Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hadde det vært noen her som gjorde den jobben for 2400,- så hadde jeg ikke tenkt meg om. Har i stedet kjøpt et startsett med fluid film og skal gjøre jobben selv. Noe svineri er det jo men, det vaskes lett av i en dusj. Noe som petroleums produkter som kjent ikke gjør.

Posted

Hadde det vært noen her som gjorde den jobben for 2400,- så hadde jeg ikke tenkt meg om. Har i stedet kjøpt et startsett med fluid film og skal gjøre jobben selv. Noe svineri er det jo men, det vaskes lett av i en dusj. Noe som petroleums produkter som kjent ikke gjør.

Det er det jeg tenker også, at når forskjellen er så liten, så tror jeg ikke jeg gidder. Riktignok trenger man vel ikke hele startsettet pr. bil, men for det.

Posted

Det har noe helt fantastisk krypeevne. Det sies at en dråpe på en horisontal flate vil spre seg ut 15cm alle veier.

Vi brukte det på verkstedbilen i vår, og det tyter enda ut av karosseriskjøter. Blir litt griseri på utsia, men lett å vaske vekk.

Posted

Hadde ikke vært et sekund i tvil. Har vært der flere runder og det fungerer meget, meget bra. For 2400,- er det bare tull å søle og kline med det der selv og attpåtil neppe få det like bra, mener jeg.

Posted

Men vær obs på det løser opp tectyl og lignende. Så har du fungerende original gummimasse under bilen, så pass på. 211´n er grei for der er jo bare lakkert stålplate under plasten.

Ikke skjønner jeg hvordan hvordan et produkt som er naturbasert og ikke er petroleum, kan løse opp petroleums produkter?

Jeg har sortert ull et par ganger, og fy for et svineri den lanolinen kan være.

Er jo brukt offshore i mange år, før det kom til bil.

Og så noe som virker "science fiction": FluidFilm nøytraliserer salt 8)

Posted

eg digger det stoffet der.

Eg kjøpte mitt sett sjølv og lånte kompressor...er såre enkelt å legge på. så å seia ingen søl.

det var i fjort. I år er det endå fint å blankt der det ikkje er masse skitt som hiver opp(det er der det ruster verst)

ellers så ha den litt tjukkare utgaven der det er slitasje. men dette funker.

brukte kun halve dunken eg fekk til ein bil. og eg var ikkje sparsom.

Posted

Ikke bruk den tynne i dører, da griser den til innstegslistene i årevis...

Foringer og gjennomføringer som inneholder naturgummi blir bare en gørrete klump etter en stund, så kikk over før behandling for å se hvor du ikke vil ha FluidFilm.

Og så lukter det litt bæææ...

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Litt leit på 201,202,124,210+++ så lenge det løsner opp den originale gummimassen. Da ender en opp med en bortrustet bil istedenfor en bil med litt rust.

Fare for at den løsner opp kitt også da. Ellers hadde det vært fint å brukt innv i kanaler.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

PVC-massen som er original skjer det ingenting med. Senere påført petroleumsbasert masse som Tectyl og tilsvarende mykes opp, men er ikke slik at det renner av, akkurat..

Posted

Nå har kona vært innom Oslo Antirust med 240'n. Litt plunder med sykdom og greier, så det ble ekstra ventetid, men det ble også kompensert i prisen, så ingen sure miner. De anbefaler ny behandling hver 18. måned.

Posted

Fluid Film er bra til enkelte bruksområder, men litt oppskrytt, det er ikke noe vidundermiddel. Den vaskes overraskende lett vekk. Jeg fulgte bl.a. skrytevideoen for behandling av en kjetting, som da garantert aldri noensinne ville ruste mere. Den ble liggende ute sist vinter, halvveis under en henger. Da jeg dro den fram sist vår. så den akkurat like jævlig ut som året før!

Men, den har en fantastisk smøreevne så lenge den er der. Jeg har nevnt det før engang, at jeg var så dum å ha på en liten sprut med FF på hjulboltene til gamlehengeren, da jeg satte på nylakkerte hjul. Jeg pleier vanligvis å sjekke at gjengene på hjulbolter ikke er helt tørre, så jeg tenkte at FF kunne gjøre jobben like bra som annet fett. Jeg dro dem til med momentnøkkel, 11kg/m. Det var bare flaks at jeg kjørte inn i en busslomme for å sjekke hvorfor hengeren slang så fælt. Det ene hjulet hang i én bolt, som bare hadde en omdreining igjen før den var ute også, på andre siden var bare en bolt borte, de gjenværende 3 var på god vei ut. Så bruk aldri FF på hjulbolter, eller andre ting som trygt skal bli sittende fast.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Nå skal en helst ikke bruke noe som helst smørende på hjulbolter, vel?

Hjulboltene har jeg smurt gjengene med fett i over 30 år, og kobberpasta i de siste årene for den er så seig at jeg smører bare en gang og så holder det i årevis. Fungerer bare godt men, man skal selvfølgelig ikke smøre kon`ene, for det er jo de som låser.
Posted

Men, når du smører gjengene, så glir de jo lettere. Når du da drar til med samme moment, så får du mer strekkbelastning på boltene enn de egentlig skulle hatt om du ikke smurte.

Posted

Som sagt har jeg bare positive erfaringer med smøring av gjengene, og jeg bruker momentstav på trekkeren.

Jeg hadde en C her hvor jeg bytte skiver/klosser og der var ikke boltene smurt. De gikk både tregt og var rustne og fæle. Så når du nevner moment så varierer det antagelig veldig mye når en ikke smører, alt etter hvor rustet det er :lol:

Posted

Vel, bruker man samme moment på noe som glir lettere, så gir det jo mer strekkrefter, og mer belastning på bolter, gjenger og anlegg. Det er jo det man ønsker å unngå ved å bruke rett moment.

Om boltene går tregt, så løses det enkelt ved å dra gjennom hullene med et gjengeverktøy. Gjorde det på 300E'n min i fjor, og det fungerte fint. Fjernet rust og gammelt drit som lå i gjengene.

Posted

For mange år siden da jeg kjørte Granada så smurte jeg boltene allerede da, og det gjorde ikke min bror. Den som brakk bolter var ikke jeg :lol:

Ang. moment så mener du vel ikke at man skal vaske bolter til motoren rene for olje for å få riktig moment?

Momentene er vel satt for nye bolter og hull og de glir lett uten smøring, men i et miljø bestående av salt og dritt forandrer dette seg fort.

Så jeg fortsetter å bruke pasta og du bruker ingenting  :)

Posted

Som sagt har jeg bare positive erfaringer med smøring av gjengene, og jeg bruker momentstav på trekkeren.

Hjulboltene til Mercedes-Benz IKKE skal komme i kontakt med fett. skjer det skal bolten byttes og gjengene renses.

Bruk av momentstav er ikke tillat i følge WIS det er for upressist. Kalibrert momentnøkkel skal brukes.

sakset info fra Simen Malerbakken.

Posted

Stakkars meg, jeg kjører med uoriginale bolter på sommehjulene.

Jeg har kjørt med fett i snart 35 år og jeg kommer til å fortsette med det resten av livet. Har aldri opplevd løse hjul heller. Og med bruk av kobberpasta holder det kanskje å smøre hvert tiende år. Kanskje jeg skulle brukt locktite for det er jo MB selv så glad i, det ruster ikke da heller :lol:

Ingeniørene hos Mercedes-Benz mener jo og at jeg skal kjøre to vintrer på samme motorolje på en dieselbil... Så det er nok ikke alt som kommer fra den kanten som er like riktig heller :(

Posted

Fett eller ikke blir det aldri noe enighet om, men å investere i en gjengetapp i passende dimensjon for å rense bolthullene for rust, guffe og evt. gammelt fett når man skifter hjul er en kjekk investering. :)

Posted
Men, når du smører gjengene, så glir de jo lettere. Når du da drar til med samme moment, så får du mer strekkbelastning på boltene enn de egentlig skulle hatt om du ikke smurte.

Det spiller ikke så stor rolle. Det merker du når du skal løsne bolter som et dekkversted har dratt til med en muttertrekker, de sitter ofte mye hardere enn de du trekker til med riktig moment sjøl, og det tåler de. Mye av tiltrekningsmomentet på en usmurt bolt brukes til å overkomme friksjon i gjengene på den enkelte bolt, og med en usmurt bolt vil du aldri kunne oppnå riktig moment, alle vil være forskjellige. Rensing av rust fra gjenger er et eksempel på noe som ikke skal behøves hvis man har ørlite fett på boltene. Rust øker friksjonen ekstremt mye, og garanterer at momentet blir feil.

Jeg har alltid brukt fett på en fille eller papir for å smøre gjenger, og da snakker vi om bittesmå mengder som blir liggende igjen hvis man 'skrur' bolten ut av filla. Hengeren som fikk Fluid Film er uten bremser, bare en åpen flens hvor enden på boltene er eksponert for vær og vind når de er montert, så antirustegenskapene var også med i betraktningen.

På en Mercedes med håndbremsen inne i den bakre bremseskiva, er det nesten fysisk kontakt mellom bolter og bremsedeler. Store mengder av et uegnet smøremiddel på boltene ville sikkert kunne smeltes av varmen fra bremseskivene, og slynges av på anleggesflaten for bremseskoene for håndbremsen. På forhjulene spiller det ingen rolle.

Denne tråden handler jo om Fluid Film som antirustmiddel, og min referanse til smørevnen var et moment man kan ha i bakhodet, og ikke bruke FF uhemmet til alle formål. Jeg brukte det en kort periode, jeg gjør det ikke nå.

(det kunne jo f.eks. være interessant å vite om FF over tid bryter ned gummien i Hardykoblingene...)

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Jeg har sjekket en del rundt dette ifb. med en mulig avtale med MBE.

Prisene og praksis virker så avtalt den kan bli. Av 4 forskjellige  forhandlere har jeg fått akkurat samme svar.

For grunnpakken er det 2400,- det gis 200,- i rabatt i noen gitte måneder og 400,- i noen andre.

Det anbefales å gjenta prossessen etter 20mnd.

Da jeg spør hvordan det er å vaske av (mtp på den enorme krype effekten som nevnes over) så sier de at det ikke er noe problem så lenge de lett vaskes bort med varmt vann. Det er de som vasker bilene sine ofte, også med varmt vann å da reduseres å filmen på de områdene.

Det har vist nok vært de som har fått klager fra andre på lukt. Dette fra biler som har stått i garasjeanlegg o.l.