ClasT Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161102/mercedes-raka-sexa-gor-comeback-dessutom-ny-bensinfyra-och-v8
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 DET hadde vært noe å hatt i 123n det
FrodeS Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 DET hadde vært noe å hatt i 123n det Eller i hva som helst. Kult at R6 kommer tilbake.
Eirik Tømmerås Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 Hvorfor det egentlig? Slik jeg ser det er det bare fordeler med V men, er vel fordi jeg kjørte Ford V6 i 25 år
vegardxf Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 Hvorfor det egentlig? Slik jeg ser det er det bare fordeler med V men, er vel fordi jeg kjørte Ford V6 i 25 år Så godt som ingen vibrasjoner fra R6, samtidig som min mening er at V6 er underlegen lyden fra R6
FrodeS Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 Hvorfor det egentlig? Slik jeg ser det er det bare fordeler med V men, er vel fordi jeg kjørte Ford V6 i 25 år Fordi R6 er overlegent.
vegardxf Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 Synes denne artikkelen får frem en god del fakta http://www.roadandtrack.com/new-cars/videos/a8645/the-enginerdy-dept-straight-six-revival/
tommern57 Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 Ja, og det som er så fint med rekkesekser er at det aldri er noe problem med toppakninger.
Eirik Tømmerås Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 Hvorfor det egentlig? Slik jeg ser det er det bare fordeler med V men, er vel fordi jeg kjørte Ford V6 i 25 år Fordi R6 er overlegent. I gamle USA fantes det rekke 8 en gang i tida. Ble ingen suksess som de satset videre på Det jeg mener er V6erens største fortrinn er at man får bedre balanse i bilen, når motorens tyngde kommer så lang bak, noe som Subaru med sine boxermotorer fremhever. Synes denne saka lukter av at Mercedes aldri fikk helt til V6...
Sven Håkon Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 I gamle USA fantes det rekke 8 en gang i tida. Ble ingen suksess som de satset videre på Det jeg mener er V6erens største fortrinn er at man får bedre balanse i bilen, når motorens tyngde kommer så lang bak, noe som Subaru med sine boxermotorer fremhever. Synes denne saka lukter av at Mercedes aldri fikk helt til V6... Leste du artikkelen? V6erne fra Mercedes (og de fleste andre produsenter) er modulært utviklet fra V8-motorer, men geometrien fra en V8 er ikke nødvendigvis optimal for V6. Dette fører til visse utfordringer i forhold til effektivitet, lyd, osv, som må løses ved hjelp av forskjellige kompromisser, som igjen fører til at det økonomiske og effektive aspektet i en V6 blir mindre. Med downsizing som følge av stadig mer effektive motorer og strengere krav gir det mer mening å fokusere på modularitet mellom 3-, 4- og 6-sylindrede motorer - kanskje særlig også fordi en R6 krever mindre "ekstra" for å kunne drives effektivt. Det er forøvrig også en annen artikkel på Road&Tracks sider som omhandler MBs nye rekkeseksere mer spesifikt: http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/news/a31366/mercedes-benz-m256-inline-six/ Interessant at de har klart å fjerne drivreimen fullstendig, noe som reduserer beveglige deler og gjør motorene enklere å tilpasse i mindre motorrom. En elektrisk klimakompressor vil jo også gi muligheten til å kjøle ned bilen uten motoren i gang, slik som mange elbiler kan i dag.
Eirik Tømmerås Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 3-sylindret ja. Er vel bare et tidspørmål før det kommer for fullt. Ene broren min kjører lastebil og forteller om hvor effektive disse er blitt. Han kjørte tidligere Scania V8 men, kjører nå Volvo, og da selvfølgelig R6 da det er det Volvo holder på. Han forteller Volvoen har et veldig mye lavere forbruk enn Scania´n, mener han sa at den er nede i rundt 3 liter på mila. På 70 tallet brukte busser 6-7 liter/mil, så ting skjer.
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 Hvorfor det egentlig? Slik jeg ser det er det bare fordeler med V men, er vel fordi jeg kjørte Ford V6 i 25 år Fordi R6 er overlegent. I gamle USA fantes det rekke 8 en gang i tida. Ble ingen suksess som de satset videre på Det jeg mener er V6erens største fortrinn er at man får bedre balanse i bilen, når motorens tyngde kommer så lang bak, noe som Subaru med sine boxermotorer fremhever. Synes denne saka lukter av at Mercedes aldri fikk helt til V6... Ah, ja, den lyden er bare digg
erik e Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 3 sylindre har ikke "fin" lyd. Nabofruen har en Fiat med 2 sylindre og den høres ut som en gressklipper.
FrodeS Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 I gamle USA fantes det rekke 8 en gang i tida. Ble ingen suksess som de satset videre på Det jeg mener er V6erens største fortrinn er at man får bedre balanse i bilen, når motorens tyngde kommer så lang bak, noe som Subaru med sine boxermotorer fremhever. Synes denne saka lukter av at Mercedes aldri fikk helt til V6... Står ganske godt forklart i artikkelen Vegard la ut link til. V6 er en rekke kompromisser, og blir aldri helt bra. Består av 2x rekke 3, og rekke 3 er jo alt annet enn bra. Eneste fordel med V6 er at den er kort.
vegardxf Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 I gamle USA fantes det rekke 8 en gang i tida. Ble ingen suksess som de satset videre på Det jeg mener er V6erens største fortrinn er at man får bedre balanse i bilen, når motorens tyngde kommer så lang bak, noe som Subaru med sine boxermotorer fremhever. Synes denne saka lukter av at Mercedes aldri fikk helt til V6... Den med balanse i bilen er jeg heller ikke enig i at V6 har noe med å gjøre. BMW har spesielt i sin 3-serie hatt så godt som perfekt vektbalanse i alle år, selv med sine R6 installert.
Stian Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Fordi R6 er overlegent. I gamle USA fantes det rekke 8 en gang i tida. Ble ingen suksess som de satset videre på Det jeg mener er V6erens største fortrinn er at man får bedre balanse i bilen, når motorens tyngde kommer så lang bak, noe som Subaru med sine boxermotorer fremhever. Synes denne saka lukter av at Mercedes aldri fikk helt til V6... Ah, ja, den lyden er bare digg Det er fin lyd i denne R8 og.... https://www.youtube.com/results?search_query=300+slr+sound
KennethJ Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 For all del, den sekseren er sikkert ålreit.. Men jeg ville nok valgt V8en anytime. Det høres ikke dritbillig ut med den starter-generatoren heller, sleng også på elektrisk vannpumpe mm så tenker jeg det begynner å bli et par dyre ting som kan ryke..
vegardxf Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 For all del, den sekseren er sikkert ålreit.. Men jeg ville nok valgt V8en anytime. Det høres ikke dritbillig ut med den starter-generatoren heller, sleng også på elektrisk vannpumpe mm så tenker jeg det begynner å bli et par dyre ting som kan ryke.. På ATV har jeg vært borti starter-generator som ryker, så håper de bygger de kraftig nok her så man slipper regelmessige bytter. Samtidig er min erfaring at dynamo og startere ikke er så vanlig at de går kruken første 10 år? Tipper dette kommer til både R4, R6 og V8 etter hvert.
Eirik Tømmerås Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Dynastarter, noe som var vanlig for mange år siden i båter. Dette var da en likestrømsdynamo drevet av reim som det ved start ble satt strøm på, og da virket dynamoen som en el.motor, og motoren startet
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Eller denne rekke-åtteren med kompressor! Dritkul! usynkronisert girkasse gir en kul stemning i tillegg
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now