Sven Håkon Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 I høst fikk jeg tak i en MercedesMe Adapter, som jo skal være en slags light-utgave av noen av funksjonene som finnes på nyere modeller. Jeg fikk dog aldri denne til å fungere skikkelig og ble såpass lei av at den ikke registrerte bilturer og krasjet i tide og utide at jeg plukket den ut og glemte den en stund. Etter overgang til ny telefon prøvde jeg dog igjen, og nå ser den ut til å fungere fint. Det er ikke enorme muligheter i appen, men den registrerer start og stopp av kjøreturer, mengde og tidspunkt for fylling av drivstoff samt hvor bilen parkeres og hvor lenge den har stått der. Enkelte andre små funksjoner finnes også, og nylig introduserte de en såkalt "dashbord-funksjon" som dukker opp ved å snu telefonen til liggende format. Denne viser i utgangspunktet ikke annet enn informasjonen som allerede finnes i instrumenthuset, men ved en tilfeldighet snublet jeg over muligheten for å endre informasjonen som (skal) vises! Jeg valgte temperatur på olje og kjølevann, akselerasjon samt bilens helling, men ble litt skuffet over at temperaturene aldri dukket opp og at akselerasjon og helning brukte telefonens sensorer og ikke bilens.. Sistnevnte betyr med andre ord at telefonen må monteres 100% vinkelrett (i begge retninger) for å ha noen nytte, og den type holder har i hvert fall ikke jeg i bilen.. Slik ser skjermen ut på min telefon: Er det noen andre som har fått dette til å fungere bedre? Quote
KennethJ Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 Jeg ga opp hele greia og la den i hanskerommet. Det er rett og slett bare en fantastisk dum greie uten noen som helst nytteverdi.. Quote
Sven Håkon Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 Jeg ga opp hele greia og la den i hanskerommet. Det er rett og slett bare en fantastisk dum greie uten noen som helst nytteverdi.. Når den fungerer så har den absolutt nytteverdi, men det virker som om den burde ha vært gjennom noen flere iterasjoner før den ble sendt ut på markedet. Min fungerer som den skal nå, foruten nevnte "dashbord". Quote
Megaoctane Posted May 30, 2017 Posted May 30, 2017 Tanken er "god", men akkurat på infotainment, mobil app, og oppdateringer OTA er Tesla langt foran alle andre merker. Quote
Sven Håkon Posted May 30, 2017 Posted May 30, 2017 Tanken er "god", men akkurat på infotainment, mobil app, og oppdateringer OTA er Tesla langt foran alle andre merker. Jeg synes personlig at det er imponerende at MB lager en dings for å få eldre modeller noenlunde inn i nåtiden, men skulle ønske at de hadde kjørt et par runder med testing til før de slapp den på markedet. Jeg kjenner ikke til at andre produsenter har gjort tilsvarende - vet dere om noen? Quote
cityhopper Posted June 2, 2017 Posted June 2, 2017 Enig med Sven Håkon - imponert over at de faktisk tar frem en tjeneste som også fungerer på eldre biler. Jeg har forøvrig heller ikke fått inn data for oljetemperatur og kjølevann i appen, men kanskje det dukker opp i en senere versjon? Quote
tommern57 Posted June 2, 2017 Posted June 2, 2017 Er denne greia beregnet på dere, eller er det for å få dere til å kople bilen til nettet via mobil, så fabrikken kan samle statistikk? Quote
Sven Håkon Posted June 2, 2017 Posted June 2, 2017 Er denne greia beregnet på dere, eller er det for å få dere til å kople bilen til nettet via mobil, så fabrikken kan samle statistikk? Helt sikkert det siste - og å få mulighet til å invitere på service samt å ytterligere bygge opp under en generasjon med fremtidige merkelojalister. Quote
Sven Håkon Posted June 2, 2017 Posted June 2, 2017 Enig med Sven Håkon - imponert over at de faktisk tar frem en tjeneste som også fungerer på eldre biler. Jeg har forøvrig heller ikke fått inn data for oljetemperatur og kjølevann i appen, men kanskje det dukker opp i en senere versjon? Ja, håper det blir fikset snart - særlig oljetemperatur har jeg hatt lyst til å se lenge. Quote
cityhopper Posted June 2, 2017 Posted June 2, 2017 Er denne greia beregnet på dere, eller er det for å få dere til å kople bilen til nettet via mobil, så fabrikken kan samle statistikk? Helt sikkert det siste - og å få mulighet til å invitere på service samt å ytterligere bygge opp under en generasjon med fremtidige merkelojalister. Ja tror ikke man skal ha illusjoner om noe annet. Men for min del er det helt OK, jeg tar servicer etc hos merkeforhandler uansett. At de da har tilgang på status for bilen før jeg kommer innom, lever jeg greit med. Quote
Recommended Posts