Jonas94 Posted October 29, 2016 Posted October 29, 2016 Idag var mitt første forsøk på å polere lakk. Gjorde det for hånd uten noe maskin. Brukte Auto glym super resil polish og la på med sirkel bevegelser, tok å lot det stå i 10-15 min og tørket så av polishen. Følte at 70% av den polerte flaten ble bra, men ble noen skjolder jeg lurte på. Hva kommer de av, for dårlig påføring av polish? gnu inn polishen hardere der det er? Må sier at dette er original lakk med masse riper i lakken, men hadde blitt bleknet av tidens tann. Så her ser dere de "skjoldene" jeg snakker om: Quote
tommern57 Posted October 29, 2016 Posted October 29, 2016 På et objekt som har noen år på nakken, ville jeg starta med rubbing før polish. Rubbing er grovere enn polering og har mer rensende effekt Quote
Jonas94 Posted October 29, 2016 Author Posted October 29, 2016 Har den her liggende: Turtle wax rubbing compound heavy duty Er det samme fremgangsmåte som på poleringa, legg ett lag med sirkelbevegelser og la det stå i 10-15min og tørk av? Eller skal rubbinga gnues hardt inn i lakken? Quote
E_S Posted October 29, 2016 Posted October 29, 2016 Det beste for å få det der ordentlig blankt igjen er å få låne en poleringsmaskin, helst av DA-type. Roterende maskin bør man holde seg unna om man ikke vet hva man gjør (fort gjort å "polere" gjennom lakken), men DA er "idiotsikker". Den boksen over her kan også brukes, men ikke bruk den med maskin om det ikke står spesielt at den er beregnet for det. Brukes på samme måte som polering/voks, men trenger ikke å bruke så voldsomt mye. Quote
tommern57 Posted October 29, 2016 Posted October 29, 2016 Egentlig ja. Det er jo slipemiddel i den, så dess mer du gnir dess mer jobb gjør den. Se på det som at du jobber med en slipepasta. Egentlig ingen grunn til å la den tørke, det er bare å gni den vekk, så polerer du etterpå. Quote
Toalmar Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Ta deg en tur inn på siden til DCN så kan du lese litt der. du får nok ikke bort de ripene med en Polish. Du må bruke noe før dette som det nevnes av andre her. www.detailersclub.no Quote
Jonas94 Posted October 30, 2016 Author Posted October 30, 2016 Tok bagasjeromlokket på nytt idag morges med rubbing først, så polish, og resultat ble bedre:) Så skulle jeg ta taket, som har plaget meg lenge. Tror noen har prøvd rubbet opp halve taket før og latt være andre halvdel. Merket jeg måtte jobbe litt med rubbinga på flere plasser for å få bort den gamle "falmingen" Her er uansett resultatet:) Før: Etter: Quote
tommern57 Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Et rimlig bra resultat når man gjør det for hånd. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Har den her liggende: Turtle wax rubbing compound heavy duty Er det samme fremgangsmåte som på poleringa, legg ett lag med sirkelbevegelser og la det stå i 10-15min og tørk av? Blander du begrepene polering og voks nå? Polish skal da ikke stå å tørke, men arbeides med til lakken blir blank/riper blir borte. Voks skal som regel påføres for så å tørke før det tørkes av. Quote
tommern57 Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Både polering og voks skal stå å tørke. Rubbing og lakkrens skal ikke tørke. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Med maskin gjør jeg følgende. Har på noen få dråper på paden, starter på lavt turtall og fordeler dette utover feltet som skal poleres, og så øker jeg turtallet og fortsetter. Lar det jo aldri tørke, ikke gjøres det heller i de ørten hundre videoene jeg har sett om polering. Kanskje det er noe annet når det gjøres for hand? Quote
tommern57 Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Når du bruker maskin går alt mye fortere. Pga maskinen genereres varme som får tørkeprosessen til å bli mye kjappere. Når man jobber for hånd får du ikke den varmen så da må du la det tørke litt. Som regel ser man at det blir tørt og grått/hvitt før man går på og tar det av. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Trodde polish funker som tannkrem. Noen som lar tannkremen tørke før man pusser? Men OK. Jeg har bare polert for hand én gang og husker ikke prosessen. Så det kan godt hende det er sant Quote
tommern57 Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Polering er det samme som voks, med det unntak at den har slipemiddel også. Quote
Recommended Posts