Toalmar Posted October 27, 2016 Posted October 27, 2016 Har fått meg ME adapter etter tips fra en annen her inne. Kontaktet Mercedes forhandleren min og joda, det var bare å komme å hente adapter. Dette ble hentet og jeg spurte om det var noe de måtte gjøre for at jeg skulle få dette til å virke. Det var det visstnok ikke. Da jeg kom hjem fulgte jeg instruksen, men fikk ikke adapter til å koble opp mot portalen. Tok kontakt med forhandler igjen og de fikk da lagt bilen min inn på min ME konto. Prøvde igjen, men samme feil fortsatt. Nå sies det at problemet er iPhone og IOS 10. Så da kommer tusen kroners spørsmålet til dere.... Er det noen andre som har fått dette til å virke mot IOS 10? Er det noen andre med samme problem? Quote
Toalmar Posted November 3, 2016 Author Posted November 3, 2016 Anyone??? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Eirik Tømmerås Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Merkelig. Jeg har montert Comand NTG 2.5 i 211´n. Og da jeg da hadde android telefon fikk jeg ikke lagt til adresseboka fra tlf. Da jeg så kjøpte iphone gikk det smertefritt. Men jeg kan jo ikke bruke mac til EPC. Quote
Toalmar Posted November 3, 2016 Author Posted November 3, 2016 Merkelig. Jeg har montert Comand NTG 2.5 i 211´n. Og da jeg da hadde android telefon fikk jeg ikke lagt til adresseboka fra tlf. Da jeg så kjøpte iphone gikk det smertefritt. Men jeg kan jo ikke bruke mac til EPC. Dette er ikke det samme. Ikke noe problem med tilkobling av iPhone og Comand. Telefonbok virker helt som den skal. Problemet er oppkobling av ME adapteret. Ikke til telefon, men koblingen mellom bil og adapter Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Toalmar Posted November 4, 2016 Author Posted November 4, 2016 Da er saken fortsatt som før. Forhandler kan koble bilen mot basen i Tyskland, men får feilmelding når de skal koble mot adapteret. Sier det er ett IOS problem. Saken er sendt til Mercedes på Lørenskog. De har opprettet sak mot Mercedes i Tyskland. Det pussige her er at hvis man googler dette finner man ikke særlig mye om IOS problem og ME adapter. Quote
FrodeS Posted November 10, 2016 Posted November 10, 2016 Jeg har sett flere har fått tilbud om ME-adapter. Er det bare å dra og hente for hvem som helst? Quote
Toalmar Posted November 10, 2016 Author Posted November 10, 2016 Det tror jeg, men bilen må nok være på listen for de som dette fungerer på Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
KennethJ Posted November 10, 2016 Posted November 10, 2016 Jeg fikk en mail om dette i går.. Så var jeg innom Erik Arnesen i går, der fikk jeg beskjed om at de må gjøre noe greier på PC også for å få det til å funke. I morgen kl 13 skal jeg dit for å få ting på plass. Quote
KennethJ Posted November 11, 2016 Posted November 11, 2016 Da har jeg fått me Adapter på plass i bilen min. (211) Det er ikke så veldig spennende egentlig, man får ikke veldig mye informasjon der.. Hva kan man se? Historikk på fylling av drivstoff (ikke testet enda siden jeg har 58 liter igjen på tanken) Drivstoffnivå Hvor lenge bilen har stått parkert og hvor den står Kilometerstand Batterispenning Informasjon om forhandler Når og hvor man har kjørt Når mobilen sist hadde kontakt med adapteret I tillegg er det visstnok en funksjon for å lage en slags skademelding i appen. En del av tjenestene er avhengig av GPS-data fra mobiltelefonen. Det er mulig det varierer ut fra modell hva man får av features. Det er visst en del problemer med å få disse enhetene opp og gå om dagen, trolig som følge av at det er veldig mange som skal ha.. Quote
bige Posted November 11, 2016 Posted November 11, 2016 Tok min ut . Var ikke det jeg forventet . Mye problemer med mobil tlf oppkobling Quote
Toalmar Posted November 11, 2016 Author Posted November 11, 2016 Min får de ikke opp å gå. Visstnok noe med bil og oppkobling i Tyskland Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Rockeren Posted November 11, 2016 Posted November 11, 2016 Er dette adapteret noe man får henta ut gratis hos forhandler? Jeg er litt techno-geek så jeg synes sånt er morsomt. Men koster det flere hundre kroner så spørs det jo om det er verdt det Quote
Toalmar Posted November 11, 2016 Author Posted November 11, 2016 Er gratis ja Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Classic Posted November 11, 2016 Posted November 11, 2016 Får fortsatt ikke koblet mobilen min opp mot adapteren. Har en Iphone 6S, oppdateringen som ble lansert nettopp hjalp ikke heller. Får koblet den til på bluetoothen, men ikke for å få data fra bilen på ME-appen. Quote
Toalmar Posted November 11, 2016 Author Posted November 11, 2016 Samme greia hos meg. Har din forhandler lagt bilen til i Daimler systemet? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Classic Posted November 11, 2016 Posted November 11, 2016 Samme greia hos meg. Har din forhandler lagt bilen til i Daimler systemet? Sent from my iPhone using Tapatalk De sier så.. Men har lest at det kan gjøres feil av autoriserte personer i delelageret ved registrering av bilen opp mot adapteren. Dette kan forårsake svikt ved avlesning av data som oversendes til appen. Jeg blir ikke helt klok på dette her, er ikke mer jeg kan gjøre selv. Jeg prøvde flere ganger over WI-FI nettverket da jeg kom hjem også. Hvis ikke forhandleren her greier det, tar jeg turen innom Erik Arnesen som fikk koblet den opp hos KennethJ på forumet. (samme bil som meg). Quote
KennethJ Posted November 12, 2016 Posted November 12, 2016 Det er massevis av problemer med å få koblingen ordentlig.. De stopper gjerne på punkt 6 i tilkoblingsprosedyren i appen.. Min var faktisk den første de fikk til på Erik Arnesen på fredag. Det er bare å prøve om og om igjen, plutselig funker det. Jeg bruker Android 7.1, og å koble opp en iPhone er selvsagt fullstendig uaktuelt for meg. Quote
Toalmar Posted November 12, 2016 Author Posted November 12, 2016 Det er massevis av problemer med å få koblingen ordentlig.. De stopper gjerne på punkt 6 i tilkoblingsprosedyren i appen.. Min stopper på punkt 2 så er en stund til jeg er ferdig oppkoblet for si det sånn Quote
KennethJ Posted November 13, 2016 Posted November 13, 2016 Det er massevis av problemer med å få koblingen ordentlig.. De stopper gjerne på punkt 6 i tilkoblingsprosedyren i appen.. Min stopper på punkt 2 så er en stund til jeg er ferdig oppkoblet for si det sånn Da er det nok noe annet ja, sikkert ikke riktig registrert tenker jeg.. Quote
bibo_norway Posted November 14, 2016 Posted November 14, 2016 Dette er ganske nytt for de fleste forhandlere så derfor kan det gå skeis, de har ikke erfaring med dette. Slik gjorde jeg det: Slik gjør du (på den enkleste måten for forhandleren). På nett går du til "conect me" og skaper deg en konto, logger inn og oppgir nødvendig opplysninger om din bil, VIN.nummeret. så laster du ned appen og registrer deg/logger inn på den for og se at det virker. Så drar du til forhandleren og han må inn på nett og verifisere din konto og VIN nummeret på bilen, ofte ett WDDxxxxxxxxx nummer, men dette vet han. Når det er klart så skal nøkkel være ute fra bilen minst ett minutt, bilen skal ikke ha strøm. Så plugges adapteret i OBD2 kontaken og bilen startes, da har du ca.2 minutter på deg for og finne/tilkoble den i din blutooth meny på din telefon. Så vil mobil appen be om verifisering og det mislyktes 2-3 ganger, var litt vrien der. Stoppet bilen, ut med nøkkel og adapter ett minutt. Inn med adapter, startet opp og vips så var den der . Quote
Toalmar Posted November 14, 2016 Author Posted November 14, 2016 Dette er ganske nytt for de fleste forhandlere så derfor kan det gå skeis, de har ikke erfaring med dette. Slik gjorde jeg det: Slik gjør du (på den enkleste måten for forhandleren). På nett går du til "conect me" og skaper deg en konto, logger inn og oppgir nødvendig opplysninger om din bil, VIN.nummeret. så laster du ned appen og registrer deg/logger inn på den for og se at det virker. Så drar du til forhandleren og han må inn på nett og verifisere din konto og VIN nummeret på bilen, ofte ett WDDxxxxxxxxx nummer, men dette vet han. Når det er klart så skal nøkkel være ute fra bilen minst ett minutt, bilen skal ikke ha strøm. Så plugges adapteret i OBD2 kontaken og bilen startes, da har du ca.2 minutter på deg for og finne/tilkoble den i din blutooth meny på din telefon. Så vil mobil appen be om verifisering og det mislyktes 2-3 ganger, var litt vrien der. Stoppet bilen, ut med nøkkel og adapter ett minutt. Inn med adapter, startet opp og vips så var den der . Det du sier om at dette er nytt for forhandlerne stemmer helt klart. Det andre er også mulig riktig. I mitt tilfelle så sier forhandler at de får feilmelding når de skal registrere min bil inn i deres system. De sier også at BOS sentralt visstnok har laget en sak ned til Mercedes i Tyskland. Jeg har forespurt igjen nå i ettermiddag og svaret er dessverre det samme som i forrige uke. De har ikke hørt noe. Hva kan man gjøre? Man føler seg rådvill og at man stanger i veggen. I tillegg kan man ikke forvente at de skal bruke masse tid på å løse dette heller fordi alt er jo gratis..... Quote
Toalmar Posted November 18, 2016 Author Posted November 18, 2016 Da kom e-posten fra Mercedes at bilen var koblet mot brukerkontoen. Da gikk tilkoblingen mot ME adapteret som en lek. Quote
Toalmar Posted November 19, 2016 Author Posted November 19, 2016 Tok min ut. Var ikke det jeg forventet. Må vel si meg enig i dette jeg å Bige. Var ikke helt som forventet. Hadde trodd jeg kunne få utrettet noe fra App'en. Skal få stå inne ei stund før jeg gjør noe. litt tidlig å si nei takk eter kun 1 dag. Quote
ClasT Posted November 23, 2016 Posted November 23, 2016 Også fått email om ME adapter. Men tror jeg dropper det, ser ikke helt vitsen med å knote med dette på en leasing bil som skal leveres om ett drøyt år. Quote
Toalmar Posted November 23, 2016 Author Posted November 23, 2016 Ser ut til at man har mye mere nytte av dette adapteret på biler som produsert senere enn min i hvertfall Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Recommended Posts