fangere. Jeg tror europeisk 280E og alle CE har hele krommede fangere, og amerikanske coupeer og alle andre modeller inklusive 280TE har krommet fanger med svart plast på sidene. Hvis noen vet dette sikkert, så er i hvertfall jeg interessert i fasiten.

Posted

Hallo.

Har fryktelig lyst til å få med meg Gol-treffet i år, men er sørgelig klar over at det er en del som skal gjøres med Helmut (84 280 SE) før han er klar for å vises frem.

Jeg håper ikke folk går rundt og tror at Landstreffet kun handler om å vise fram bilen sin. Selvsagt er det morro å vise fram, men det viktigste er å ha en helg sammen med likesinnede.

Neida, ta det helt med ro, jeg tror ikke det. Det handler bare om at det tross alt er morsommere å komme til treffet med bil av rett merke enn bruks-Audien eller noen av amerikanerne. Og tro meg, jeg har brukt langt dårligere unnskyldninger enn dette overfor meg selv når det gjelder å rettferdiggjøre det å kjøpe (enda) en bil jeg egentlig ikke trenger...

For øvrig: Takk for informasjon, folkens. Tolker det dithen at stoff med skai på sidene altså er det som offisielt betegnes som stoffseter på biler opp til 1982, og at de jeg har sett med "hel-stoff" altså må være senere biler.

MVH Tore

Posted

På min 280 CE (C 123) mener jeg det er skinnseter, type lys beige.

Slik jeg har sett, er de helkrommede støtfangere standard på coupéer (230 og 280), samt 280/280E sedan, da stv. har hakk til ryggelys og tåkelys bak, slik at den ble levert med fanger med plast på endene.

Forøvrig så har en tidligere eier puttet på "ordinære" fangere på min, slik at jeg er på jakt etter "280 - fangere", noe som er svindyrt.. selv på e-bay

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...