Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, håper noen eksperter kan hjelpe meg litt her..virker som rette stedet å spørre :-)

Jeg kjøpte Vitoen i Lillestrøm i februar, av en særdeles sleip forhandler.

Det som er problemet, er i bunn og grunn at motoren går i nød hele tiden. Den første tiden av og på, mens den nå er i nød hele tiden.

-Fikk lest av feilkoder, og byttet en eksostrykkføler først. Dette hjalp ikke.

-Neste runde viste av MAP sensoren var gåen, så jeg fikk tak i en ny. Fikk her feil type (trodde jeg), da bilen var i nødmodus hele tiden med denne. Det hjalp ikke å stoppe/starte bilen som før. Satt i den gamle, og bestilte original fra Mercedes. Men også denne gjør at bilen er i nødmodus hele tiden.

-Hadde ute EGR ventilen, men den så helt fin ut. Ren og pen, lite sot.

-Nye feilkoder, P1400 og P1405. I tillegg P0106. Bestilte Luftmassemåler og ny EGR ventil, da jeg fikk en feilmelding på EGRen, og hadde mistenkt at det kunne være Luftmassemåleren - litt som et håpløst siste nødskrik før jeg kryper til korset og leverer bilen til en Mercedes forhandler.

Dette byttet jeg i dag, nullet ut kodene, men det hjalp heller ikke.

Jeg har en OBD kontakt som jeg kobler til telefonen, og her finnes det mange fiffige ting. En av tingene er en side med Gauger over det meste som skjer i motoren, og her ser jeg at MAP trykket ligger på 99 kPa på tomgang og 130 kPa under normalt kjøring. Hva dette betyr vet ikke jeg, men syns det virker rart siden skalaen på Gaugen ligger mellom 0 og 100. Dvs, pilen står helt i bånn hele tiden..

Alle svar og tips til videre feilsøking mottas med takk !!! :-)

• 2 months later...
Posted

Nå har jeg endelig fått orden på problemet..

Utrolig nok var det wastegaten som var rustet fast og bøyd. Når dette ble rettet, så var det bare velstand.