Svenn Arve 212 Posted November 7, 2016 Posted November 7, 2016 Jeg har en 124 300 TD 606 suge diesel. Lurer på og montere turbo etter vært. Så jeg lurer på om vilke turbo dere anbefaler, og eksosmanifol som jeg må bruke, og hvilke intercooler jeg bør gå for. Bør jeg gjøre noe med motoren før jeg monterer turbo? Hva med dieselpumpen, bør jeg oppgradere den? Hadde ikke tenkt noe ekstrem motor, men kanskje 200 hk eller deromkring. Skal ikke blodtrimmes. Er det ellers noe som dere anbefaler jeg bør gjøre med et slikt prosjekt? Håper på mange forslag og ideer her. Quote
Jørgen F.J Posted November 7, 2016 Posted November 7, 2016 Uten noen peiling på dieselmotorene, så tror jeg denne ble levert i turboform. så finnes vel brukte ombygnings sett. 147hk orginal, så vet jeg flere har stilt opp dieselpumpen og skiftet element i dem for mer effekt. Quote
Svenn Arve 212 Posted November 7, 2016 Author Posted November 7, 2016 Uten noen peiling på dieselmotorene, så tror jeg denne ble levert i turboform. så finnes vel brukte ombygnings sett. 147hk orginal, så vet jeg flere har stilt opp dieselpumpen og skiftet element i dem for mer effekt. Dette er en 606 uten turbo, 24v så den er det 136hk. Jeg vet det er orginalt 177 i 210, men da er det vel ei annen dieselpumpe, og muligens noe mere forskjeller også. Quote
Jørgen F.J Posted November 7, 2016 Posted November 7, 2016 Tengte feil 3L Tengte på 12v'en Beklager. Quote
FrodeS Posted November 10, 2016 Posted November 10, 2016 OM606 sugediesel har i stor grad samme pumpa som OM603 med/uten turbo. 5,5 mm elementer, som i praksis holder til ca. 180 hk. Du vil få en del mer ompf med "bare" turbo og oppjustert pumpe, men for best mulig resultat, bør pumpa overhales med større elementer, og tilpasses turbo. Det har blant annet med at den skal begrense mengden diesel i forhold til turbotrykket. Quote
Svenn Arve 212 Posted November 10, 2016 Author Posted November 10, 2016 OM606 sugediesel har i stor grad samme pumpa som OM603 med/uten turbo. 5,5 mm elementer, som i praksis holder til ca. 180 hk. Du vil få en del mer ompf med "bare" turbo og oppjustert pumpe, men for best mulig resultat, bør pumpa overhales med større elementer, og tilpasses turbo. Det har blant annet med at den skal begrense mengden diesel i forhold til turbotrykket. Er vel da smartest og få dieselmekken til og overhale, og bygge om pumpen da? Er det noen som vet hva han kan ta for en slik jobb? Er det greit nok og bruke grenrøret fra 210 sin 606 motor? Hvilke turbo bør jeg gå for? Quote
FrodeS Posted November 10, 2016 Posted November 10, 2016 Det er flere som bygger om. Dieselmeken har i hvert fall blitt veldig kjent for å bygge om pumper så de gir MYE diesel, og man kan få 4-5-6-700 hk i disse gamle greiene. Hvis jeg noen gang kommer så langt, så har jeg tenkte å sende pumpa mi til Tom Niklaus (TomNik) i Tyskland. Da er det ikke for å få enorm effekt og masse svartrøyk, men for å få litt mer enn hva som er der nå. Den vil da kunne levere nok til ca. 300 hk, men fokus er på å heller få mest mulig ut av eksisterende turbo, minst mulig varme, bedre respons og lavt forbruk. Quote
Svenn Arve 212 Posted November 10, 2016 Author Posted November 10, 2016 Da har jeg fått svar fra Dieselmeken hva det koster og bygge om pumpen til og klare 250 hk. 9000 skr. Da må jeg finne ut hvilke turbo jeg må gå for, og nytt grenrør og intercooler. Quote
slippern Posted November 11, 2016 Posted November 11, 2016 Er det underspyling på stemplene på motoren uten turbo? Quote
Svenn Arve 212 Posted November 11, 2016 Author Posted November 11, 2016 Er det underspyling på stemplene på motoren uten turbo? Det har ikke jeg peiling på Quote
FrodeS Posted November 11, 2016 Posted November 11, 2016 Da har jeg fått svar fra Dieselmeken hva det koster og bygge om pumpen til og klare 250 hk. 9000 skr. Da må jeg finne ut hvilke turbo jeg må gå for, og nytt grenrør og intercooler. Tror det er samme prisen han tar for all ombygging. Quote
Svenn Arve 212 Posted November 11, 2016 Author Posted November 11, 2016 Hvilke Turbo bør jag gå for? Quote
Recommended Posts