Jump to content

motorbytte fra 2,3 til 2,6 i en w123

Recommended Posts

Guest Godo_PPL
Posted

Har et prosjekt på gang:

Jeg har en '83 mod MB 230E med defekt motor, fikk kjøpt en 2,6 rekkesekser på høggeren i dag :)

lurer på hvordan det passer med motorfester osv. med denne motoren?

sikkert noen som har prøvd noe lignende får jeg håpe  :?

Posted

Du kommer til å få store problemer med å få godkjent det dessverre. Hvorvidt motoren vil passe vet jeg ikke, jeg ville heller fått tak i en M110 motor (2.8) siden disse satt i 123ene fra fabrikken.

Guest Godo_PPL
Posted

hvorfor problemer med godkjenning hvis alt er skikkelig utført?

hva er specs på m110 motoren?

Forresten:

hvordan er det med motorbytte når den motoren jeg kjøpte hadde automatkasse, og jeg har manuell 4-tr i min bil?

Posted

Du får problemer fordi biltilsynet forlanger papirer på alt mulig. Når motoren du vil sette inn ikke ble levert i bilen blir det ganske vanskelig, dog, ingenting er umulig.

Data for M110 i S123

Antall sylindre6 (rekke)
Antall ventiler12
Boring/slaglengde86,0 / 78,8 mm
Slagvolum2746 cm3
Kompresjon8,7; fra 04/78: 9,0
Effekt177 HK ved 6000 o./min.
185 HK ved 5800 o./min. fra 04/78
Dreiemoment234 Nm ved 4500 o./min.
240 Nm ved 4500 o./min. fra 04/78
Akselerasjon 0-100 km/t4+5-tr. man.: 10,2 sekunder
4-tr. aut.: 11,2 sekunder
Topphastighet4+5-tr. man.: 200 km/t
4-tr. aut.: 195 km/t

(Tallene er hentet fra mercefreaken.com og er for S123 280TE)

Posted

Forresten:

hvordan er det med motorbytte når den motoren jeg kjøpte hadde automatkasse, og jeg har manuell 4-tr i min bil?

Det er fullt mulig å bygge om, men det er en del ting som skal på plass. Hva du må gjøre har jeg dessverre ikke full oversikt over. Jeg vil anbefalle deg å finne en delebil, noe som burde være ganske enkelt. Trenger du en sedan har jeg en 300D med automat som du kan få for pant.

Guest Godo_PPL
Posted

skal prøve å få inn 2,6n tror jeg. den har el. innsprut, og det har vel ikke M110 motoren

burde ikke være problemer å få det godkjent, men hvordan er det med bremsene? hva er de dimensjonert for?

Vet noen om det er forskjell på motorfester på 4syl i forhold til 6syl og på 123 kontra 124?

må være en del som har vært borti motorbytte før skulle jeg tro...

Posted

M103 har mekanisk innsprut, samme som M110 i 280E. Men du får også M110 med forgasser. Men jeg vil påstå at M103 er en bedre motor enn M110. Men en 260 motor ville jeg ikke ha satt inn. Da ville jeg heller ha gått for 300 som er dønn lik 260 bortsett fra boring og slaglengde.

Guest Godo_PPL
Posted

Nå har det seg slik at jeg har kjøpt en 260 motor så planen er at den skal inn,

men lurer hvordan det blir rent praktisk å få den motoren montert..

glad for tips om dette...

Posted

motorfester er sikkert ikke noe showstopper i seg selv, det finner du sikkert utav. Bare begynn å skru!

skal automatkassen installeres må du også ha broa den henger på

mellomakselen må antakeligvis kortes inn

andre stikkord er bensinpumpe, radiator kapasitet, eksosanlegg og sånt

Posted

Jeg ville sjekket at bunnpannen ikke tar i styrestagene først. Deretter skulle det ikke forundre meg om du kan bruke motorfestene fra M102 motoren du har på M103 motoren. Det er i hvertfall verdt et forsøk.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...