Jump to content

Distronic/Distronic +, ettermontering? Og webasto ettermontering?

Recommended Posts

Posted

Jeg har sett det har vært nevnt i flere andre tråder når jeg søkte, at distronic kan ettermonteres? Hvis jeg har skjønt det rett så er det denne radaren/avstandsvarsleren i front som er kjekk å ha.

Jeg har en W212 2010 mod E350CDI uten dette.

Er det mulig å ettermontere, hva kan noe slikt koste, og ikke minst; Er det verdt det?

Med det samme lurer jeg på ettermontering av webasto/eberspächer. Er et mulig å få gjort dette uten å bli flådd levende?

Jeg er -litt- skrukyndig sjøl, så kunne det vært et alternativ å finne en hel varmer fra en hoggebil/delebil og bare kjøpt styringa ved siden av?

Tipper det er så mye elektronikk og bannskap i dissa bilene at en hobbymekaniker ikke kan fullføre en slik montering sjøl...

Posted

Tidligere medlem her har gjort det. Det er bare snakk om tålmodighet til å gjøre det skikkelig. Sikkert en del som må av, og så på igjen. Men overkommelig for en som er motivert nok.

Det er mulig det må kodes noe i etterkant, men det er jo noe man kan få hjelp til mot noen penger. Ville evnt forhørt meg med kyndig verksted. (ikke BOS)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Høres jo interessant ut, og en tur til Nederland er da ikke å forakte. Men spørsmålet er jo om det er så nyttig at det er verdt å ha/ettermontere. Ang. Webasto så har jeg fått noen sinnsvake priser på det her til lands, så å gjøre det her er ganske uaktuelt igrunn.

Men dæven så digg det hadde vært å hatt det...

Posted

Har forespurt Steve noen ganger vedrørende ettermontering av diverse utstyr. Prisen er helt grei for noe utstyr. Noe er veldig dyrt også der.  I tillegg må man ta i betraktning av at man må reise begge veier, ta seg fri fra jobb kanskje.

Min S204 har ikke Distronic og på den måtte jeg først bytte ut ESP Basic med ESP Premium ++++

Jeg kunne tenke med både Distronic, elektrisk bakluke +++ Å bygge om bilen vil ikke skje, da bytter jeg heller til en bil som har dette allerede. Det må da bli billigere.

P.S Har webasto og er helt digg. Min neste bil skal også ha en form for forvarming av kupeen.

Posted

Har forespurt Steve noen ganger vedrørende ettermontering av diverse utstyr. Prisen er helt grei for noe utstyr. Noe er veldig dyrt også der.  I tillegg må man ta i betraktning av at man må reise begge veier, ta seg fri fra jobb kanskje.

Min S204 har ikke Distronic og på den måtte jeg først bytte ut ESP Basic med ESP Premium ++++

Jeg kunne tenke med både Distronic, elektrisk bakluke +++ Å bygge om bilen vil ikke skje, da bytter jeg heller til en bil som har dette allerede. Det må da bli billigere.

P.S Har webasto og er helt digg. Min neste bil skal også ha en form for forvarming av kupeen.

Beste å finne et godt utstyrt eksemplar ved kjøp, for ettermontering av utstyr er en hobby en vanlig person med grei økonomi ikke kan holde på med.

Posted

Beste å finne et godt utstyrt eksemplar ved kjøp, for ettermontering av utstyr er en hobby en vanlig person med grei økonomi ikke kan holde på med.

Kan vel ikke være mer enig her, spesielt om man i tillegg har familie, så er det ikke så enkelt å få forståelse for en dyr ombygging "man ikke trenger"

Posted

trenger ikke være så dyrt med webasto... drev å fulgte litt med på diverse plasser når jeg var ute etter webasto til w211, og etter noen mnd kom jeg over en overhalt webasto (så helt ny ut) komplett med ledningsnett, rør, pumpe fjernkontrol osv med moms og porto ble d nesten 7k. fra tyskland. brukte ei helg på å montere dette og kode om i star. hvordan dette skulle monteres sto i star. og var en relativ enkel jobb.

eneste ulempen er at det ikke står i data kortet til bilen, og tenkte ikke på det når duo valven gikk sund, og kjøpte først feil ventil siden jeg så etter p/n i epc :P

Posted

Webasto hadde gjort seg på min 211 også. Jeg har en del ekstrautstyr på bilen, men jeg var ikke like erfaren da jeg kjøpte bilen med utstyrskoder og hva som var tilgjengelig. Jeg trodde bla. PTS (parktronic var standard). Det viste seg å koste meg 20 000 for å få det ettermontert, utelukket.

Men er det virkelig en kode jeg savner fra min forrige bil, er det 213 parameterstyring. Men det er vel bare styret for å få denne styringen ettermontert? Eller er det mulig? Er det selve rattstammen som må skiftes, sammen med overgang fra vanlig servopumpe til tannstag? Noen som har erfaringer eller preferanser å bidra med her?  Veldig rart at de absolutt bestemte seg for bla. massasjeseter og kjøling i setene (noe som er totalt unyttig), men ikke parktronic og parameterstyring.

Skal man ha en bil som er personlig utstyrt, er det nok billigere å kjøpe en ny bil  :lol:

Posted

Men er det virkelig en kode jeg savner fra min forrige bil, er det 213 parameterstyring. Men det er vel bare styret for å få denne styringen ettermontert? Eller er det mulig? Er det selve rattstammen som må skiftes, sammen med overgang fra vanlig servopumpe til tannstag? Noen som har erfaringer eller preferanser å bidra med her?

På min savnes det også kode 213 Parameterstyring. en forespørsel ble sendt til Steve

213 parameter power steering: this requires a different ESP module (at least - it does for the pre facelift 204s) and steering racks are hard to find used...a total price rapidly runs up to 2000 euro excl. VAT and excl. shipping

Posted

Angående webasto ettermontering. Har kikket litt på nettet i ren nysgjerrighet etter brukte varmere fra delebiler/hoggebiler. Og det finnes jo ganske mange, til priser fra 2500-4500kr..

Så da kommer jo premiespørsmålet; kan jeg ta en varmer fra en hvilken som helst bil og montere i bilen min? Type 210-211 og 212? Eller andre typer biler som har samme varmer som går omhverandre?

Selve varmeren er jo den dyreste når det kommer til ettermontering (ca 10.000kr ny), så om jeg fikk tak i noe helt og pent brukt så kunne det kanskje kommet ned på en overkommelig pris.

Hvordan er det så med ledningsnett og tilkobling? Kan man være så heldig at det ligger noe klart fra før så det er omtrent plug 'n' play? Må jeg hente fra en 350cdi eller funker det med alle 212 fra 2009 til 2012-13 når faceliften kom?

Hadde kanskje vært vel så lettvint å forfatte en mail til Steve, men teknisk-engelsk osv er jeg ikke så god på. Vil anta at det er noen her som sitter med litt kunnskap iallefall :D

Posted

Har du først hatt Distronic, er det utstyr du nesten ikke klarer deg uten. Har det i min bil og kunne ikke vært uten nå. Har også Webasto, og her vurderer jeg å montere en Webasto Thermo Call TC4. Da kan den styres via en APP  :D

Husk at Webasto tatt fra W210 eller evt tidligere W211 biler kan ha eldre modeller med mindre kw, og at du ikke vet tilstanden på de. Beste er nok en ny handlet fra Tyskland. Finnes jo på Ebay.de.

Posted

Høres jo interessant ut, og en tur til Nederland er da ikke å forakte. Men spørsmålet er jo om det er så nyttig at det er verdt å ha/ettermontere. Ang. Webasto så har jeg fått noen sinnsvake priser på det her til lands, så å gjøre det her er ganske uaktuelt igrunn.

Men dæven så digg det hadde vært å hatt det...

I min mening, så er Webasto ment å bli sinnssvak av. Flott og fint med defa, så lenge man har en stikkontakt. Jeg ettermonterte i min 124 (kan ikke sammenliknes med ettermontering i 212), og bruker den "hele tida". Litt oppjustert ladespenning, så har jeg ikke plunder med for lite strøm heller.

Vi vurderte en tur til Nederland for å få montert webasto i E240'n, men det rant liksom litt ut.

Hva har du fått av priser på ettermontering?

Posted

Har du først hatt Distronic, er det utstyr du nesten ikke klarer deg uten. Har det i min bil og kunne ikke vært uten nå. Har også Webasto, og her vurderer jeg å montere en Webasto Thermo Call TC4. Da kan den styres via en APP  :D

Husk at Webasto tatt fra W210 eller evt tidligere W211 biler kan ha eldre modeller med mindre kw, og at du ikke vet tilstanden på de. Beste er nok en ny handlet fra Tyskland. Finnes jo på Ebay.de.

Det er et godt poeng kanskje ja :) Kikka litt på det, koster jo borti 10 lapper for varmeren der også har jeg sett. Og da er man jo omtrent like langt..

I min mening, så er Webasto ment å bli sinnssvak av. Flott og fint med defa, så lenge man har en stikkontakt. Jeg ettermonterte i min 124 (kan ikke sammenliknes med ettermontering i 212), og bruker den "hele tida". Litt oppjustert ladespenning, så har jeg ikke plunder med for lite STRØM heller.

Vi vurderte en tur til Nederland for å få montert webasto i E240'n, men det rant liksom litt ut.

Hva har du fått av priser på ettermontering?

Har fått priser på 25-30.000 for komplett montering.. Bare varmeren ca 10k +++++...

Og SÅ mye penger gidder jeg ikke bruke. Ikke har jeg det heller, hehe.

Derfor jeg tenkte at kanskje om man fikk tak i noe brukt så kunne man fått det til noe billigere :)

Posted

Ja, Webasto er jo noe av det dyreste du kan ettermontere....

Delene er dyre(nye), og det tar mye tid...

Har vurdert dette på min S211, brenneren var ikke noe problem å få tak i.. men ledingsnettet var værre..

Hadde jeg fått tak i det, så hadde jeg nok hatt webasto.. nå vurderer jeg en 1500w element med sirkulasjonspumpe, + 1200w Defa vifte..