Jump to content

Vurderer kjøp av facelift W211 280CDI 4matic 07 sedan.

Recommended Posts

Posted

Heisann,

Jeg vurderer å kjøpe en W211 som beskrevet i emnet.

Jeg har lånt den for en prøvetur og la merke til en ganske krafitg during/knitring i rattet ved full sving i lav fart. Dette virker absolutt ikke normalt. Har søkt litt rundt her på forumet og det virker som om det et symptom på slitt fordelergirkasse? Dette høres dyrt ut...

I tillegg kommer det en vibrasjon fra høyre bakhjul når man bremser, heller ikke å beskrive som normalt, selvsagt.

Det er også hull i servicehistorikk  Han som selger sier at han har hatt service på den i dette tidsrommet, men at dette er tatt svart, hvilket sikkert er sant.. Det er en kar i 70-årene som selger. Men uten stempel i boken er man i grunn like langt mtp. annenhåndsverdi...

Jeg har også hatt den på en kjøpstest hos NAF. De dokumenterer det samme:

-during ved full sving i lav fart.

-pulserende bremsevirkning høyre bak (kast i skive?)

I tillegg til

- rust på bremser foran (Bilen har stått for det meste i ro 3-4 mnd grunnet sykdom hos eier)--  - en god del feilkoder, noen permanente på glødeplugger (feilkode 2133, 2136-2138).

- 4 gamle vinterdekk, der 2 anbefales byttet. Gode sommerdekk.

- Dårlig effekt på AC/klimanlegg)

- Noe småplukk (askebeger bak lar seg ikke lukke, tregt soltak (må smøres opp) etc..)

Etter presentasjon av rapporten tok eier bilen meg seg til dem som har hatt den på de siste servicer, et MB-verksted (ikke BOS). Der forsto jeg det slik at de fikk slettet feilkoder, tok en "service b" som manglet (10k km overskredet), og fiksa noe av småplukket. Her mangler jeg alle detaljer, og har bedt om dokumentasjon om hva som ble gjort noe med.

Angående durelyden ved full sving, bekreftet de antagelsen min, en sleten fordelerkasse. De opplyste derimot at "det ikke var noe problem å kjøre med dette". Det kan sikkert stemme, helt til det ikke går lenger..

Selger vil ha rundt 220k. Jeg tenker at en ikke ubetydelig prisreduksjon bør  aksepteres av selger gitt de mangler bilen har.

Har dere noen forslag til hvordan jeg skulle angrepet saken ovenfor selger?

Posted

Fordelingskassa er nok defekt, det er ikke slitasje men en mekanisk feil.

Det MÅ byttes olje på fordelingskassa pr. 60kkm, ellers skjer dette mer eller mindre garantert på et tidspunkt.

Du kan jo sjekke pris på bytte av denne her i Norge, og få de til å slå av tilsvarende i pris.. Da er plutselig bilen ganske mye rimeligere.

På min bil ble det fikset i Tyskland, det kostet meg 2700 euro.

Posted

Hei Kenneth,

Takk for svar. Jeg kommer til å foreslå dette, evt. at den selges med ny fordelerkasse, i tillegg til et avslag i prisen for å bøte på de andre manglene.

Hva tenker dere om feilkoder? Jeg regner med permanent betyr at man ikke bare kan tilbaketille loggen, og at det dermed er noe som faktisk er reelt og fysisk må utbedres.

Bremser er vel greit. Der må man mest sannsynlig bare skifte 4 skiver og og 8 klosser, og alt er på stell.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...