Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja disse nærmer seg nå en pris på rundt 100.000,- brukt, for en 4-5 år gammel bil.

Leser nå at batteriene sansynligvis varer 200.000km, noe de som er gått som drosjer beviser.

Så om vi kjøper en sånn, og med rundt 10.000 km i årlig kjørelengde har vi jo bil til den ruster opp, hvor lenge det nå tar. Og kanskje blir ikke nye batteri så dyre etterhvert, uten at jeg vet hva de koster i dag.

Men Siv Jensen som tilhører partiet som er etterkommer av Anders Langes parti, partiet mot skatter og avgifter. Rasler nå med sablene om full årsavgift på el.bil i løpet av noen år :(

Både jeg og kona har hatt hver vår Datsun tidligere og de bilene var knallgode, foruten karosseriet som den gang var tynt og rustet fælt. Den jeg hadde var gått 350.000 km da jeg kjøpte den, det på en 1200 med gassen av eller på :lol: Den motoren brukte mye olje så jeg demonterte motoren og bytte stempelringer og vips så var oljeforbruk historie. Det viste seg at tidliger eier bare etterfyllte olje og aldri skiftet den...

Posted

Løp og kjøp. Men skal du kjøre langt på vinteren ønsker du facelift, for de bruker ikke så mye strøm på oppvarmingen om vinteren som de eldre.

Rekkevidde med pen kjøring : 16-18mil, normal pen kjøring 14-15 mil.

Fra 5grader og nedover koster det fra 12-70km pr fulladet å holde det varmt i bilen.

Vi har kjørt 32.000km på 1,3år nå og er veldig fornøyde.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Akkurat det med årsavgiften tror jeg ikke du bør tenke på. Den er jo uansett på vei til å bli en månedlig avgift tatt inn via forsikringa. Selv synes jeg det er på tide at alle snylterne begynner å betale sin del av kaka :P

Posted

Akkurat det med årsavgiften tror jeg ikke du bør tenke på. Den er jo uansett på vei til å bli en månedlig avgift tatt inn via forsikringa. Selv synes jeg det er på tide at alle snylterne begynner å betale sin del av kaka :P

Joda jeg mener og at bompenger bør alle betale. Men å betale 450,- året på veteran og el.bil. ER det snylting???
Posted

Hadde vært mye mer bekymret for motor- og girkassehavari på en eksosbil enn for utslitt batteri på en elbil. All erfaring tilsier at batteriet holder fint over 300000 km. En elbil mangler jo veldig mange av de tingene som pleier å ryke - den har helt ordinært understell og bremser, alt annet er mye mindre komplekst, blant annet har den ikke girkasse.

Har hatt Leaf og det var helt utmerket. Aldri aktuelt å ha noe annet enn elbil som dagligbil igjen. Kjøp en facelift for å få varmepumpe, den er betydelig mer strømgjerrig vinterstid siden man slipper å bruke strøm til oppvarming.

Uansett hva som skjer med årsavgiften vil det være billigere med elbil - all den tid man med en Leaf kjører 12-15 mil på strøm for en tier. ;) Dessuten er det fantastisk å slippe å måtte oppsøke en bensinstasjon og se hundrelappene bokstavelig talt renne ut.

Posted

Facelift kom i 2013. Enkleste å se er at facelift-biler har fotbrekk og ikke knapp mellom setene, og så skal det være både "A/C" og "HEAT" på klimaanlegget.

Ellers har jeg kjørt Leaf i -30 og det er godt og varmt akkurat som enhver annen bil, så det er ingen grunn til å sitte og fryse. Det blåser varmt 30 sekunder etter man skrur på bilen og oppvarming kan også forhåndsprogrammeres. :)

Posted

Joda jeg mener og at bompenger bør alle betale. Men å betale 450,- året på veteran og el.bil. ER det snylting???

Nei, egentlig så er det statlig tyveri å kreve 3000+ i året for å ha skilt på en bil.

Men det er mange med EL bil som kjører vesentlig mere enn hva de med bensin/diesel biler gjør (min egen nabo har klokket opp borti 40 000km i året med sin Leaf mens de kjørte bare en tredjedel av det i sin gamle bil) og dermed sliter mere på veiene, lager mere trafikk og mere kø. I Trondheim er det jo nå snakk om at de vil miste den statlige støtten de får for at de har Miljøpakken (bomringen eller tyveriringen som jeg vil kalle det) da hel målet med dette opplegget er å få trafikken nedover å p.g.a. el biler har trafikken økt.

Dette har egentlig ingenting med tråden å gjøre, jeg forstå godt at folk vil kjøre tilnærmet gratis og dermed kjøper elbiler. Men engang må det bli slutt på godene da biler alltid har vært en statlig melkeku her i molbo-norge. Ingen vei skal bygges uten bomfinansiering sies det, hvordan de skal få til det den dagen 70-80% av bilene er elbiler kan man jo lure på.

Posted

Jeg tenker hvertfall ikke på el.bil for å slippe bompenger, men fordi teknologien på en el.bil passer meg utmerket. Jeg er kommet til en alder at bygging av eksos og brom, brom på biler virker tåpelig. Skjønner heller ikke de med Harley som må fikse på den i utgangspunktet heftige lyden, det blir litt som da vi var unger og festet papplater med klekliper mot ekene på syklene våre, eller som da jeg fjernet innmaten i eksosen på mopeden min som 13-14 åring... Har alltids satt på 2 i ett anlegg på den ene mc´n min, men det var for at den originale eksosen er svindyr.

Posted

Skal jeg legge ut et lydspor av HD'n?  :lol:

Før jeg hadde kjøpt en el-bil med 50 på telleren, hadde jeg sjekka nye først. Markedet er litt utflatende, så tilbuda strømmer på. Gunstig finans, garanti, folk kommer å monterer ladestasjon i huset, to års gratis hurtiglading på offentlige ladestasjoner, osv gjør at en ny kanskje kan koste det samme som en brukt dersom en er litt uheldig.

Posted

Skal jeg legge ut et lydspor av HD'n?

Blir sikkert bare forvregning :lol: Men jeg hører av og til Harleyer med original eksos og lyden er jo himmelsk. Vi bor ved innfarsveien til Vesterålen med mye mc trafikk, og når de verste Harleyene kommer er det umulig å føre en samtale i 3-4 minutter. Jeg liker altså mc og har hatt mc-lappen siden 1983 :)
Posted

Jeg har snakket med eiere av de første leaf som kom i 2011 og som har mange km på telleren. De har påstått null feil og veldig lite som er slitt og null bytte av slitedeler, men det er jo ofte veldig pen kjøring på de for å få mange mil.

Posted

Det er jo det fine med el.biler, de blir pent kjørt for det er jo om å gjøre å få mest mulig kilometer av hver lading. For vår del blir bilen brukt av kona som er den som jobber i familien, og det er 2,5 mil hver vei til jobben. Av og til blir det jo en Harstadtur og, noe som er 6 mil hver vei. Når tilhengeren skal på tur så har og vil jeg ha 190´n i så lenge jeg lever.

Men når kom facelift? I 2014?

Posted

De av dere som har El-bil, lader dere bilen mest på statens regning (offentlige ladestasjoner) eller hjemme?

Er det mye kø og vanskelig å finne ledige ladestasjoner i byen?

Hvor mange kW går det med og lade opp en bil?

Har noen reknet på prisen det koster pr mil i strøm? alle snakker jo om l/mil og bensin/dieselpriser..

Posted

Lader stort sett hjemme eller på jobb. Plugger i offentlig ladestasjon når det er hensiktsmessig eller jeg trenger, ellers parkerer jeg ikke på ladeplass.

Vanskelig å finne? Kommer helt an på hvor og når. Litt forskjell på Oslo sentrum på dagtid på en hverdag og Elverum på en søndag, liksom.. ;)

kW er effekt, kWh er "mengde strøm". Å lade en Leaf med det lille batteriet fra f.eks. 15% til 90% (ganske typisk) blir ca. 20 kWh, noe som koster snaut 15 kroner med normal hjemme-strømpris. På disse 80% kan man grovt sett si at man kan kjøre 12 mil, altså en kostnad per mil på litt over en krone i "drivstoff". Må man bruke hurtigladere blir det betydelig dyrere, men likevel billigere enn selv en økonomisk "eksosbil".

Strømforbruket på en Leaf, e-Golf etc. i forhold til en Tesla er ikke så veldig forskjellig - slik at en Tesla er bare marginalt dyrere å kjøre med i "drivstoff" enn en av de små bilene.

Posted

Det E_S regnet seg frem til her stemmer bra med forbruket vårt også. Ca en tiendedel i kostnad pr mil, kontra fossilbil bare medregnet drivstoff. (De andre fordelene er nok bare midlertidige, så jeg har ikke tatt de med i regnestykket)

Posted

Ok. Kom det ikke da også bedre batterigaranti det året?

Frekventerer elbil forumet, men blir jo helt satt ut av nye begreper :lol: Mye nytt...

Er vel også mindre kapasitet, og dermed mindre rekkevidde på de også.

Har en nabo med Nissan Leaf som de har måttet få hjem 2 ganger med bergingsbil.

Begge gangene stoppet pga tom for strøm, den ene gangen kun 300 meter nedi gata her.

Deres har reg.nr på 25 tallet

Posted

Ok. Kom det ikke da også bedre batterigaranti det året?

Frekventerer elbil forumet, men blir jo helt satt ut av nye begreper Mye nytt...

Er vel også mindre kapasitet, og dermed mindre rekkevidde på de også.

Har en nabo med Nissan Leaf som de har måttet få hjem 2 ganger med bergingsbil.

Begge gangene stoppet pga tom for strøm, den ene gangen kun 300 meter nedi gata her.

Deres har reg.nr på 25 tallet

Tror du har en nabo som enten er dårlig til å regne, eller som er veldig risikovillig.

Bilen sier i fra selv om det er battericeller som er svake.

Posted

Å lade en Leaf med det lille batteriet fra f.eks. 15% til 90% (ganske typisk) blir ca. 20 kWh, noe som koster snaut 15 kroner med normal hjemme-strømpris. På disse 80% kan man grovt sett si at man kan kjøre 12 mil, altså en kostnad per mil på litt over en krone i "drivstoff".

Og her nord er vi fritatt for mva på strøm, så regnestykket blir enda penere :lol:
Posted

Ang. hjemmelading fra vanlig stikk. Justerer man amperestyrken på sikringskursen i bilen, eller er dette automatisk? Tenker på om man kan velge 10,16,20,32A. Eller lader de med bare 2200-2400 watt?

Jeg har 16A på veggen og tenker da på å montere en rund blå 16A kontakt. For de der schuko-kontaktene er spinkle greier, og etter nyere forskrifter er det ikke lov med mer enn 10A sikring på kurs beregnet for elbil-lading. "Heldigvis" er vårt el.anlegg fra tiden før den loven kom, og var heller ikke lagt opp til elbil lading :D

Posted

Varierer litt fra bil til bil. På Leaf er den medfølgende originalkabelen på 10A og ikke justerbar, men bilen støtter 16A (32A som ekstrautstyr), men da trenger man en annen kabel eller ladestasjon. Stilles på ladekabel/ladestasjon på Leaf. Jeg vet at på VW, MB og Tesla kan man stille inni bilen også, men de fleste har kun innstilling på kabelen.

Rund blå 16A er god plan. Den tåler 16A over tid og er mye bedre enn Schuko-kontakten. Legger man opp blå rund kontakt kan man også i dag sikre med 16A, men med Schuko er det max 10A på nye kurser til lading, ja.  :)